Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Magazyn

9 czerwca 2004 r.
11:43
Edytuj ten wpis

Naszym chłopom nie urośnie

Autor: Zdjęcie autora Ewa Dziadosz

Ceny ropy naftowej rosną w zawrotnym tempie. Na razie nie przyniosło to w naszym kraju powrotu do dyskusji o biopaliwach. Normy unijne będą jednak wymagały ich stosowania już w przyszłym roku. Całkiem prawdopodobne, że wtedy nasi rolnicy będą mogli co najwyżej sobie popatrzeć, jak ...farmerom na Zachodzie rośnie rzepak i dobrobyt.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować


d
Jeszcze kilka lat temu możliwości produkcji paliwa ekologicznego otaczał nimb hurraoptymizmu. Kiedy jednak opracowano polskie procedury produkcji i linie technologiczne oraz powstały firmy gotowe do realizacji pomysłu, okazało się, że... Polska go nie potrzebuje. Sejm zawetował ustawę o biopaliwach, pojawiło się też grono ekspertów krytykujących nowe rozwiązania. Tymczasem zasoby ropy naftowej topnieją, zużycie paliw cały czas rośnie, a ceny skaczą jak oszalałe.
W maju odtrąbiliśmy wejście do unii, Lubelszczyzna rozkwitła złotymi łanami rzepaku – a społeczni liderzy zajęli się polityczną „bieżączką”. Składają ogólne obietnice rozwiązania problemów bezrobocia i gospodarczej stagnacji, nie mówiąc nic o konkretach. Wymagałoby to bowiem odwagi w promowaniu rozwiązań, których efekty byłyby widoczne dopiero za kilka, kilkanaście lat.
Wyjaśnianie rolnikom, że stosowanie biopaliw może zmniejszyć koszty produkcji, jest trudne. Jeszcze trudniej byłoby przekonać, że nowe technologie zapewnią przyszłym pokoleniom czyste środowisko, które za parę dziesiątków lat będzie cenniejsze niż złoża ropy. Łatwo natomiast podburzyć samochodowe lobby groźbą podstępnego niszczenia silników biopaliwem. O tym, jak spaliny niszczą środowisko, naturalne nikt nie chce słuchać – to i gadać nie warto. Politycy zaś lubią blichtr i poklask tłumów.
Naukowców nikt nie słucha
W Polsce energetyczną i ekologiczną rośliną jest rzepak. Opracowano już technologię wytwarzania paliwa z jego nasion. Specjaliści z Przemysłowego Instytutu Maszyn Rolniczych w Poznaniu mówią wprost: produkcja paliwa ciągnikowego na własne potrzeby może być łatwa, opłacalna ekonomicznie i przyjazna środowisku naturalnemu. Z odrobiną wiedzy i dysponując odpowiednim urządzeniem, można wyprodukować paliwo do zasilania każdego silnika wysokoprężnego (Diesla) z wyhodowanych przez siebie roślin oleistych.
– Estry kwasów tłuszczowych mogą być substytutem oleju napędowego lub stanowić niewielki dodatek do paliw ropopochodnych – tłumaczy Grzegorz Zając, asystent w Katedrze Energetyki Pojazdów Akademii Rolniczej w Lublinie. – Ich produkcja nie pozostawia zanieczyszczeń, wszystko może być zagospodarowane.
Ekologia nikogo nie obchodzi
Słoma zawierająca dużo azotu może służyć jako nawóz, wytłoki są doskonałą paszą. Samo paliwo spełnia zaś wymagane parametry. Chociaż rzeczywiście – w silnikach starszej generacji może uszkadzać uszczelki. Estry mogą też rozpuszczać nagromadzone wcześniej osady z oleju napędowego i zanieczyszczać filtry. Prowadzone były jednak testy i w Polsce, i za granicą, które wykazały, że nic złego z dobrze utrzymanymi silnikami się nie działo.
– Biopaliwa nie zastąpią dotychczas stosowanych źródeł napędu silników – tłumaczy prof. Wiesław Piekarski, przewodniczący Lubelskiej Rady Ekoenergii. – W Polsce na uprawę rzepaku można przeznaczyć 2 mln hektarów, a połowę zbiorów trzeba przeznaczyć na cele spożywcze. Trudno zatem zakładać powstanie produkcji paliwa na dużą skalę.
Rada, stworzona przez naukowców lubelskiej Akademii Rolniczej i Instytutu Agrofizyki PAN, zamierza jednak wspierać tworzenie wojewódzkiego rynku biopaliw. Normy unijne zakładają bowiem wykorzystanie biokomponentów w produkcji paliw. Poza tym modernizacja rolnictwa Lubelszczyzny wymusi działania bardziej przyjazne dla środowiska naturalnego. Jednym z kierunków rozwoju może być racjonalne tworzenie odnawialnych źródeł energii poprzez wykorzystanie roślin do produkcji paliw.
Rzepakowy rynek pracy
Lubelscy naukowcy wyliczają, że pozwoliłoby to na znaczną aktywizację obszarów wiejskich województwa. Zakładając, że uprawy rzepaku zajmują 8 tys. ha, a plantacja zajmowałaby areał ok. 20 ha – stworzone zostałyby solidne zasady funkcjonowania na rynku dla 400 plantatorów i ich rodzin. Do tego doliczyć należałoby kolejne kilkaset osób zaangażowanych w produkcję i dystrybucję rzepakowego paliwa i zagospodarowanie produktów ubocznych: słomy, makuchów i gliceryny.
Słoma może zaś służyć nie tylko jako tani nawóz, ale też jako materiał opałowy. Jak wyliczają naukowcy, 2 kg słomy ma w spalaniu wartość energetyczna równą 1 kg węgla. I co ważne, w przeciwieństwie do węgla, słomiany opał nie pozostawia tak dużo popiołu i sadzy. Podobnie jak rzepakowe paliwo płynne pozostawia dość przyjemny „spożywczy” zapach.
Jednak ani Lubelszczyzna, ani nawet Polska nie byłyby prekursorami w tworzeniu rynku odnawialnych źródeł energii. Biopaliwa zajmują blisko połowę rynku brazylijskiego, wykorzystywane są już także w Europie. W Niemczech stanowią 1,5 proc. rynku paliw, a w Czechach 6-10 proc. U naszych południowych sąsiadów w tworzenie nowych linii produkcyjnych, zaangażowało się państwo, a współfinansowały je banki.
Dlaczego nie w Polsce?
– To już pytanie natury politycznej – odpowiada prof. Piekarski. – Skoro racje ekologiczne, ekonomiczne i normy europejskie nie znajdują zrozumienie – to o co innego może chodzić? Wprowadzenie 1 proc. dodatku biopaliw dałby w efekcie spore oszczędności. W skali kraju oznaczałoby to bowiem, że przez 4 dni w roku cały transport odbywałby się bez importu ropy naftowej.
Można też odpowiedzieć, że jak nie wiadomo, o co chodzi, to zwykle chodzi o pieniądze. Argument o potencjalnej szkodliwości dodatku biokomponentów do paliw można bowiem podważyć stwierdzeniem, że... są już one w użyciu! Magistranci Wydziału Inżynierii Produkcji AR prowadzili badania na stacjach benzynowych. Okazuje się, że sprzedawane dotychczas paliwo zawiera do 4,5 proc. alkoholu etylowego!
Nikt natomiast nie bada skali wykorzystania oleju opałowego jako paliwa. Dopóki zaś będzie możliwe korzystanie z niego, zamiast z oleju napędowego, argument zrównania cen biopaliw i paliw ropopochodnych nie będzie miał wielkiego znaczenia. Unia Europejska będzie jednak wymagała od Polski ograniczenia emisji zanieczyszczeń.
I wtedy może okazać się, że będziemy importować biopaliwa z zagranicy, a nasze pola będą leżały odłogiem.

