Czujniki wbudowane w jezdnię będą liczyć samochody wjeżdżające i wyjeżdżające z pl. Zamkowego. Zebrane w ten sposób informacje o liczbie wolnych miejsc parkingowych będą wyświetlane kierowcom na ulicach prowadzących do placu. Inne niespodzianki czekają nas na kilku skrzyżowaniach.
Wyświetlacze z informacją o liczbie wolnych miejsc na parkingu przed Zamkiem (na zdjęciu) będą zamontowane w trzech punktach. Jedna z takich tablic stanie przy al. Tysiąclecia przed zjazdem na pl. Zamkowy, drugą przewidziano na ul. Lubartowskiej przed skrętem w Kowalską, a ostatnia ma być zainstalowana przy ul. Wyszyńskiego przed skrętem w ul. Podwale.
Czujniki zbierające informacje o liczbie pojazdów przebywających na placu zostaną wbudowane w nawierzchnię na dole ul. Podwale, na dole Kowalskiej i przy wjeździe od strony al. Tysiąclecia. – System informacji parkingowej wspierać będą także kamery, które umożliwią operatorowi systemu wgląd w sytuację na pl. Zamkowym – zapowiada Karol Kieliszek z Urzędu Miasta.
Zarząd Dróg i Mostów wystąpił już o pozwolenie na budowę pierwszej z tablic. To jedna z formalności, po których spełnieniu możliwy będzie montaż tablic oraz czujników. – Ten etap prac będzie realizowany latem przyszłego roku – informuje Kieliszek.
Wspomniane urządzenia będą instalowane w ramach rozbudowy Systemu Zarządzania Ruchem, do którego podłączonych ma być kilkadziesiąt kolejnych sygnalizacji świetlnych na takich ulicach jak Jana Pawła II, czy Głęboka. Prace na skrzyżowaniach już trwają.
W trakcie rozbudowy jest sygnalizacja uruchomiona niedawno na przejściu przez Krańcową w pobliżu skrzyżowania z ul. Dulęby. Po rozbudowie światła będą kierowały także wyjazdem z bocznych ulic. Dodatkowe maszty dla sygnalizatorów mają być tu stawiane za około dwa tygodnie. Docelowo skrzyżowanie zostanie podłączone do Centrum Sterowania Ruchem, którego „mózg” działa przy Lipowej w budynku dawnego komisariatu.
Prace trwają także w kilku innych miejscach, ale mogą być niezauważalne dla kierowców. Prowadzone są na tych skrzyżowaniach, gdzie nie trzeba wymieniać sygnalizacji, bo jest na tyle nowa, że może współpracować z centralnym systemem komputerowym, wystarczy tylko zmiana sterownika oraz światłowód zapewniający łączność z centralą.
Jeszcze w listopadzie wykonawca prac zleconych przez miasto dostanie dostęp do dziesięciu kolejnych sygnalizacji. Chodzi o skrzyżowania ul. Muzycznej z Lubelskiego Lipca ’80, Diamentowej z Zemborzycką, Abramowickiej z Głuską, al. Kraśnickiej z ul. Bełżycką, Willowej z Ducha i Poligonową, Zelwerowicza z Koncertową, Zelwerowicza ze Staczyńskiego. Na liście jest też przejście przez ul. Zelwerowicza, efemeryczne skrzyżowanie Jantarowej z Berylową i skrzyżowanie ul. Jana Pawła II z Gęsią.
– Prace przy tych sygnalizacjach w niewielkim stopniu wpłyną na ruch, będą to głównie roboty teleinformatyczne – wyjaśnia Kieliszek. Wyjątkiem jest skrzyżowanie Diamentowej z Zemborzycką, gdzie trzeba wymienić kable, więc w jeden z weekendów sygnalizacja nie będzie działała.
Cięższe przypadki, wymagające całkowitego demontażu sygnalizacji i zainstalowania nowej, zostawiono na przyszłoroczne wakacje. Kierowcy będą wówczas zdani wyłącznie na znaki drogowe, a piesi na życzliwość kierowców, na skrzyżowaniach: al. Warszawskiej z ul. Zbożową, al. Witosa z ul. Doświadczalną, al. Kompozytorów Polskich z ul. Braci Wieniawskich, ul. Zemborzyckiej z Budowlaną. Na pewien czas zdemontowane będą także światła na przejściach dla pieszych: przez al. Warszawską koło Tulipanowej, przez Zana koło Media Markt, oraz przez Głęboką koło sklepów.