Już tylko dni dzielą nas od targów motoryzacyjnych w Genewie. To jedna z najważniejszych imprez w tej branży. Podobnie jak w latach poprzednich, przebiegnie pod znakiem samochodów elektrycznych i pojazdów koncepcyjnych
Nad jeziorem Lemańskim wiosna wybuchła pełną mocą. To znak, aby motoryzacja stała się królową Genewy. W halach Expo już trwają gorączkowe przygotowania.
Sąsiedzi idą w maluchy
Zacznijmy od Francuzów, najbliższego sąsiada Szwajcarii. Na stoisku koncernu Renault i grupy PSA królować będą auta miejskie. Ten pierwszy zaprezentuje nowe clio, zaś Peugeot pokaże rewolucyjnego 208.
Piątą generację clio zaprojektowano zgodnie z maksymą „Ewolucja i rewolucja”. Koncern, jak zwykle, prezentuje nowy model poprzez zdania-wytrychy typu: stylistyka nadwozia jest bardziej dojrzała i wysmakowana, a wnętrze zostało zaprojektowane od nowa...
Ważne jest to, że nowe clio to pierwszy model z gamy napędzany silnikiem hybrydowym E-Tech. Wyposażone w jeszcze więcej nowatorskich systemów wspomagających prowadzenie, dzięki którym nowe clio jest o krok, aby stać się autonomicznym autem miejskim.
Największą gwiazdą stoiska Peugeot będzie nowy 208. Francuzi poszli odważenie, ale i zachowawczo. Zachowawczo, bo ofercie mają silnik benzynowy i diesla (Francuzi nie poddali się trendowi nakazującemu odwrót od silników wysokoprężnych). Peugeot zapowiada także wersję elektryczną: e-208. Auto na jednym ładowaniu ma przejechać do 340 kilometrów. Baterie w szybkim trybie będzie można naładować w ciągu pół godziny, do 80 proc. pojemności. Silnik elektryczny ma generować 136 KM i 260 Nm. Pozwala to na sprint do setki w ciągu niespełna 8 sekund.
Sylwetka nowego 208 jest nowoczesna i lekka. Po raz kolejny w ostatnich latach Peugeot pokazuje, że już ma za sobą kryzys stylistyki, czego wyrazem była mega brzydka pierwsza generacja 3008.
Drift elektrykiem
W Genewie nie zabraknie hondy z miejskim autem elektrycznym e prototype. Jest ono rozwinięciem elektrycznego pojazdu honda urban EV Concept. Na próżno szukać tu klamek i lusterek. Te pierwsze są chowane, zaś lusterka boczne zostały zastąpione przez kamery.
W środku panuje luźna atmosfera melanżu w domowym zaciszu, podbita przez w pełni konfigurowalny wyświetlacz poziomy z dwoma ekranami, pozwalający zarządzać szeregiem inteligentnych aplikacji i usług. Honda e Prototype zapewnia ponad 200 km zasięgu oraz „szybkie ładowanie”, do 80 proc. pojemności akumulatora - w ciągu 30 minut. Elektryka napędza tylne koła, gwarantuje tym samym sporą frajdę z jazdy. Drift elektrykiem, czemu nie!
SUV-y muszą być
Drift elektrykiem Nad jeziorem Bodeńskim światową premierę będzie miał nowy, kompaktowy suv Mazdy. W gamie jednostek napędowych zaprezentowane zostaną najnowsze silniki SKYACTIV, w tym jednostka SKYACTIV-X z rewolucyjną technologią SPCCI (Spark Plug Controlled Ignition - czyli zapłonu samoczynnego sterowanego świecą zapłonową), która bazuje na unikalnej metodzie spalania, łączącej w pełni osiągi silnika benzynowego z doskonałą reakcją silnika wysokoprężnego. Jak wiadomo, Mazda nie za bardzo ma chęć inwestować w nowe rozwiązania, wierząc że w silnikach tłokowych tkwią jeszcze spore rezerwy.
