Przeciąga się termin otwarcia ofert w przetargu na budowę S19 z Lublina do Lubartowa. Jest też dobra wiadomość – Komisja Europejska przyklepała finansowanie innego fragmentu Via Carpatia – od Lublina do Kraśnika.
Aż 1151 zapytań wpłynęło w sprawie przetargu na wykonanie trasy S19 od węzła Lublin „Rudnik” do węzła Lubartów Północ od przedsiębiorstw zainteresowanych zleceniem. Dlatego Generalna Dyrekcja Dróg krajowych i Autostrad już dwa razy przekładała termin otwarcia ofert. Najpierw miał być to koniec lipca, potem 14 sierpnia, obecnie jest mowa o 2 września.
– Już odpowiedzieliśmy na wszystkie pytania – informuje Łukasz Minkiewicz, rzecznik prasowy GDDKiA Lublin.
W miejscu obecnego skrzyżowania DK19 z drogą wojewódzką 815 powstanie węzeł Lubartów Północ, a na przecięciu z drogą powiatową prowadzącą do Kozłówki - węzeł Lubartów Zachód.
Dalej trasa pobiegnie nowym śladem od wschodu omijając Niemce. Na przecięciu z drogą wojewódzką do Jawidza powstanie węzeł Niemce Wschód, a w okolicy obecnego skrzyżowania z drogą powiatową prowadząca do Leonowa - węzeł Niemce Południe.
Firma, która wygra przetarg, na wybudowanie trasy będzie miała 39 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych). Szacowany koszt budowy ekspresówki Lublin - Lubartów to ok. miliard złotych. Ma powstać do 2025 roku.
To jedna z tras o największym natężeniu ruchu w województwie lubelskim. W ciągu doby korzysta z niej średnio ponad 25 tys. samochodów, jest częścią transeuropejskiego szlaku Via Carpatia, który ma połączyć Kłajpedę na Litwie z Salonikami w Grecji.
Przebieg trasy S19 Lublin - Lubartów
Pieniądze na S19 od Lublina do Kraśnika
Dzisiaj Komisja Europejska zatwierdziła też prawie 736 milionów złotych dofinansowania dla budowy innego odcinka Via Carpatia – fragmentu S19 od węzła Lublin Węglin do węzła Kraśnik Południe.
– Zgodnie z prawem unijnym każda duża inwestycja, która ma być dofinansowana z UE, musi uzyskać zgodę Komisji Europejskiej na takie wsparcie. Decyzja KE oznacza, że dofinansowanie jest pewne – mówi Małgorzata Jarosińska-Jedyna, minister funduszy i polityki regionalnej.
Budowa odcinka S19 od węzła Lublin Węglin do węzła Kraśnik Południe pochłonie prawie 1,5 miliarda złotych. Dofinansowanie z unijnego Programu Infrastruktura i Środowisko to ponad 736 mln zł. Powstanie droga o długości prawie 42 kilometrów. Inwestycja realizowana jest w systemie Projektuj&Buduj i ma być ukończona już w przyszłym roku.