Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Magazyn

22 lipca 2011 r.
12:53
Edytuj ten wpis

Lotnisko w Świdniku. Mniejsze, droższe i w tajemnicy

 (Maciej Kaczanowski)
(Maciej Kaczanowski)

Ile ma kosztować port lotniczy w Świdniku? Budująca go spółka znała odpowiedź od 2009 roku. Do tego, że lotnisko pochłonie nie 350, a ponad 500 mln zł, przyznała się jednak dopiero w tym tygodniu. – To może być dopiero początek niespodzianek – oceniają nasi rozmówcy.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować
– Lotnisko w Świdniku będzie kosztować ok. 350 mln zł – tak na pytania o koszty inwestycji odpowiadali do niedawna samorządowcy i władze spółki Port Lotniczy Lublin. Dziś już wiadomo, że nie uwzględniali wszystkich wydatków. Ujrzały one światło dzienne dopiero dzięki aneksowi do umowy o budowie lotniska, podpisanemu przez PLL i Zarząd Województwa. Wnioskowała o to sama spółka. Aneks dotyczył zwiększenia kosztów inwestycji. Z ponad 220 mln przeznaczonych na samą budowę, zrobiło się… 504 mln.

Skąd się wzięły 504 miliony

– Zwiększenie kwoty to wynik połączenia dwóch odrębnych projektów złożonych przez PLL – mówi Katarzyna Olchowska z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego. Pierwszy z projektów obejmował samą budowę, drugi zapewnienie bezpieczeństwa na lotnisku. Ich łączna wartość to jednak tylko 245 mln zł. Skąd więc kwota 504 mln zł? Okazało się, że władze PLL nie informowały wcześniej opinii publicznej o wszystkich kosztach inwestycji.

Kiedy sprawa wyszła na jaw, marszałek Krzysztof Hetman nie krył irytacji: Utrzymywanie opinii publicznej w świadomości, że budowa pochłonie ok. 300 mln zł, było od samego początku niepełną informacją. Nie dodawano kosztów, bez których inwestycja nie mogłaby być zrealizowana,
m. in. wykupu gruntów czy dokumentacji – powiedział nam marszałek.

Kosztorys

Ani przedstawiciele spółki lotniczej, ani akcjonariusze nie potrafią wytłumaczyć, dlaczego już wcześniej nie informowali, ile konkretnie będzie kosztować budowa. – To już kolejna, chyba trzecia zmiana wyceny – mówi Piotr Jankowski, rzecznik PLL. – Zapewne nie jest ostatnia. Nasze założenia budżetowe aktualizujemy w miarę rozstrzygania kolejnych przetargów.

Spółka, przyparta do muru, postanowiła jednak ujawnić aktualne, w miarę szczegółowe, wyliczenia. Wynika z nich, że wartość całego projektu to 504 mln zł. Z tego ok. 94 mln zł to podatek VAT, który wróci na konto firmy. Realne nakłady wyniosą więc 410 mln zł. Sama budowa pochłonie 283,8 mln zł. Dokumentacja to wydatek 11 mln zł. Na zakup gruntów przeznaczono 80,6 mln zł. Sprzęt i wyposażenia lotniska pochłoną ok. 35 mln zł.
Jak pokryć te wydatki? Według spółki, 144 mln zł zapewni Unia Europejska, a kolejne 150 mln zł zdobędziemy z wyemitowanych przez port obligacji. Uzyskana przed trzema laty dotacja to 17 mln zł. Brakujące 99 mln zł stanowi wkład własny miasta i województwa. Uwzględniając zwrot podatku VAT i wartości gruntów wniesionych aportem (33 mln zł), planowany wydatek samorządów wyniesie 66 mln zł.

Wraca Niedźwiada

Taka informacja trafiła we wtorek do udziałowców. Następnego dnia PLL opublikował powyższe dane na pierwszych stronach lubelskich dzienników, w formie płatnych ogłoszeń. Wcześniej władze spółki nie uznały za stosowne poinformować opinię publiczną, że lotnisko będzie kosztowało ponad pół miliarda. Tymczasem o wyższych kosztach firma wiedziała już od blisko dwóch lat.