Pozostałe informacje

Sky Jumpers i jej założyciel Krzysztof Barszczewski (nr 23)

Krzysztof Barszczewski: Sky Jumpers to projekt z pasją

Rozmowa z Krzysztofem Barszczewskim, dyrektorem marketingu TKKF Cukropol i twórcą projektu Sky Jumpers

Służby pracują na terenie obiektu w Komornikach pod Poznaniem, gdzie w środę, 19 lutego, pracownicy znaleźli fragment rakiety Falcon 9

Szczątki amerykańskiej rakiety nad Polską. Znaleziono drugi element

W podpoznańskich Wirach znaleziono kolejny niezidentyfikowany obiekt – informuje wielkopolska PSP. Wcześniej pracownicy jednej z firm w Komornikach znaleźli na terenie zakładu przedmiot przypominający zbiornik. – W środę rano nad terytorium naszego kraju doszło do niekontrolowanego wejścia w atmosferę szczątków członu rakiety nośnej Falcon 9 – potwierdziła Polska Agencja Kosmiczna.

Azoty przepłacały za gaz? Chodzi o co najmniej 932 miliony złotych

Azoty przepłacały za gaz? Chodzi o co najmniej 932 miliony złotych

Zarząd Grupy Azoty S.A. odkrył, że w latach 2022-2023 gaz kontraktowany dla chemicznego koncernu był droższy, niż wynikało z dziennych cen spot na europejskim rynku. Spółka miała przepłacić za surowiec co najmniej 932 mln zł. Czy jej ówczesne władze złamały prawo?

Piotr Schmidt oraz Wojciech Myrczek

Był Komeda i Stańko, teraz jest Młynarski i jazz

Nie można się bać nawiązywania do kultowych projektów czy artystów i ich twórczości – wywiad z Piotrem Schmidtem, trębaczem, kompozytorem, liderem i producentem muzycznym. Pod koniec minionego roku ukazała się płyta „Młynarski. Bynajmniej”. Za jej produkcję, jak i partie solowe trąbki odpowiada właśnie nasz rozmówca

ChKS Chełm musiał uznać wyższość broniącej Tauron Pucharu Polski drużyny Aluron CMC Warta Zawiercie

Tauron PucharuPolski: ChKS Chełm musiał uznać wyższość faworyta

W spotkaniu ćwierćfinałowym Tauron Pucharu Polski ChKS Chełm przegrał z obrońcą trofeum Aluron CMC Wartą Zawiercie 0:3. Tym samym goście awansowali do Final 4

Rodzinne ferie jak z bajki: warsztaty zielarskie w Herbapolu
ZDJĘCIA
galeria

Rodzinne ferie jak z bajki: warsztaty zielarskie w Herbapolu

Co tak naprawdę kryje się w kubku z herbatą i czy można założyć ziołowy ogród na balkonie. W ramach programu "Rodzinne ferie jak z bajki" najmłodsi odwiedzili dziś Herbapol.

Już nie będą robić nielegalnych papierosów

Już nie będą robić nielegalnych papierosów

Owijarki, pakowarka i prawie 700 tys. sztuk nielegalnie wyprodukowanych papierosów. Zatrzymano 8 osób. 5 obywateli Armenii i 3 obywateli Ukrainy.

Motor Lublin Arena

Motor Lublin Arena. Taka nazwa przynajmniej do końca 2027

Stadion, na którym swoje mecze ekstraklasy rozgrywają piłkarze Motoru Lublin zyskuje sponsora tytularnego i zmienia nazwę.

Klasyczne kontrasty. Koncert symfoniczny w Filharmonii Lubelskiej
foto
21 lutego 2025, 19:00

Klasyczne kontrasty. Koncert symfoniczny w Filharmonii Lubelskiej

Piątkowy wieczór (21 lutego) w Filharmonii Lubelskiej rozpocznie się jednym z najbardziej relaksujących utworów muzycznych, jakie kiedykolwiek powstały – „Pawaną op. 50” Gabriela Faurégo. Na zakończenie wieczoru zabrzmi monumentalna II Symfonia D-dur op. 43 Jeana Sibeliusa. Jako gość wystąpi grecki flecista Stathis Karapanos.

Zderzenie wojskowej ciężarówki i osobówki. Sprawcą nietrzeźwy kierowca

Zderzenie wojskowej ciężarówki i osobówki. Sprawcą nietrzeźwy kierowca

We wtorek (18 lutego) doszło do zderzenia samochodu osobowego z samochodem ciężarowym na drodze krajowej numer 17 w miejscowości Wał. Dwie osoby zostały przewiezione do szpitala, a sprawcą zdarzenia okazał się nietrzeźwy kierowca.

Średnia cena samochodów w 2024 roku osiągnęła poziom 35 025 złotych, a tempo wzrostu cen na rynku wtórnym znacznie przy-śpieszyło, głównie za sprawą większej liczby prawie nowych samochodów w ofercie.

Te używane auta straciły najwięcej na wartości

Volkswagen Passat tańszy o ponad 7 tysięcy, a Audi A6 o ponad 10 tysięcy złotych. Jakie jeszcze modele znajdziemy na liście najpopularniejszych samochodów na wtórnym rynku, które straciły na wartości w 2024 roku?

Szymon Hołownia w Lublinie: trzeba powołać fundusz wsparcia lokatorów
WYBORY PREZYDENCKIE

Szymon Hołownia w Lublinie: trzeba powołać fundusz wsparcia lokatorów

W środę przed południem marszałek Sejmu Szymon Hołownia odwiedził Lublin. Kampanijne spotkanie z dziennikarzami stało pod znakiem komentowania polityki krajowej i negocjacji dotyczących przyszłości Ukrainy bez udziału Ukrainy. Dla mieszkańców Lublina nie to jednak z całego spotkania było najważniejszą informacją.

Służby pracują na terenie obiektu w Komornikach pod Poznaniem, gdzie w środę, 19 lutego, pracownicy znaleźli fragment rakiety Falcon 9

Szczątki amerykańskiej rakiety nad Polską. Jest potwierdzenie

W środę rano nad terytorium naszego kraju doszło do niekontrolowanego wejścia w atmosferę szczątków członu rakiety nośnej Falcon 9 – potwierdziła Polska Agencja Kosmiczna. Agencja zbada razem z firmą SpaceX, czy znaleziony w Komornikach zbiornik jest częścią tej rakiety.

Dozór i zakaz zbliżania. 71-latek odpowie za usiłowanie rozboju

Dozór i zakaz zbliżania. 71-latek odpowie za usiłowanie rozboju

Policjanci zatrzymali 71-latka w sprawie usiłowania rozboju. Mężczyźnie grozi kara do 15 lat pozbawienia wolności.

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium