Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Moto

29 sierpnia 2016 r.
19:11

Ford edge późno, ale z przytupem

Autor: Zdjęcie autora Paweł Puzio
0 0 A A

Jest duży, charakterny i ma własny styl. Dopiero drugą generację forda edge Amerykanie zdecydowali się wprowadzić do sieci salonów w Europie. Lepiej późno, niż wcale...

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Technologia – to słowo, które określa ten model. Liczba innowacji zastosowanych w II generacji forda edge jest imponująca. Nie zagubiono jednak clou motoryzacji. Kierowca ma dużo radości z jazdy tym samochodem.

Nie do przeoczenia

Wielki gabaryt nowego edge wyraźnie odcina się na drodze. Przypomina jednolitą bryłę wyciętą laserem z jednego kawałka metalu. Minimalizm zdecydowanie mu służy. Poza felgami, czarnymi progami i atrapą chłodnicy, obdarto go z wizualnych dodatków. Niemal mormońska asceza tylko dodaje mu charyzmy i siły.

Doznania estetyczne są dodatkowo podkręcone idealnym zgraniem proporcji. Edge to duże auto o „lekkim” wyglądzie. A to nie zawsze udaje się pogodzić. Wygląd tego Forda z pewnością jest jego atutem.

Podobny styl posiada wnętrze auta. Subtelnie zaprojektowane wnętrze w całości wykonano z materiałów wysokiej klasy, zadbano też o komfort i funkcjonalność, między innymi stosując podgrzewane i wentylowane przednie fotele, czy panoramiczny dach. Detale funkcjonalne, jak klamki drzwiowe, elementy sterowania na kierownicy, kratki wentylacyjne i uchwyty na napoje są oprawione w satynowane metalizowane ramki, a konsola centralna wykończona jest w stylowej fortepianowej czerni. Miękkie w dotyku materiały zastosowano na elementy wnętrza, których zwykle dotykają pasażerowie. Wysokiej jakości skórą pokryto podłokietnik, kierownicę i gałkę dźwigni zmiany biegów.

Na deser kilka słów o systemie aktywnej kontroli hałasu (Active Noise Control), który działa podobnie do słuchawek likwidujących hałas poprzez wysyłanie dźwięków przeciwnych do tych, które nie powinny być słyszane. Trzy mikrofony umieszczone w kabinie monitorują odgłosy pracy silnika, a system audio wysyła dźwięki przeciwne do tych, które należy wyeliminować, co poprawia „sterylność” akustyczną wnętrza także wtedy, gdy system audio jest wyłączony. Oczywiście, to nie znaczy, że w środku panuje cisza, jak przed koncertem w filharmonii. Rzeczywiście hałas podczas jazdy tworzy delikatne tło, nie wpływając na koncentrację kierowcy. 

Jedź edge, jedź...

Edge ma coś wspólnego z pierwszym fordem – modelem T. Można mieć każdy silnik – byle to był diesel. Wprawdzie T był oferowany tylko w kolorze czarnym, bez możliwości wyboru głębi tej czerni, to w edge pozostawiono opcję – 180 lub 210 koni.

W teście sprawdziliśmy wersję słabszą. Wydawałoby się, że dwulitrowy, 180-konny diesel jak na tak duże auto, to nieco zbyt mało. Nic bardziej mylnego. Masa własna samochodu to prawie dwie tony. Jak do tego dorzuci się bagaż i 5 pasażerów, to waga może wskazać prawie 2,5 tony masy całkowitej.

Na potrzeby testu do auta zapakowało się pięciu rosłych kolegów. Na fordzie nie zrobiło to szczególnego wrażenia. Edge zamruczał dieslem i zwinnie ruszył do przodu. Na każdym z 6-przełożeń ochoczo przyspieszał. W końcu 400 Nm robi moc. Do przepisowych 130-140 km/h doszedł z lekkością baletnicy, mimo swojej masy, prawie 5 metrów długości i niemal 1,7 metra wysokości.

Na autostradzie edge sunął niczym pociąg z węglem. Co jednak stanie się na krętych drogach? I tu kolejne zaskoczenie. Duże auto zwinne wpisywało się w ostre nawroty. Stabilizator przechyłów na tylnej osi sprawnie wywiązywał się ze swoich zadań – edge nie „kładł się”, jak osika na wietrze.

Dość sztywne zawieszenie, jak na auto typu SUV, sprawdziło się dziurawych drogach. Także w lekkim terenie pozostawiło pozytywne wrażenie. Kąt wejścia wynosi 1,8 stop., kąt zejścia – 22,4 stop., a rampowy – 17,1 stop.

Mój asystent edge

Nie ma co ukrywać, że edge raczej nie zobaczy błota i łąk. Zdecydowana większość będzie poruszać się po miastach. Dlatego ten model wyposażono w wiele zaawansowanych technologii i systemów bezpieczeństwa.

