Nissan prowadzi prace nad pierwszym na świecie pojazdem wodorowym z własnym źródłem zasilania. Unikalna technologia może oznaczać kres konwencjonalnej motoryzacji.
Auta wodorowe to bez wątpienia przyszłość. Jedynym, ale istotnym, ograniczeniem jest paliwo. Wodór jest powszechnie obecny w przyrodzie, ale trudny do pozyskania i kłopotliwy w przechowywani, ze względu na spore ryzyko wybuchu.
Nissan proponuje inną drogę. Firma poinformowała o pracach badawczo-rozwojowych nad napędem z ogniwem paliwowym ze stałym tlenkiem (SOFC) zasilanym energią elektryczną wytwarzaną z bioetanolu. Nowy napęd – pierwszy na świecie przeznaczony do samochodów – zawiera ogniwo paliwowe e-Bio z wytwornicą prądu SOFC. SOFC to charakteryzujące się wysoką sprawnością ogniwo paliwowe, w którym prąd elektryczny wytwarzany jest na zasadzie reakcji różnych paliw, np. etanolu lub gazu ziemnego.
Ogniwo paliwowe e-Bio wytwarza prąd elektryczny za pośrednictwem wytwornicy (SOFC) z bioetanolu czerpanego ze zbiornika zamontowanego w pojeździe. Ogniwo paliwowe e-Bio przetwarza wodór uzyskany z paliwa przy użyciu reformera i tlenu z atmosfery na drodze reakcji elektrochemicznej, uzyskując z niego prąd napędzający silnik pojazdu.
Rolę źródła energii w ogniwie paliwowym e-Bio, w odróżnieniu od konwencjonalnych napędów, odgrywa odznaczające się wysoką sprawnością ogniwo SOFC, dzięki czemu pod względem zasięgu pojazd dorównuje samochodom z silnikiem spalinowym (ponad 600 km). Ponadto specyficzne właściwości napędu elektrycznego samochodu z ogniwem paliwowym e-Bio – jak cicha jazda, liniowy rozruch i błyskawiczne przyspieszenie – zapewniają użytkownikowi niezrównaną przyjemność i komfort jazdy.
W ogniwach paliwowych zachodzi reakcja pewnych związków chemicznych z tlenem, w wyniku której energia jest wytwarzana bez szkodliwych produktów ubocznych.
Koszty eksploatacji będą tak niskie, jak dzisiejszych samochodów elektrycznych. Skorzystają na tym użytkownicy, ale także firmy, ponieważ ogniwo paliwowe e-Bio idealnie zaspokaja zróżnicowane potrzeby ze względu na krótki czas tankowania i wydajne źródło energii, które będzie przydatne w różnych usługach, jak np. transport chłodniczy.