Ukończenie budowy nowego budynku w Sobiborze i rozpoczęcie prac konserwacyjnych na terenie głównej siedziby to najważniejsze plany na ten rok Państwowego Muzeum na Majdanku. 2019 upłynie pod znakiem obchodów 75. rocznicy powstania placówki.
– To jest rok jubileuszowy, ale dla nas to nie jest czas na świętowanie, tylko na kontynuację codziennej, ciężkiej pracy – podkreśla Tomasz Kranz, dyrektor Państwowego Muzeum na Majdanku.
Obecnie trwają prace przy budowie nowego muzeum na terenie dawnego niemieckiego obozu zagłady w Sobiborze. Budynek powinien zostać ukończony do końca sierpnia. Jesienią muzealnicy rozpoczną montaż nowej ekspozycji, która powstanie w oparciu o koncepcję, której autor zostanie wyłoniony w konkursie.
Drugi z ważnych projektów inwestycyjnych dotyczy obiektów na Majdanku. Chodzi o rozpoczynający się niebawem generalny remont konserwatorski baraku nr 41, w którym mieściła się łaźnia męska oraz budynku komór gazowych. Prace potrwają ok. półtora roku i pochłoną ponad 5 mln zł.
W ramach obchodów jubileuszowych przygotowano kilka wydarzeń. Jednym z najważniejszych będzie zjazd rodzin byłych więźniów Majdanka.
– Zaprosimy ich dzieci i wnuki do Lublina, by spędzić z nimi kilka dni, oddać hołd pomordowanym, ale również zapoznać ich z działalnością naszej instytucji. Chcemy porozmawiać o wystawach, pokazać zbiory, zapytać ich o to, co myślą o muzeum i jak widzą jego przyszłość. To dla nas bardzo ważny element tego, co nazywamy dialogiem międzypokoleniowym – tłumaczy dyr. Kranz.
W planach jest także powstanie muralu poświęconego 75. rocznicy utworzenia muzeum przy skrzyżowaniu Drogi Męczenników Majdanka z ul. Wolską i październikowy koncert symfoniczny w Filharmonii Lubelskiej. A już w maju premiera komiksu.
– Od jakiegoś czasu poszukujemy nowych form przekazywania treści edukacyjnych i historycznych młodemu pokoleniu. Zaczęliśmy współpracę ze znanym artystą sztuki komiksowej, który ku naszemu zaskoczeniu dużo serca włożył w poznanie historii ludzi, którzy przeszli Majdanek. Jego artystyczna wrażliwość spowodowała, że powstał komiks, który mówi o obozowej codzienności, najprostszych emocjach i odczuciach, które towarzyszyły więźniom. Wiele mówi już sam tytuł, który nawiązuje do marzenia więźniów o pożywieniu, tym czego głównie brakowało w obozie – opowiada Izabela Tomasiewicz z muzealnego działu wystawienniczego.
Muzeum zaprezentowało także nowy logotyp i system identyfikacji wizualnej. – Przez wiele lat posługiwaliśmy się znakiem graficznym, którego głównym elementem był charakterystyczny Pomnik Brama. Swoje zadanie spełniał znakomicie, ale nadeszły czasy, kiedy tego typu znaki zaczęły być używane w nowych mediach, co zainspirowało nas do zmian i wprowadzenia pewnych uproszczeń. Nowe logo jest bardzo proste – dodaje Tomasiewicz.
W 2018 roku Państwowe Muzeum na Majdanku odwiedziło prawie 220 tys. zwiedzających. Ta liczba od kilku lat utrzymuje się na podobnym poziomie.