1000 euro (ok. 4,6 tys. zł) – tyle pieniędzy wystarczy, aby na giełdzie samochodowej w Holandii kupić dziesięcioletniego opla astrę w przyzwoitym stanie. Za 2–2,5 tys. euro (9,2–11,5 tys. zł) można już przebierać i wybierać. Efekt? Lublinianie jadą na Zachód po tanie używane samochody.
2–3 tysiące taniej niż na giełdzie w Lublinie.
Nie był to pierwszy wyjazd Krzysztofa Woźniaka po samochód. Wcześniej sprowadził forda fiestę, na którym zarobił 3 tys. zł.
Za 100 euro organizowane są wycieczki handlowe na berliński autobazar. – Organizatorzy na miejscu pomagają w załatwieniu wszystkich formalności – mówi Krzysztof Zabielski z Lublina, który za 350 euro sprowadził forda mondeo z 1993 roku. – Jednak rynek blisko granicy, we wschodnich landach jest dokładnie spenetrowany przez Rosjan, Bułgarów, Litwinów. – Moim zdaniem lepiej jest korzystać z Internetu. Można bezpośrednio dogadać się ze Niemcem czy Holendrem, bez pośredników. Jest taniej, a w Internecie można znaleźć dużo ofert.
Nie tylko Niemcy są celem handlowych wycieczek lublinian. Pan Paweł pojechał po auto do Holandii (1350 km). Upatrzył sobie 9-letniego volkswagena golfa III 1,9 kombi (diesel). Po krótkim targowaniu zapłacił 2,3 tys. euro (ok. 10,6 tys. zł). Dogadał się jednak ze sprzedającym, aby na umowie kupna–sprzedaży wpisał 1 tys. euro. Formalności związane z zakupem (próbne tablice i ubezpieczenie) kosztowały go na miejscu 124 euro (570 zł). Po powrocie do kraju, w urzędzie celnym, zapłacił podatek akcyzowy (65 proc. wartości samochodu) w wysokości 650 euro – 2,9 tys. zł. W sumie auto kosztowało go ok. 14 tys. zł.
– Gdybym chciał w kraju kupić taki sam samochód, zapłaciłbym przynajmniej
4 tys. zł więcej – ocenia pan Paweł, z którym nasz reporter rozmawiał w miniony tygodniu na giełdzie „Veemarkt” w holenderskim Utrechcie. – Przyjechałem tu ponownie. Tym razem chcę sprowadzić auto, aby je z zyskiem sprzedać w Polsce.
Ile naprawdę kosztuje 10-letnie auto za 10 000 złotych?
Cło 65 proc. – 6500 złotych
Badanie techniczne w Polsce – 90 złotych
Rejestracja (tablice, dowód) – 160 zł
Wydanie karty pojazdu – 500 zł
Razem – 17 250 zł
Zysk – 2–4 tysiące złotych