Kolejny producent samochodów elektrycznych rozważa Lublin, jako potencjalną lokalizację nowej fabryki. Chodzi o Evum Motors z Bawarii, producenta małych, elektrycznych pojazdów użytkowych. Za sprawą stoi Arkadiusz Miętkiewicz, pochodzący z Zamościa, znany menadżer z branży motoryzacyjnej
W wrześniu tego roku Miętkiewicz podpisał umowę importerską z firma Evum Motors z Bawarii. Jest przedstawicielem tej marki na 13 województw w Polsce. – W planach mamy także budowę fabryki. Lublin jest bardzo poważnym kandydatem na lokalizację tej inwestycji. Jestem po wstępnych rozmowach z władzami miasta. Klimat jest sprzyjający – mówi Arkadiusz Miętkiewicz.
Wśród atutów Lublina Arkadiusz Miętkiewicz wylicza doświadczona kadrę techniczną, pochodzącą m.in. z Ursusa. – Świetnych fachowców kształci Politechnika Lubelska. Jeśli te plany dojdą do skutku, wówczas fabryka stanie w Specjalnej Strefie Ekonomicznej w Lublinie – dodaje Arkadiusz Miętkiewicz.
Samochód elektryczny Evum
Evum to małe auta użytkowe o masie do 2600 kilogramów. Pojazd jest elektryczny, posiada napęd na cztery koła.
Może „pędzić” z prędkością do 70 km/h, zabiera do 1200 kilogramów ładunku i dysponuje zasięgiem do 100 km, który można zwiększyć do 200 km instalując baterie o większej pojemności. Evum ma 1,6 metra szerokości i 4 metry długości.
Pojazd dostępny jest w ma wielu wersjach, od dostawczej, przez komunalną, rolniczą do gastronomicznej chłodni. Pojazd jest rejestrowany w kategorii N1, co pozwala korzystać z dofinansowania w wysokości do 30 proc. ceny, maks. 70 tys. zł w programie „Mój Elektryk”.
Arkadiusz Miętkiewicz, zamościanin, w branży moto pracuje od lat. Zarządzał polską siecią SEAT-a, Jaguara, Land Rovera, przez krótki okres był prezesem Ursusa w Lublinie. – Po Ursusie chciałem uruchomić w Lublinie start-up wytwarzający autobusy elektryczne. Niestety, wybuch pandemii pokrzyżował te plany – mówi Arkadiusz Miętkiewicz.
Lublin staje się polską stolicą „zielonej” motoryzacji. W lipcu przyszłego roku, w świdnickiej Strefie Aktywności Gospodarczej ma ruszyć fabryka NESOBusa, czyli producenta autobusów wodorowych. Inwestorem jest konsorcjum złożone z Grupy Polsat Plus i ZE PAK. Inwestycję realizuje Mostostal Puławy. W nowym zakładzie pracy może znaleźć zatrudnienie nawet 200 osób, dziś NesoBus zatrudnia 70 osób.