W największych placówkach Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – w Lublinie i Biłgoraju – można już korzystać z usługi wideotłumaczenia na język migowy.
Wyznaczone stanowisko na sali obsługi dysponuje kamerą i komputerowym programem do wideokonferencji. – W razie potrzeby umożliwi niesłyszącemu rozmowę z wykwalifikowanym pracownikiem Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS, który biegle posługuje się językiem migowym – mówi Małgorzata Korba, rzecznik prasowy Oddziału ZUS w Lublinie.
Aby wybrać opcję wideotłumaczenia wystarczy wybrać symbol „ucha” w urządzeniu, które wydaje numery kolejkowe. Na wizytę z obsługą w języku migowym można umówić się również przez internet. Internetowe rezerwacje są dostępne dla zarejestrowanych na Platformie Usług Elektronicznych ZUS.
Usługa wideotłumaczeń działa w siedzibach 43 oddziałów ZUS-u w Polsce. W mniejszych placówkach wsparciem nadal służą pracownicy sal obsługi przeszkoleni z języka migowego. W ubiegłym roku z ich pomocy skorzystało około 3,4 tysiąca osób niesłyszących.