Kolej zabiera się za przebudowę przystanków pasażerskich w naszym regionie. Ogłoszono już przetarg na wykonanie robót w Sarnowie i Leopoldowie, a jeszcze w tym miesiącu można się spodziewać przetargu dotyczącego Zamościa, Kraśnika i Łagiewnik.
– Rozpoczęcie prac jest planowane jeszcze w tym roku, a zakończenie w III kwartale 2022 r. w Leopoldowie oraz w połowie 2023 r w Sarnowie – informuje Rafał Wilgusiak ze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Obydwa wspomniane przez niego przystanki znajdują się na linii łączącej Dęblin z Łukowem.
– W Sarnowie przystanek będzie zlokalizowany bliżej przejazdu kolejowo-drogowego, co skróci dostęp do pociągów podróżnym dojeżdżającym do kolei samochodami – zapowiada Wilgusiak. – Powstanie też parking typu Parkuj & Jedź, który zwiększy dostępność komunikacyjną dla mieszkańców okolicznych miejscowości.
Dzisiaj perony w Sarnowie nie są przystosowane do poruszania się osób na wózkach, po przebudowie zostaną wyposażone w oświetlone wiaty, ławki i poręcze do odpoczynku na stojąco. Wymieniona ma być także nawierzchnia na przejeździe kolejowym, który zostanie wyposażony w sygnalizację świetlną i dźwiękową. Od przejazdu do przystanku poprowadzony będzie chodnik. Prace będą się także wiązały z częściową wymianą szyn i podkładów.
W Leopoldowie odnowione będą obydwa perony, które zostaną podwyższone, co powinno ułatwić podróżnym wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Także tu pojawią się wiaty, ławki i nowe oświetlenie.
– Z peronów dogodniej skorzystają podróżni o ograniczonych możliwościach poruszania się, bowiem przewidziano pochylnie. Z myślą o potrzebach osób niedowidzących i niewidomych zamontowane zostaną ścieżki naprowadzające – zapowiadają Polskie Linie Kolejowe.
Prace mają być finansowane z tzw. rządowego programu przystankowego. – W województwie lubelskim program obejmuje 16 lokalizacji. Oprócz Leopoldowa i Sarnowa, przebudową objęte zostaną perony na stacjach i przystankach: Bystrzyca, Kraśnik, Złojec, Wólka Niedzieliska, Klemensów, Szczebrzeszyn Miasto, Długi Kąt, Zamość Starówka, Zamość Wschód, Siedliska Tomaszowskie oraz Chotyłów – wylicza Wilgusiak.
Z rządowego funduszu finansowana ma być też budowa trzech nowych przystanków. Dwa z nich (Oseredek i Żurawnica) powstaną na linii z Rejowca do Hrebennego, następny (Łagiewniki) na linii z Lublina do Łukowa. – Jeszcze we wrześniu Polskie Linie Kolejowe zamierzają ogłosić postępowania przetargowe na budowę i przebudowę przystanków Zamość Starówka, Zamość Wschód, Kraśnik i Łagiewniki.
W przypadku przystanków Długi Kąt, Klemensów i Szczebrzeszyn projekt przewiduje przesunięcie peronów.