Niewykonalne może się okazać wyznaczenie na ul. Hempla przystanku mającego zastąpić ten przy Poczcie Głównej. – Trudno to zrobić zgodnie z prawem – przyznaje Ratusz. A to komplikuje nieco organizację nowych tras dla autobusów komunikacji miejskiej
Przystanki przy Poczcie Głównej i Baobabie przestaną istnieć w połowie maja, gdy zamknięty zostanie przyległy do pl. Litewskiego odcinek Krakowskiego Przedmieścia. Autobusy linii 3, 4, 7, 13 i 55 mają trafić na objazd przez ul. Kołłątaja i Hempla. Ale miasto ma problem z wyznaczeniem na ul. Hempla nowego przystanku w zamian za ten obok poczty.
– Jest problem z lokalizacją przystanku, która nie kłóciłaby się z przepisami i nie narażała na niebezpieczne sytuacje – przyznaje Karol Kieliszek z Urzędu Miasta.
Ratusz przekonuje, że gdzie by tego przystanku nie przymierzać, wszędzie coś jest nie tak.
Jeszcze dwa tygodnie temu była mowa o tym, że autobusy jadące w stronę pl. Wolności staną „przy wjeździe do parkingu podziemnego”. Ale to rozwiązanie odpada. – Pojazd komunikacji miejskiej zająłby niemal cały prawoskręt w ul. Okopową uniemożliwiając ten manewr pozostałym pojazdom – odpowiada Kieliszek.
Jeśli nie tu, to może wcześniej, przy Centrum Kultury, jeszcze przed wjazdem do parkingu? Też nie. – Głębokość takiej zatoki sięgałaby niemal fasady budynku – wyjaśnia Kieliszek. – Ponadto wyjazd z zatoki wychodziłby w miejscu wjazdu na parking podziemny co powodowałoby sytuacje kolizyjne.
Skoro z zatoką jest problem, to może autobusy mogłyby stawać na jezdni? Nawet tu jest jakieś „ale”. – Takie zatrzymanie paraliżowałoby ruch na ul. Hempla lub prowokowało do wyprzedzania pojazdu na podwójnej linii ciągłej – odpowiada Ratusz. Takie wyprzedzanie zaczynałoby się na zakręcie obok kapliczki, a kończyło na nowym, budowanym już przejściu dla pieszych.
– Jeśli zlokalizowanie przystanku na ul. Hempla będzie niemożliwe, wówczas linie 3, 4, 7, 13 i 55 w stronę pl. Wolności będą kursowały przez Krakowskie Przedmieście, Kołłątaja i Hempla, a w przeciwną stronę przez ul. Okopową i Lipową – zapowiada Justyna Góźdź z Zarządu Transportu Miejskiego. Zastrzega, że jeśli rozwiązanie to okaże się problematyczne, to autobusy w obu kierunkach zostaną skierowane przez ul. Okopową.
Gdyby jednak w jakiś sposób udało się wyznaczyć przystanek po stronie Centrum Kultury, wówczas nowa trasa w obu kierunkach będzie biec przez ul. Hempla i Kołłątaja. W takim przypadku zmieniona zostałaby trasa linii 74: z Al. Racławickich wjeżdżałaby w Krakowskie Przedmieście, potem przez Kołłątaja i Hempla jechała na przystanek końcowy na Okopowej.