Lista spraw do załatwienia przed każdym wakacyjnym wyjazdem jest niezwykle długa. W ostatniej chwili przypominamy sobie o konieczności sprawdzenia ciśnienia w oponach lub stanu oleju. W rzeczywistości pomijamy wiele istotnych elementów, wśród których szczególnie warto podkreślić klocki hamulcowe.
Układ hamulcowy należy do najważniejszych systemów mechanicznych w całym samochodzie. Jego sprawność przekłada się bezpośrednio nie tylko na bezpieczeństwo wszystkich osób znajdujących się z nami w aucie, ale także innych użytkowników ruchu drogowego.
Jak rozpoznać zużyte klocki hamulcowe?
Najczęstszym objawem, świadczącym o konieczności wymiany klocków może być charakterystyczny, głośny pisk, powstający przez ocieranie metalowego czujnika o tarczę, wydawany przez akustyczny czujnik zużycia klocka hamulcowego. – Szybka diagnostyka w większości dostępnych na rynku, nowych samochodach jest także możliwa dzięki elektrycznym czujnikom zużycia, które sygnalizują konieczność wizyty w warsztacie i wymiany części. Należy pamiętać, że klocki o mniejszej grubości mają niższą pojemność cieplną od nominalnych wyrobów, co może skutkować spadkiem skuteczności hamowania. Trzeba mieć to na uwadze szczególnie przy użytkowaniu pojazdów w trakcie wypraw wakacyjnych, np. podczas szybkiej jazdy autostradą, zjazdów górskich czy zwiększonego natężenia ruchu – mówi Tomasz Orłowski, szef Działu Badań i Rozwoju Lumag, producenta klocków hamulcowych.
Wystąpienie tych niepokojących symptomów w aucie powinno wzbudzić naszą szczególną czujność, gdyż wiążą się one ze spadkiem efektywności hamowania, a co za tym idzie z obniżeniem poziomu bezpieczeństwa.
Czy kontrola jest konieczna?
Kontrola klocków hamulcowych jest jednym z obowiązkowych punktów przeglądu serwisowego. Warto go również wykonać przed planowanym dłuższym wyjazdem.
W większości przypadków, żeby dokładnie określić grubość okładziny ciernej, należy zdemontować koła. Jeśli grubość materiału ciernego niebezpiecznie zbliża się do 3-4 mm, należy pilnie dokonać wymiany klocków hamulcowych. Są one sprzedawane w kompletach na oś przednią i tylną. Tylko w taki sposób należy je zmieniać.
Czy istnieje recepta na piszczące hamulce?
Podczas pracy układu hamulcowego na skutek tarcia mogą pojawić się drgania o wysokiej częstotliwości, słyszalne jako piski. Może to być spowodowane przez kilka czynników. Pierwszym z nich mogą być materiały wykorzystane do budowy tarcz oraz okładziny ciernej, z której w głównej mierze składają się klocki. W zależności od użytej mieszanki ciernej mogą posiadać one różną twardość, ściśliwość oraz przewodnictwo cieplne. Kolejnym powodem piszczenia mogą być zanieczyszczenia, które gromadzą się w układzie hamulcowym, szczególnie w miejscach prowadzenia klocka. Warto pamiętać też o odpowiedniej jakości montażu klocków, która także ma wpływ na komfort jazdy i wrażenia akustyczne. Aby zminimalizować ryzyko piszczących hamulców, do budowy klocków wykorzystuje się nakładki antypiskowe, tzw. „shimy”.
– „Shim” jest jednym z kluczowych elementów budowy klocka hamulcowego, wpływającym na komfort jazdy. Głównym jego zadaniem jest nie tylko tłumienie drgań i zapobieganie piskom, ale także pełnienie funkcji izolatora termicznego, stanowiącego dodatkową barierę przed nadmiernym nagrzewaniem się zacisku i płynu hamulcowego – tłumaczy Tomasz Frąckowiak, inżynier ds. konstrukcji Działu Badań i Rozwoju Lumag, producenta min. klocków Breck.
Należy pamiętać, że sprawdzenie klocków hamulcowych powinno być jednym z elementów kompleksowej kontroli pojazdu przed wakacyjnym wyjazdem. Wyłącznie pełne skontrolowanie samochodu gwarantuje, że ryzyko potencjalnej usterki na trasie zostanie zmniejszone do minimum. Jednocześnie potencjalna wymiana klocków hamulcowych powinna zostać przeprowadzona przez profesjonalnego mechanika, który da nam pewność, że cała usługa została wykonana fachowo.