Na finiszu są przygotowania do zlecenia na przebudowę Al. Racławickich, ul. Lipowej i Poniatowskiego. Prezydent Lublina przygotowuje już decyzję pozwalającą miastu przejęcie gruntów niezbędnych pod poszerzenie drogi
– Mam nadzieję, że w tym roku będzie ogłoszony przetarg na wykonawcę prac – oznajmił radnym Adam Borowy, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Mostów. Roboty mogą potrwać dwa lata, ale nie ma już praktycznie żadnych szans, żeby zaczęły się jeszcze przed sylwestrem.
Wszystko wskazuje na to, że przebudowa na dobre zacznie się dopiero wiosną. Jej wykonawca będzie musiał wcześniej przedstawić miastu mapy pokazujące to, jak zamierza zorganizować ruch podczas robót drogowych.
W tym przypadku będzie to szczególnie istotne, bo Aleje Racławickie są głównym korytarzem komunikacji miejskiej w śródmieściu. Kursuje tędy ponad 20 linii. – Trudno będzie uciec od utrudnień robiąc taką drogę – przyznaje Karol Kieliszek z Urzędu Miasta. Ale zastrzega, że na razie nie ma jeszcze przymiarek do tymczasowej organizacji ruchu.
Jeszcze przed ogłoszeniem przetargu prezydent ma wydać decyzję, dzięki której miasto przejmie grunty pod poszerzenie Al. Racławickich. Taka procedura właśnie się rozpoczęła. Konieczne jest chociażby przejęcie ziemi przy skrzyżowaniu z ul. Sowińskiego, bo powstaną tam nowe pasy ruchu. Przejąć trzeba też m.in. działkę na rogu ul. Poniatowskiego, gdzie stoi budynek, który ma być wyburzony, a w jego miejscu pobiegnie jezdnia.
Co jeszcze się zmieni na przebudowywanych drogach? Dokumentacja przewiduje nowe sygnalizacje na skrzyżowaniu Al. Racławickich z ul. Puławską, na przejściu dla pieszych między rektoratem Uniwersytetu Medycznego oraz na skrzyżowaniu z ul. Grottgera. Niemal na całej długości Al. Racławickich powstać mają wydzielone pasy ruchu dla autobusów, będą też ścieżki rowerowe.
Buspasy zaprojektowano także na ul. Lipowej, chociaż nie znaleziono tu miejsca na ścieżki rowerowe lub wydzielone pasy ruchu dla rowerów. Ul. Lipowa na wysokości Plazy zostanie poszerzona o dodatkowy pas do skrętu w prawo w kierunku podziemnego parkingu centrum handlowego. Wbrew wcześniejszym zapowiedziom nie zostanie zmieniony kierunek ruchu na ul. Sądowej, nadal będziemy się nią poruszać w kierunku ul. Chopina.
Cała inwestycja, obejmująca również przebudowę ul. Poniatowskiego, może kosztować około 105 mln zł. Cena uwzględnia także zakup pojazdów komunikacji miejskiej: pięciu elektrycznych autobusów oraz 10 trolejbusów. Do inwestycji dopłacić ma Unia Europejska, Lublin czeka w tej sprawie na ostateczną decyzję, umowa o dofinansowaniu projektu może być zawarta jeszcze we wrześniu.