Na przykład Sync 2 pozwala na głosową obsługę telefonu, systemu audio, układu klimatyzacji oraz nawigacji satelitarnej przy użyciu prostych, naturalnych komend głosowych.

W sytuacji awaryjnej aktywuje się funkcja Emergency Assistance, która w razie wypadku pozwala na bezpośrednie połączenie się z miejscowymi służbami ratunkowymi. Ford edge wykorzystuje kamery, radary i czujniki ultradźwiękowe, by zapewnić dane do pracy 18 zaawansowanych systemów redukujących stres kierowcy i ułatwiających mu kontrolę sytuacji w czasie jazdy.

Dzięki tej niemal wojskowej technologii edge uniknie kolizji oraz wykryje pieszego na drodze, a w razie niebezpieczeństwa kolizji automatycznie rozpoczyna hamowanie.

Auto także samo zaparkuje prostopadle, prosząc jedynie kierowcę o używanie gazu, hamulca i skrzyni biegów. Kierownicą kręci się automatycznie. Auto także samo wyjedzie z miejsca parkingowego.

Chyba najciekawszym pomocnym gadżetem jest inteligentny ogranicznik prędkości. Skanuje i rozpoznaje znaki drogowe, by sterując przepustnicą ograniczyć prędkość do dopuszczalnej, eliminując w ten sposób ryzyko otrzymywania mandatów w wyniku nieuwagi kierowcy. Naprawdę działa.

Podsumowanie

Edge to solidne auto, skonstruowane bez kompromisów. Wszystkie wersje są wyposażone w napęd na cztery koła, fordowską wersję Haldexu 5 generacji. Cena zaczyna się od 166 tys. zł. Dużo? Chyba nie, biorąc pod uwagę, że gros tych aut trafi do kierowców przez leasing lub inną nowoczesną formę finansowania.

Czytaj więcej o:

Pozostałe informacje

Sygnatariusze listu intencyjnego. Intencją jest odbudowa polskich zdolności do produkcji materiałów wybuchowych, w tym prochów strzelniczych
zbrojenia

Polska potrzebuje własnego prochu do amunicji. Pomoże Grupa Azoty

Grupa Azoty będzie współpracowała z Polską Grupą Zbrojeniową, Mesko oraz Agencją Rozwoju Przemysłu. Celem jest rozwój bazy surowcowej i zdolności do produkcji polskiej amunicji. Docelowo chodzi o budowę fabryki nitrocelulozy.

U zbiegu ulicy Nałęczowskiej i alei Kraśnickiej może stanąć 70-metrowy wieżowiec

Ma być najwyższym wieżowcem w Lublinie. Będą negocjacje z inwestorem

U zbiegu Nałęczowskiej i Kraśnickiej może stanąć 70-metrowa wieża - najwyższy budynek mieszkalny na Lubelszczyźnie. Żeby go postawić konieczne będą zmiany planistyczne, bo tak wysokie obiekty w tym miejscu Lublina nie były przewidziane. Co miasto chce uzyskać za ewentualną zgodę? Lista życzeń jest długa.

Torby, na które czekają organizatorzy akcji nie muszą być nowe, ale powinny być w dobrym stanie. Najmilej widziane są te duże, ale tak naprawdę także mniejsze również się przydadzą
Zamość

Wędrujące, używane torby na prezenty. Masz na zbyciu? Oddaj

Z ciekawą inicjatywą wyszła Zamojska Akademia Kultury. Zachęca mieszkańców do przekazywania używanych, ale jeszcze w dobrym stanie toreb na prezenty. Będą w nie pakowane upominki dla potrzebujących.

Powiat puławski ma już projekt budżetu na przyszły rok. Na inwestycje tym razem przeznaczy 37 mln zł, z czego lwia część trafi na drogi oraz dokończenie siedziby puławskiej PSP
Puławy
galeria

Nowy budżet mniejszy od starego. Połowa wydatków trafi na oświatę

Radni powiatu puławskiego otrzymali już projekt budżetu na 2025 rok. Przyszłoroczne dochody mają spaść z ponad 250 do niecałych 240 mln zł. Cięcie czekają również wydatki, zwłaszcza te na inwestycje. Najwięcej pieniędzy pochłonie oświata i wychowanie.

Niedoceniany zawód, choć jakże ważny. „Ludzie kojarzą nas z rozdawaniem darów”
galeria

Niedoceniany zawód, choć jakże ważny. „Ludzie kojarzą nas z rozdawaniem darów”

Dzisiaj obchodzimy Dzień Pracownika Socjalnego. To okazja do uhonorowania najbardziej zasłużonych oraz podjęcia dyskusji o zmianach, których potrzebują osoby wykonujące ten zawód.

