Skrót GTD ma długą tradycję i magiczne znacznie dla kierowców diesli: przed 27 laty zadebiutował pierwszy GTD, który silnikiem z turbodoładowaniem zrewolucjonizował rynek samochodów z jednostkami wysokoprężnymi. Po raz pierwszy diesel był nie tylko oszczędny, lecz również sportowy. GTD przygotował zatem drogę do światowej kariery jednostki TDI - nowoczesnego silnika wysokoprężnego z bezpośrednim wtryskiem z koncernu Volkswagen.
Nowa generacja Golfa GTD napędzana jest nowoczesnym silnikiem TDI z systemem Common Rail i jest mocniejsza (350 Nm), oszczędniejsza (5,3 litra) i bardziej cicha, niż kiedykolwiek. Jest również bardziej sportowa - 8,1 sekundy na klasyczny sprint do 100 km/h i prędkość maksymalna 222 km/h są tego najlepszym dowodem.
GTD skierowany jest do wszystkich wielbicieli silników wysokoprężnych, którzy cenią doskonałą dynamikę. Można zauważyć wyraźne pokrewieństwo GTD z nowym golfem GTI. Podczas gdy GTI w swojej klasie, jako wydajny benzynowiec z turbo, oferuje możliwości porównywalne ze znacznie droższymi samochodami sportowymi, golf GTD stawia na wyjątkowo niskie zużycie paliwa i zasięg ponad 1000 km na jednym, 55-litrowym zbiorniku.
GTD z obniżonym o 15 milimetrów sportowym zawieszeniem, 17-calowymi kołami ze stopu metali lekkich i oponami w rozmiarze 225/45 także pod względem stylistyki i wyposażenia nawiązuje do GTI. Charakterystyczne dla GTI czerwone poprzeczne paski w osłonie chłodnicy w modelu GTD mają kolor srebrny. Z kolei z tyłu golfa z silnikiem Diesla można rozpoznać po chromowanej podwójnej końcówce rury wydechowej z lewej strony dyfuzora. Tylne światła w obu najmocniejszych wersjach golfów osłonięte są przyciemnionymi pokrywami.
Wyposażenie standardowe golfa GTD obejmuje m.in. ESP ze wspomaganiem kontrowania kierownicy oraz asystentem hamowania, reflektory biksenonowe, automatyczną klimatyzację, detale takie jak chromowe pierścienie przy przełącznikach, czarną podsufitkę i czarne poszycie słupków dachowych. Oprócz tego do seryjnego wyposażenia należą ogrzewane dysze spryskiwaczy przedniej szyby, spryskiwacze reflektorów, lusterko pasażera z możliwością obniżenia przy cofaniu, czujnik zmierzchu, multifunkcyjna kierownica oraz siedem poduszek powietrznych, w tym poduszka chroniąca kolana kierowcy.
To wszystko za 106 000 złotych lub 113 840 zł z 6-stopniową, automatyczną skrzynią D