Wojewoda lubelski Przemysław Czarnek powołał w środę na stanowisko dyrektora generalnego Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego Agatę Grulę
Dotychczas dyrektorem generalnym Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego był Paweł Gilowski, syn Zyty Gilowskiej. Od 1 stycznia będzie prezesem Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie.
Agata Grula ukończyła wyższe studia inżynierskie, a następnie magisterskie na kierunku ogrodnictwo na Akademii Rolniczej w Lublinie. Uzyskała także magisterium z filologii angielskiej na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II. Z kolei studia podyplomowe na kierunku Menedżer Administracji Publicznej odbyła w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie. Początkowo pracowała w sektorze komercyjnym. W latach 2006-2016 była specjalistą w Lubelskim Oddziale Regionalnym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Od lutego 2016 roku pełniła funkcję zastępcy dyrektora Wydziału Środowiska i Rolnictwa LUW. Poza językiem angielskim uczyła się także rosyjskiego oraz szwedzkiego.
Dyrektor generalny urzędu wojewódzkiego podlega bezpośrednio wojewodzie. Do jego ustawowych zadań należy zapewnienie funkcjonowania i ciągłości pracy urzędu, w tym między innymi:
sprawowanie nadzoru nad prawidłowym wykonywaniem zadań przez wydziały i biura urzędu;
nadzorowanie prac nad projektem budżetu i układu wykonawczego budżetu w części dotyczącej urzędu;
ustalanie regulaminu organizacyjnego komórek organizacyjnych urzędu oraz regulaminu pracy;
gospodarowanie mieniem urzędu i zapewnienie prowadzenia ewidencji jego majątku;
udzielanie zamówień publicznych na dostawy, usługi i roboty budowlane dla urzędu;
sprawowanie nadzoru nad prowadzeniem kontroli i audytu wewnętrznego w urzędzie;
zapewnienie przestrzegania przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej.
Zgodnie z ustawą dyrektor generalny urzędu dokonuje także czynności z zakresu prawa pracy wobec osób zatrudnionych w urzędzie oraz prowadzi politykę kadrową, w tym między innymi:
przygotowuje program zarządzania zasobami ludzkimi w urzędzie;
nawiązuje, zmienia i rozwiązuje (lub stwierdza wygaśnięcie) stosunek pracy członków korpusu służby cywilnej;
organizuje nabory na wolne stanowiska urzędnicze;
obsadza – w trybie powołania – wyższe stanowiska w służbie cywilnej;
dysponuje funduszem nagród;
administruje środkami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w urzędzie.
Przy pomocy dyrektorów generalnych urzędów swoje ustawowe zadania realizuje szef służby cywilnej. Dotyczą one wewnętrznych spraw korpusu służby cywilnej: jego zasad, zarządzania zasobami ludzkimi, formułowania dotyczących go przepisów, a także jego finansowania, szkolenia, popularyzacji, współpracy międzynarodowej i jego strategii.