Tysiące ludzi bez czystej wody. Sanepid potwierdza skażenie mikrobiologiczne
zdrowie

Tysiące ludzi bez czystej wody. Sanepid potwierdza skażenie mikrobiologiczne

Kilka tysięcy mieszkańców prawobrzeżnej części gminy wiejskiej Puławy obecnie pozbawiona jest wody pitnej z wodociągu. Sanepid potwierdza skażenie na ujęciu w Gołębiu, które zaopatruje sześć miejscowości. Samorząd udostępnia mieszkańcom wodę w butelkach.

"Warunek cudu" na Targowej – mozaika przypomina żydowską historię Lublina
Lublin
galeria

"Warunek cudu" na Targowej – mozaika przypomina żydowską historię Lublina

Na ścianie budynku przy ul. Targowej w Lublinie powstała mozaika „Warunek cudu”. Dzieło autorstwa Ingi Levi nawiązuje do żydowskiego dziedzictwa tej części miasta, przypominając o historycznym znaczeniu ulicy dla społeczności żydowskiej.

Rolnik wciągnięty przez rozdrabniacz słomy. Wezwano ratowniczy śmigłowiec
wypadek

Rolnik wciągnięty przez rozdrabniacz słomy. Wezwano ratowniczy śmigłowiec

Do tego nieszczęśliwego wypadku doszło wczoraj w Trzebieszowie Pierwsyzm w powiecie łukowskim. 37-letni rolnik obsługiwał rozdrabniacz słomy. W pewnym momencie znalazł się zbyt blisko podajnika. Na miejsce wezwano śmigłowiec Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

Edyta Majdzińska najprawdopodobniej będzie dalej prowadzić MKS FunFloor Lubin

Edyta Majdzińska (MKS FunFloor Lublin): Wierzę w kierunek mojej pracy i wierzę w ten zespół

Przedwczesne odpadnięcie z europejskich pucharów najprawdopodobniej nie wywoła burzy w MKS FunFloor. Wydaje się, że Edyta Majdzińska przetrwa ten okres niepokoju.

Kilka lat temu kino Bajka było popularnym miejscem spotkań studentów. Jak jest teraz - zapytaliśmy jego właściciela
magazyn
galeria

Jak radzi sobie lubelskie kino Bajka? "Nie wiem czy przetrwamy"

Po zakończeniu pandemii koronawirusa właściciele kin zauważają zmiany w preferencjach widzów dotyczących sposobu oglądania filmów. Czy mieszkańcy Lublina chętnie odwiedzają lokalne kina? Jak właściciele radzą sobie w nowej rzeczywistości? O sytuacji kina „Bajka” w Lublinie opowiedział nam Waldemar Niedźwiedź.

Jakie zadaszenie tarasu wybrać aby połączyć funkcjonalność i styl?

Jakie zadaszenie tarasu wybrać aby połączyć funkcjonalność i styl?

Zadaszenie tarasu to praktyczne rozwiązanie, które pozwala cieszyć się przestrzenią na świeżym powietrzu niezależnie od pogody. Odpowiednio dobrane chroni przed słońcem, deszczem oraz zapewnia prywatność. W tym artykule przyjrzymy się inspiracjom, jakie można wykorzystać przy wyborze zadaszenia tarasu.

Zbadaj piersi jeszcze dziś. Sprawdzamy, gdzie i kiedy zaparkuje mammobus

Zbadaj piersi jeszcze dziś. Sprawdzamy, gdzie i kiedy zaparkuje mammobus

Nowotwór piersi jest najczęstszą przyczyną przedwczesnej śmierci wśród polskich kobiet. Kluczem do zdrowia jest m.in. regularna mammografia. Będzie ją można zrobić w mobilnym gabinecie, który właśnie przejeżdża przez nasz region.

Czym są kampery i jak działają?

Czym są kampery i jak działają?

Kampery to specjalnie zaprojektowane pojazdy, umożliwiające komfortowe podróżowanie i nocowanie w różnych miejscach. Ich unikalna konstrukcja łączy funkcje samochodu z przestrzenią mieszkalną.

Niezwykły duet – Smolik//Kev Fox w Świdniku
koncert
22 listopada 2024, 18:00
film

Niezwykły duet – Smolik//Kev Fox w Świdniku

Smolik//Kev Fox to eklektyczny i wymykający się jasno określonym ramom duet Andrzeja Smolika – znakomitego polskiego producenta i Keva Foxa brytyjskiego songwrittera, który w najbliższy piątek zagra w Świdniku.

Będzie ślisko. Noga z gazu

Będzie ślisko. Noga z gazu

Będzie ślisko na drogach. Oblodzenie pojawi się w całym regionie.

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium