Ponad rok utrudnień czeka podróżnych odjeżdżających ze stacji Lublin, gdzie zaczęła się już rozbiórka peronów. Kolej planuje urządzenie tutaj tymczasowego miejsca odjazdu pociągów
Prace związane są z przebudową torów biegnących w kierunku Warszawy. Na całym szlaku odnowione zostaną stacje i przystanki kolejowe. Takie prace właśnie ruszyły na stacji Lublin, gdzie robotnicy zamknęli jeden z peronów, a jego rozbiórkę zaczęli od demontażu zadaszenia. Stalowe szczypce kawałek po kawałku niszczą starą wiatę.
– Organizujemy przebudowę w taki sposób, aby utrudnienia dla podróżnych były jak najmniejsze. Będzie to możliwe m.in. dzięki budowie peronu tymczasowego – zapowiada Łukasz Kwasiborski ze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. – Obecnie ustalana jest najlepsza jego lokalizacja.
W pierwszym etapie odnowiony ma być peron 3 i połowa peronu 2, a później pozostałe. – Roboty w Lublinie planujemy zakończyć w styczniu 2019 r. – dodaje Kwasiborski. – Wszystkie perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się, wyposażone w nowe ławki i kosze na śmieci, stacja zyska również nowe czytelne oznakowanie.
Każdy z odnowionych peronów będzie mieć osobne zadaszenie, chociaż początkowo planowano, że przykryje je wspólna hala. Ostatecznie kolej wybrała tańszy wariant tłumacząc, że ewentualne korzyści z budowy hali nie byłyby wcale aż tak duże.
W tym samym czasie, co odnowione perony przy Dworcu Głównym, gotowy ma być także nowy przystanek kolejowy na wysokości os. Poręba, a konkretnie niedaleko ul. Granitowej. Między dwoma torami powstanie tu jeden peron, do którego dotrzemy tunelem w nasypie. Na peron będzie można dotrzeć windą, zaś tunel będzie kończyć się w lesie, co powinno ułatwić dojście na spacer po Starym Gaju.
Tymczasem PKP ogłosiły już przetarg na projekt przebudowy dworca Lublin. Zamawiana dokumentacja ma powstać w 1,5 roku. Wybierając jej wykonawcę kolej będzie się kierować wyłącznie ceną. Mają wygrać najtańsi architekci. Kolej wymaga, by w projekcie uwzględniono m.in. zadaszony parking dla rowerów, prysznic dla podróżnych, czy miejsce do zamontowania w przyszłości ładowarki do samochodów elektrycznych.
Polskie Koleje Państwowe nie informują na razie o możliwym terminie zaczęcia i zakończenia przebudowy. Jednak nie wykluczają, że prace będą się wiązały z przeniesieniem obsługi podróżnych do dworca tymczasowego.