Lubelski WORD przeszkoli 750 młodych kierowców na godzinnym kursach doskonalenia techniki jazdy. To pierwsza taka inicjatywa w kraju. Warunek jest jeden – trzeba zdać egzamin na prawo jazdy
Akcja „Bezpieczny młody kierowca” zaczyna się dziś i potrwa do listopada. – Zasada jest prosta: kto zda państwowy egzamin na prawo jazdy w naszym ośrodku, ten może zapisać na bezpłatny kurs doszkalający z techniki jazdy – mówi Krzysztof Babisz, dyrektor WORD Lublin. – Obowiązuje stara sportowa zasada, kto pierwszy ten lepszy. Miejsc jest 750.
Ta inicjatywa jest w pewnym sensie odpowiedzią na rządowe plany wprowadzenia obowiązkowych 3-godzinych kursów doszkalających dla młodych kierowców. To wciąż jednak tylko plany, dlatego Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego wziął sprawę w swoje ręce.
Na godzinnym kursie w Ośrodku Doskonalenia Techniki Jazdy przy ul. Grygowej w Lublinie instruktorzy pokażą jak prawidłowo siedzieć za kierownicą i opowiedzą o siłach fizyki, które zawsze mają wpływ na tor jazdy.
Na części praktycznej młodzi kierowcy przejdą „test łosia”, czyli nauczą się prawidłowo omijać przeszkodę. – Chcemy im uświadomić jak prędkość wpływa na właściwą reakcję, jak prawidłowo zachować się w chwili zagrożenia i jak pojazd zachowuje się w warunkach nagłego manewru – tłumaczy Babisz.
– To świetny krok – ocenia Dariusz Woźniak, prezes lubelskiego PeZetMotu, który od lat szkoli kierowców. – Wprawdzie godzina to niezbyt wiele, ale powinno wystarczyć, by kierowca poczuł smak prowadzenia samochodu po śliskiej nawierzchni.
– Po kilku piruetach mocno zastanowi się przed wciśnięciem gazu w złych warunkach drogowych – dodaje Marek Osoir, współwłaściciel jednej ze szkół nauki jazdy. – Na pewno warto zapisać się na taki kurs – ocenia.
Szkolenia będą finansowane przez WORD ze środków przeznaczonych na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Przypomnijmy, że rząd planował wprowadzenie takich szkoleń od 4 czerwca. Między 4 a 8 miesiącem od otrzymania prawa jazdy młodzi kierowcy mieliby przechodzić obowiązkowe 3-godzinne szkolenie w ODTJ (dwie godziny teorii oraz godzina zajęć praktycznych na torze i płycie poślizgowej). Koszt takiego szkolenia to 300 zł (100 zł teoria, 200 zł praktyka).