Skoda to premierowy kamiq. Nowy model ma zalety typowe dla SUV-ów, takie jak zwiększona prześwit i wynikająca z tego wygodna pozycja jazdy. Cechy te łączy ze zwinnością kompaktowego samochodu. Wzrok przykuwają nowoczesne światła i masa funkcjonalnych rozwiązań, z których słynie czeska marka. Pierwsze z brzegu, to praktyczne zamknięcie zbiornika płynu spryskiwaczy, łączące funkcję korka i lejka.
Oferta silników obejmuje jednostki benzynowe 1,0 TSI (95 i 115 KM) i 1,5 TSI (150 KM), a także silnik wysokoprężny 1,6 TDI (115 KM).
Nowa marka
Na salonie w Genewie Cupra będzie świętować swoje pierwsze urodziny: jako marka. Jednym słowem VW wraca do pomysłu, aby z hiszpańskiego Seata zrobić sportową linię. Z Seatem nie udało się, czas na Cuprę.
W Genewie zostanie pokazany koncepcyjny samochód o nazwie Formentor. Pojazd łączy w sobie najnowsze technologie, które mają zapewniać niepowtarzalne wrażenia z jazdy, a jego sercem jest wydajny silnik hybrydowy plug-in.
Cupra formentor to samochód pełen charakteru, którego wygląd zewnętrzny ma przyciągać uwagę. I tak jest, bo to rzeczywiście ładne auto naszpikowane technologią. Przykładem jest cyfrowy kokpit zapewniający kierowcy dostęp do wszystkich niezbędnych informacji. Zintegrowany z 10-calowym, panoramicznym systemem nawigacji, zapewnia również łączność wszystkim pasażerom.
A skoro już o konceptach, to warto zasygnalizować koncepcyjnego crossovera Nissana o nazwie IMQ. Nowy pojazd to ucieleśnienie wizji Nissan Intelligent Mobility. Na razie tyle, więcej w Genewie.
Równie lakonicznie co Nissan, światową premierę zapowiada Mitsubishi Motors. W Genewie Japończycy ujawnione najnowsze dzieło swoich inżynierów, określane hasłami: więcej SUV-a, więcej auta elektrycznego, więcej nowoczesnej technologii i więcej stylu. Model Mitsubishi engelberg tourer otrzymał nazwę po pięknym, surowym alpejskim miasteczku, związanym z historią sportowych sukcesów.
8. generacja
W Genewie marka wynalazcy samochodu zaprezentuje nowego mercedesa CLA Shooting Brake. Premierowy CLA Shooting Brake, odpowiednika CLA coupé, wyróżnia się muskularnym „kuprem” kryjącym sporą przestrzeń bagażową. CLA Shooting Brake oferuje najnowsze systemy wspomagania kierowcy z funkcjami przejętymi z Klasy S. Na pewno będzie bezpiecznie.
W perspektywie najbliższych 10 lat, najważniejszą premierą będzie VW passat. Tak, za kilka lat te auta mogą być masowo sprowadzane do Polski.
Passat jest najpopularniejszym modelem średniej klasy na świecie. 8. generacja jest jeszcze bardziej zaawansowana pod względem technicznym. W nowym passacie zostanie po raz pierwszy zastosowany system „Travel Assist”. Jako nowy asystent, sygnowany marką IQ.DRIVE, umożliwia on częściowo automatyczną jazdę z prędkością do 210 km/h.
Interfejsy i platformy
Passat, debiutujący równocześnie jako limuzyna i kombi, będzie pierwszym Volkswagenem wyposażonym w to rozwiązanie. Passat, jako pierwszy pojawi się na rynku z kierownicą pojemnościową. Rejestruje ona dotyk, rozpoznaje, kiedy kierowca chwycił kierownicę, dzięki temu tworzy interaktywny interfejs dla takich systemów jak „Travel Assist”.
W passacie debiutuje modułowy system multimedialny trzeciej generacji (MIB3), dzięki któremu samochód może być stale połączony z internetem (niestety, to będzie wyposażenie dodatkowe).
Kolejną innowacją nowej platformy multimedialnej będzie opcja, która smartfonom umożliwi funkcję otwierania i uruchamiania samochodu, jako, tzw. „Mobile Key”.
No cóż, kto może niech jedzie do Genewy (targi zaczynają się 7 marca). Na pewno nie zabraknie nowości motoryzacyjnych.