– Przedstawiane obecnie koszty inwestycji nie przewyższają planu przyjętego przez spółkę w 2009 r. – zapewnia Katarzyna Mieczkowska-Czerniak, rzecznik prezydenta Lublina.

Plan ten był doskonale znany władzom miasta i województwa.

O lotnisku rozmawialiśmy z człowiekiem, który był blisko tej inwestycji. Przypomina, jak cztery lata temu ważyło się, gdzie powstanie port. Niedźwiada (pow. lubartowski) była już niemal przesądzona, mocno obstawało za nią PSL z ówczesnym marszałkiem województwa Edwardem Wojtasem. Tymczasem nowa koalicja rządząca regionem PO–PiS z Jarosławem Zdrojkowskim na czele wybrała i przeforsowała Świdnik.

– To była dużo lepsza lokalizacja, będzie tańsza również w utrzymaniu – mówi wicemarszałek Krzysztof Grabczuk (PO), który wówczas również był w zarządzie województwa. Tłumaczy: Wystarczy spojrzeć na dostępność komunikacyjną. Wyobraźmy sobie dojazd do Niedźwiady. A Świdnik jest idealnie skomunikowany. Do lotniska pojedziemy szynobusem, remontujemy ulicę Mełgiewską, będzie wygodny dojazd do obwodnicy Lublina i trasy na przejścia graniczne.

Teraz już trzeba dokończyć

Zwolenników Niedźwiady to nie przekonuje. Zlokalizowanie inwestycji w Świdniku uznają za błąd. – Teraz mamy skutki. Spodziewałem się takich niespodzianek. Szkoda komentować – mówi Marian Starownik, poseł PSL, działający w spółce, która miała budować lotnisko w Niedźwiadzie. – Wcześniej zaniżano koszty i teraz to wszystko zaczyna wychodzić. Niedźwiada byłaby tańsza. Teraz jednak nie ma co rozdzierać szat. Trzeba dokończyć inwestycję. Problem w tym, czy nowe lotnisko w naszym regionie spełni oczekiwania, jakie w nim pokładano. Moim zdaniem, jest za duże.
Jak kilka temu obliczano koszty lotniska w Świdniku? – One były siłą rzeczy szacunkowe. Ówczesne władze samorządowe województwa miały mało czasu, żeby umieścić inwestycję w Regionalnym Programie Operacyjnym. To nie były jednak liczby wyjęte z kapelusza, jednak o konkretnych kwotach można mówić, kiedy powstają szczegółowe plany – przekonuje nasz informator

A te ciągle się zmieniają. W ubiegłym tygodniu okazało się, że spółka złożyła do wojewody wniosek o zmianę pozwolenia na budowę. Według nowych założeń, terminal lotniska w Świdniku będzie o połowę mniejszy. Zlikwidowano jedną kondygnację i piwnice. Nie będzie przeszklonej windy, ruchomych schodów i tarasu widokowego. Z planowanych 23 tys. mkw. zostało tylko 11 tys. mkw powierzchni.

Złośliwość przedwyborcza

To kolejna rzecz, o której władze PLL nie informowały publicznie. Sprawa wyszła na jaw przypadkiem. Na stronie Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego pojawiło się obwieszczenie wojewody o postępowaniu w sprawie zmiany pozwolenia na budowę lotniska. – Nie uważam, żeby było to istotne dla mieszkańców naszego miasta – tak sprawę okrojenia projektu skomentował Krzysztof Siczek, dyrektor projektu PLL.

Ujawnione we wtorek koszty inwestycji uwzględniają budowę mniejszego terminalu. To oznaczałoby, że władze spółki zakładały cięcia w projekcie już przed dwoma laty. Po co więc karmiono opinię publiczną spektakularnymi wizualizacjami? Nie wiadomo. Udziałowcy spółki nie chcą komentować poczynań zarządu PLL.

– Trwa kampania wyborcza i gdybym był złośliwy, to bym zauważył, że kontrowersyjne informacje pojawiają się, bo coraz bliżej do wyborów. Przecież wicemarszałek Krzysztof Grabczuk i członek zarządu Jacek Sobczak, obaj PO, kandydują do Senatu, a marszałek Krzysztof Hetman z PSL do Sejmu – mówi nasz rozmówca.

Wielkie liczby

Ludzie pracujący przy projekcie stwierdzają, że lotnisko to kluczowa inwestycja i nawet jeśli będzie droższa, to trzeba ją zrobić. Przekonują: nie bójmy się wielkich liczb. Tłumaczą, że północna część obwodnicy Lublina pochłonie 4 mld zł, czyli 10 razy więcej niż lotnisko w Świdniku, a samorząd województwa wydaje rocznie 12 mln zł na "Orliki”. Jeden z naszych rozmówców jest jednak przekonany, że im bliżej końca inwestycji, tym więcej będzie problemów. – Przygotowanie i budowa lotniska jest bardzo trudna, a kiedy już widać koniec, to wiele osób chętnie zostałoby prezesem portu lotniczego.

Pozostałe informacje

Nowa inwestycja przy Nałęczowskiej zmieni obraz dzielnicy? Temat wróci do Rady Miasta, bo 20 miejsc parkingowych to za mało

Nowa inwestycja przy Nałęczowskiej zmieni obraz dzielnicy? Temat wróci do Rady Miasta, bo 20 miejsc parkingowych to za mało

Ulica Nałęczowska w Lublinie czeka na duże zmiany. W rejonie skrzyżowania z Aleją Kraśnicką planowana jest budowa nowoczesnego kompleksu z wysokimi wieżowcami, przestrzeniami usługowymi i placem miejskim. Inwestorzy podkreślają, że projekt odpowiada na realne potrzeby miasta i będzie korzystny dla jego rozwoju. Decydować będzie Rada Miasta.

Z Lublina na Międzynarodową Stację Kosmiczną

Z Lublina na Międzynarodową Stację Kosmiczną

Sławosz Uznański-Wiśniewski to drugi Polak, który poleci w kosmos i pierwszy, który trafi na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Co tam będzie robił? A na przykład testował specjalny hełm do sterowania komputerem za pomocą myśli. Hełm, który powstał w Lublinie. – Dziś nasz sprzęt znajduje się na stałym wyposażeniu Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, a my jesteśmy w trakcie realizacji naszego pierwszego, w pełni samodzielnego eksperymentu w ramach polskiej misji IGNIS – mówi dr Dariusz Zapała z firmy Cortivision, która stworzyła innowacyjny hełm dla polskiego astronauty

Remis byłby najuczciwszy - ocenia mecz z Cracovią trener Motoru

Mateusz Stolarski (Motor Lublin): Nie wygrywa się spotkania za to, że ma się piłkę

Motor w sobotni wieczór musiał uznać wyższość Cracovii. „Pasy” wygrały w Lublinie 1:0. Jak szkoleniowcy obu drużyn oceniają spotkanie?

Kopalnia w Bogdance wydobywa węgiel najtaniej w kraju

Węgiel z Bogdanki na Ukrainę, czyli co dalej z lubelską kopalnią

– Po zakończeniu wydobycia węgla chcemy nadal być silnym przedsiębiorstwem przemysłowo-energetycznym – mówił na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach wiceprezes ds. rozwoju Lubelskiego Węgla „Bogdanka” Sławomir Krenczyk. Sporą szansą na zbyt węgla z Bogdanki może być rynek ukraiński.

Jarosław Milcz po raz kolejny poprowadził Lubliniankę do zwycięstwa
ZDJĘCIA

Na Wieniawie lubią horrory. Lublinianka pokonała Start Krasnystaw w ostatniej akcji meczu

Piłkarze Lublinianki po raz kolejny dostarczyli swoim kibicom solidnej dawki emocji. Jeszcze w 87 minucie meczu ze Startem Krasnystaw przegrywali u siebie 1:2. Mimo to wyszarpali trzy punkty. Jarosław Milcz gola na wagę zwycięstwa zdobył w... ósmej minucie doliczonego czasu gry.

Cracovia znowu lepsza od Motoru, Sergi Samper przeprasza za kartkę
ZDJĘCIA, WIDEO
galeria
film

Cracovia znowu lepsza od Motoru, Sergi Samper przeprasza za kartkę

Czwarty raz w rym sezonie, ale pierwszy w 2025 roku Motor nie strzelił gola w meczu u siebie. Beniaminek z Lublina nie zrewanżował się też Cracovii za porażkę z jesieni 2:6. Tym razem „Pasy” wygrały 1:0, a kluczowa dla losów spotkania była czerwona kartka Sergi Sampera, którą Hiszpan obejrzał już w 49 minucie.

