Terenowe, szkoleniowe i zaskakujące - studenci i naukowcy z Politechniki Lubelskiej zaprezentowali nietypowe pojazdy.
Studenci i naukowcy z Koła Inżynierii Materiałowej Politechniki Lubelskiej są znani z przerabiania samochodów i odbudowywania nieistniejących pojazdów. W poprzednich latach udało im się skonstruować między innymi trenażer czołgowy MPG - 69, Żuka 6x6, Buggy 4x4, Cetan, Trabactor, półgąsienicowy, trzyosiowy Polonez, kosiarkę gąsienicową. Nowością w tym roku jest Rysiek 8x8, czyli bezzałogowa platforma z napędem na 8 kół. Wszystkie te maszyny zaprezentowano podczas Lubelskiego Festiwalu Nauki.
Przegubowa rama
Rysiek 8x8 to najnowszy pojazd zaprezentowany przez studentów Politechnice Lubelskiej. Jest napędzany silnikiem spalinowym poprzez hydromechaniczny układ przeniesienia napędu. Taka konfiguracja umożliwia łatwe sterowanie. Przegubowa rama oraz wahliwe wózki jezdne umożliwiające Ryśkowi dopasowanie do nierówności prawie w każdym terenie. W czasie skrętów pojazd przegubowy ma mniejsze skłonności do utraty przyczepności niż na przykład pojedynczy pojazd gąsienicowy, sterowany różnicowaniem prędkości gąsienic.
Na pojeździe można zamontować sprzęt do prac saperskich, pług śnieżny wirnikowy czy nawet kosiarkę.
– Pomysłodawcą Ryśka był konstruktor z Podhala, Ryszard Pluciński, który niestety uległ wypadkowi i jest niepełnosprawny. My tylko kończymy ten projekt – mówi dr. inż Leszek Gardyński, opiekun Koła Naukowe Inżynierii Materiałowej Politechniki Lubelskiej.
Cetan
Najstarszym zaprezentowanym sprzętem był Cetan. Studenci Politechniki stworzyli ten pojazd z myślą o jeździe w ruchu miejskim. Ma zamontowany silnik diesla o pojemności 211 cm sześciennych. Auto waży 205 kg, ma moc 4,5 km, a na 80 km spala jeden litr paliwa. Maksymalna prędkość, jaką może osiągnąć, to 80 km/h.
– Cetan już odnosił sukcesy na arenie międzynarodowej, między innymi zajął drugie miejsce na Shell-Eco Marathon Rotterdam – dodaje dr Gardyński.
Trenażer czołgowy
Pojazd służył do wstępnego szkolenia mechaników kierowców czołgów t-54/t-55. Do napędu użyto silnika S-31 pochodzącego z Syreny 104, sprzęgła boczne pochodzą z Gaza/Lublina 51, hamulce boczne z samochodu Star 28/660, przekładnie łańcuchowe z motocykla Junak. Pojazd odtworzono z ramy, która była pocięte na 10 kawałków. Jest to prawdopodobnie jedyny istniejący egzemplarz trenażera MPG-69.
– To nasz sztandarowy projekt z przed 50 lat, którym w przeszłości jeździli nawet wojskowi. Pracowaliśmy, żeby go odbudować około 1,5 roku – dodaje Gardyński.
Sprawność terenowa
Buggy to pojazd, który został zbudowany przez naukowców z Politechniki Lubelskiej całkowicie od podstaw. Ramę - klatkę ma spawaną z rur. Dzięki temu jest lekki i ma dużą sprawność terenową. Ma być wykorzystywany na rynku wojskowym i cywilnym.
– Buggy odbudowaliśmy w ekspresowym tempie. Zaczęliśmy pracę we wrześniu, a już w kwietniu tego roku był na targach w Poznaniu – mówi Gardyński.
Pojazd ma wymiary 3,6x 1,7x 1,5m. Jest 2-osobowy. Posiada czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2 Litry w układzie boxer, połączony z sześciobiegową skrzynią przekładniową pełniącą jednocześnie rolę reduktora i skrzyni rozdzielczej. Zawieszenie jest niezależne, z możliwością rozbudowy w przyszłości o sterowanie kół tylnej osi. Buggy może mieć wiele praktycznych zastosowań np. w rolnictwie, leśnictwie, monitoringu obiektów liniowych, w transporcie kurierskim, w akcjach niebezpiecznych takich jak pożar czy powódź.