Trwa dobra passa Audi. Po A4 limuzynie przyszedł czas na kombi.
Jak zwykle, konstruktorzy Audi wprowadzili szereg nowinek do nowego modelu. Pięciowahaczowa oś przednia o nowej konstrukcji została wysunięta daleko do przodu. Zapewnia to idealny rozdział obciążenia osi, a tym samym najwyższą precyzję i łatwość manewrów. Manewr ten był możliwy dzięki umieszczeniu mechanizmu różnicowego. Zainstalowano go między sprzęgłem a skrzynią biegów. Jest to unikatowe rozwiązanie Audi.
Samochód prowadzi się wzorcowo. Wspomaganie o zmiennej charakterystyce sztywnieje w miarę wzrostu prędkości, co zapewnia doskonałe czucie samochodu. Neutralna charakterystyka pokonywania zakrętów zapewni pełne panowanie nad pojazdem.
W porównaniu z poprzednim modelem proporcje auta są bardziej sportowe. Przedni zwis został skrócony, natomiast pokrywę silnika i rozstaw osi wydłużono. Płasko ustawione słupki D dają audi a4 avant dynamiczną, podobną do coupé sylwetkę. Stylistyka tyłu wyraźnymi poziomymi liniami podkreśla szerokość nadwozia. Nowe A4 avant ma 4,70 metra długości, prawie o 12 centymetrów więcej niż jego poprzednik. Nadwozie jest znacznie sztywniejsze i bezpieczniejsze niż w poprzednim modelu, a przy tym waży o około dziesięć procent mniej.
Nowy avant będzie początkowo dostępne z dwoma mocnymi silnikami benzynowymi i dwoma silnikami wysokoprężnymi o mocy od 143 KM do 265 KM. Silnik 2.0 TDI uzupełni ofertę w późniejszym terminie. Wszystkie jednostki napędowe wyposażono w bezpośredni wtrysk - FSI lub TDI.
Królem jest agregat 3.2 FSI. Uzyskuje moc 265 KM i moment obrotowy 330 Nm przy prędkościach obrotowych od 3000 do 5000 obr./min. Silnik 3.2 FSI gwarantuje sportową siłę w każdej sytuacji: przyspiesza A4 avant do 100 km/h w 6,4 sekundy i rozpędza go dalej do prędkości 250 km/h.
Także 1.8 TFSI jest niezwykle efektywnym silnikiem. Ten kompaktowy i lekki agregat uzyskuje moc 160 KM i moment obrotowy 250 Nm od 1500 do 4500 obr./min. Bezpośredni wtrysk benzyny i turbodoładowanie tworzą idealne połączenie. Na przyspieszenie do 100 km/h a4 1.8 TFSI potrzebuje 8,9 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 218 km/h.
Dla miłośników diesli, których jest coraz więcej, Audi przygotowało silniki 2.0 TDI (143 i 170 KM) oraz królewski V6 3.0 TDI o mocy 240 KM i 500 Nm momentu.
Wersje z silnikami 3.2 FSI i 3.0 TDI wyposażono seryjnie w napęd na wszystkie koła quattro. W normalnym trybie jazdy rozdziela on siły między przednią a tylną oś w stosunku 40:60. Taki rozdział doskonale pasuje do dynamicznego charakteru nowego a4 avant. W razie potrzeby mechanizm różnicowy Torsen przenosi większą część momentu na oś z lepszą przyczepnością kół.
Jedynym mankamentem jest, niestety, cena. Wersja startowa, z silnikiem 1.8 TFSI, kosztuje 126 tysięcy złotych. Najdroższa, 3.0 TDI quattro - 206 tysięcy złotych.