Atakujący Bogdanki LUK Lublin Kewin Sasak:

Marcin Komenda, Bogdanka LUK Lublin: Ten sezon jest kapitalny

Powiedzieli po trzecim meczu półfinałowym play-off: JSW Jastrzębski Węgiel - Bogdanka LUK Lublin 2:3

Manolo i jego koledzy będą chcieli jak najszybciej zapomnieć o spotkaniu w Bytomiu

Wisła Puławy bez szans w wyjazdowym starciu z Polonią Bytom

Bez niespodzianki w Bytomiu. Choć Wisła Puławy próbowała postawić się faworyzowanej Polonii to nie udało jej się wywalczyć na trudnym terenie choćby jednego punktu

Fragment rywalizacji w Słupsku

PGE Start Lublin został rozgromiony w Słupsku

Podopieczni Wojciecha Kamińskiego ulegli Enerdze Icon Sea Czarni różnicą aż 23 pkt. Trzeba sobie jasno powiedzieć, że ten wynik to sensacja, ale również olbrzymie rozczarowanie.

Majówka za pasem. Kalendarz wydarzeń zapowiada moc atrakcji
1 maja 2025, 0:00

Majówka za pasem. Kalendarz wydarzeń zapowiada moc atrakcji

Majówka zbliża się wielkimi krokami. Biorąc zaledwie trzy dni urlopu zyskujemy aż 9 dni odpoczynku. Co przez ten czas można robić w województwie lubelskim? Podpowiadamy co wtedy dzieje się w regionie.

Lewart w trzech ostatnich meczach zdobył siedem punktów

Druga wygrana na wiosnę, Lewart lepszy od Wiślan

W trzech ostatnich meczach Lewart wywalczył siedem punktów. W sobotę beniaminek z Lubartowa pokonał u siebie Wiślan Skawina 1:0, a bohaterem gospodarzy okazał się Łukasz Najda, który zdobył jedynego gola.

Dbają nie tylko o drzewa. Przed nami "Piątka z leśnikami"

Dbają nie tylko o drzewa. Przed nami "Piątka z leśnikami"

Już 10 maja w Uroczysku Stary Gaj odbędzie się wyjątkowe wydarzenie łączące aktywność fizyczną, kontakt z przyrodą i szczytny cel – „Piątka z leśnikami”. Organizatorzy zapraszają nie tylko biegaczy, ale także wszystkich miłośników lasu i pomagania.

Ulica jak "pole bitwy". Na Ceglanej będzie nie tylko asfalt

Ulica jak "pole bitwy". Na Ceglanej będzie nie tylko asfalt

Wcześniej ulica Twarda, teraz Ceglana. Urzędnicy szukają wykonawcy tej długo wyczekiwanej przez mieszkańców przebudowy drogi.

Sax night
Foto
galeria

Sax night

Imprezy w najpopularniejszym lubelskim Klubie 30 to destylat zabawy. Kto był ten wie, a kto nie był, niech żałuje. Imprezy odbywają się często na dwóch, a nawet na trzech parkietach, a każdy z inną muzyką. Ten stylistyczny eklektyzm sprawia, że co weekend klub przeżywa prawdziwe oblężenie. Specjalnie dla Was przygotowaliśmy fotogalerię z weekendowych szaleństw w popularnej Trzydziestce, z której dowiecie się, jak się bawi Lublin.

W decydującym meczu półfinału play-off Bogdanka LUK Lublin pokonała Jastrzębski Węgiel 3:2 i zagra w finale

Niespodzianka: Bogdanka LUK Lublin co najmniej ze srebrnym medalem, ograła Jastrzębski Węgiel

W trzecim decydującym spotkaniu półfinałowym play-off Bogdanka LUK Lublin po zaciętym boju pokonała mistrza Polski Jastrzębski Węgiel 3:2 i po raz pierwszy w historii zagra o medale mistrzostw Polski, i to od razu o złote

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium