Gdy przyjechała do Lublina, wyglądała jak siedem nieszczęść. Po remoncie odzyskała rumieńce i jeszcze w tym miesiącu zacznie wozić pasażerów. Skoda 9 Tr to zabytkowy trolejbus, jakich kilkadziesiąt lat było w Lublinie wiele. Teraz będzie tą jedyną
– Dużo było z tym pracy – przyznaje Piotr Hołyszko, kierownik Zakładu Autobusowego w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym. Firma w 2014 roku kupiła stary trolejbus od ukraińskiego miasta Równe i postanowiła odrestaurować pojazd. – Sporym wyzwaniem było to, żeby zachować 75 proc. oryginalnych części, co jest konieczne do zarejestrowania pojazdu jako zabytek, a jednocześnie zachować wszystkie wymogi bezpieczeństwa.
Tak naprawdę nie można ze stuprocentową pewnością stwierdzić, ile lat ma ta konkretna skoda. Wiele wskazuje na to, że swoją karierę zaczęła w czeskiej Opawie w 1980 r., zaś w 1996 trafiła na Ukrainę. Jednak w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców widnieje informacja, że pojazd był po raz pierwszy zarejestrowany w roku 1986.
Jeszcze inna data widniała na silniku sprowadzonego z Ukrainy trolejbusu, bo był na nim nabity rocznik 1969. Akurat do tego nie trzeba się zbytnio przywiązywać, bo silniki prądu stałego... nierzadko przekładano z jednego pojazdu do drugiego. Jeżeli silnik miał przejść remont, wtedy po prostu zastępowano go innym, a tym wyjętym można się było spokojnie zająć. Dziś skoda ma nowszy silnik typu DK 210, jaki używany był m.in. w trolejbusach marki Jelcz. Ten, z którym ją kupiono, ma być odnowiony.
Skody kiedyś były często spotykanymi w Lublinie trolejbusami. Słynęły z tego, że potrafiły kopnąć prądem wsiadających i wysiadających pasażerów, szczególnie wtedy, gdy asfalt był mokry. Po remoncie skoda nie zapewni już takich wrażeń.
– Ten pojazd jest bezpieczny i jak każdy przechodzi co pół roku badania mechaniczne i co pół roku badania elektryczne – zapewnia Hołyszko.
Zarejestrowana jako zabytek skoda nie ma wyścigowego zacięcia. – Może się rozpędzić do 60 km/h – mówi kierownik z MPK. – Mieści 28 pasażerów na miejscach siedzących plus 57 stojących.
Remont zakończył się już dawno. Trolejbus został zarejestrowany w czerwcu zeszłego roku. – Ale przez sytuację związaną z pandemią nie było okazji pokazać tego pojazdu w mieście – wyjaśnia Hołyszko. Kilka dni temu trolejbus przemykał przez ulice Lublina, by sprawdzić swoją gotowość do tego, co ma nastąpić w drugiej połowie miesiąca. Przejażdżki skodą będą jedną z atrakcji Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu (od 16 do 23 września).