Co zrobić, by w szkole było bezpiecznie? Jak rozładowywać napięcia wśród młodych ludzi? Jak dogadywać się z nauczycielami?
Na takie pytania staraliśmy się odpowiedzieć w maju i czerwcu podczas kampanii „Szkoła bez przemocy”. Podsumowaniem jej pierwszego etapu był „Kodeks Szkoły bez przemocy”. Dziś wracamy do naszej akcji.
Wystarczy tylko przesłać wypełniony kwestionariusz zgłoszeniowy. Szczegółów szukajcie na naszej stronie internetowej www.szkolabezprzemocy.pl
Chcemy pomagać szkołom w rozwiązywaniu problemów związanych z przemocą i agresją. Na stronie internetowej www.szkolabezprzemocy.pl wraz z ekspertami przygotowaliśmy szereg materiałów poradnikowych i metodycznych na ten temat.
Placówki uczestniczące w kampanii będziemy wspierali nie tylko doradztwem, ale także organizując konkursy oraz finansując szkolenia i warsztaty. Najciekawsze przykłady działań w szkołach będziemy przedstawiali na naszych łamach.
Kwestionariusz zgłoszenia wraz z regulaminem znajdziecie na stronie www kampanii: www.szkolabezprzemocy.pl
Kodeks Szkoły bez przemocy
1. Szkoła jest wspólnotą. Szkoła dąży do stworzenia wspólnoty wszystkich nauczycieli, uczniów, ich rodziców oraz pracowników niepedagogicznych, opartej na jasnym i przejrzystym systemie norm.
2. Wszyscy się szanujemy. Wspólnota szkolna buduje klimat bezpieczeństwa, szacunku, otwartego dialogu i porozumienia pomiędzy nauczycielami, pracownikami szkoły, uczniami i rodzicami. Wszyscy uczestnicy społeczności szkolnej szanują siebie nawzajem i nie zachowują się wobec siebie agresywnie.
3. Wspólnie działamy przeciw przemocy. W szkole działa system przeciwdziałania przemocy, który jasno określa obowiązujące normy, procedury działania i współpracy wszystkich zainteresowanych w zakresie rozwiązywania konfliktów oraz reagowania wobec przejawów agresji i przemocy. Jego zasady obowiązują wszystkich uczestników społeczności szkolnej: nauczycieli, uczniów, pracowników niepedagogicznych oraz wszystkie osoby znajdujące się na terenie szkoły.
4. Niczego nie ukrywamy. Szkoła prowadzi regularną diagnozę problemu przemocy w szkole, a efekty działania systemu przeciwdziałania przemocy podlegają monitoringowi oraz ewaluacji.
5. Zawsze reagujemy. Szkoła reaguje na każdy przejaw agresji i przemocy oraz zapewnia długofalową, odpowiednią pomoc, zarówno ofiarom, jak i sprawcom przemocy.
6. Nauczyciel nie jest sam. Szkoła podejmuje działania, by nauczyciele mieli odpowiednią wiedzę i umiejętności z zakresu rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie z przejawami agresji i przemocy.
7. Uczniowie wiedzą, jak działać. Szkoła organizuje uczniom regularne zajęcia profilaktyczne z zakresu umiejętności psychologicznych i społecznych oraz radzenia sobie z agresją i przemocą.
8. Rodzice są z nami. Aby przeciwdziałać przemocy szkoła współpracuje z rodzicami, włączając ich do tworzenia systemu przeciwdziałania przemocy i obejmując działaniami edukacyjnymi.
9. Mamy sojuszników. Szkoła współpracuje ze środowiskiem pozaszkolnym przy podejmowaniu działań profilaktycznych i interwencyjnych dotyczących agresji i przemocy, gdy potrzeby przekraczają możliwości lub kompetencje szkoły.
10. Nagradzamy dobre przykłady. Szkoła promuje wzorce zachowań oparte na poszanowaniu godności każdego człowieka.
(JESZ)