Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Na sygnale

22 lipca 2021 r.
14:21

Jest fatalnie. Policjanci bez szkoleń patrolują drogi

Autor: Zdjęcie autora Dominik Smaga
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne (fot. Maciej Kaczanowski/archiwum)

Polskie drogi należą do najbardziej niebezpiecznych w Europie. Ich użytkownicy są trzykrotnie bardziej narażeni na śmierć niż osoby przemieszczające się po Norwegii lub Szwecji. Tak ponure wnioski płyną z najnowszego sprawozdania Najwyższej Izby Kontroli.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

W ostatnim dziesięcioleciu w wypadkach drogowych życie traciło w naszym kraju średnio osiem osób dziennie. – Co roku na polskich drogach ginie blisko 3 tys. osób, rannych zostaje około 30 tys. osób, a straty spowodowane wypadkami szacowane są na ponad 56 mld zł rocznie – informuje Najwyższa Izba Kontroli. Według NIK w Polsce brak „kompleksowej i systemowej wizji polityki państwa ukierunkowanej na przeciwdziałanie zagrożeniom w ruchu drogowym”. Rozmaitym deklaracjom nie towarzyszą wystarczające działania.

Lista błędów

Izba krytykuje m.in. małą skuteczność egzekwowania prawa, w tym surowości i nieuchronności kary. Mandaty, jak twierdzi NIK, są u nas niezbyt dotkliwe. Gdy w 2003 r. wprowadzano taryfikator, maksymalna dozwolona wartość mandatu wynosiła 63 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę. Obecnie to już tylko 18 proc. płacy minimalnej.

Zbyt szybka jazda przeważnie uchodzi u nas na sucho, czemu sprzyja brak fotoradarów. W Polsce na koniec roku 2020 zainstalowanych było tylko 485 urządzeń pomiarowych, co daje około 1,6 urządzenia na 1 tys. kilometrów kwadratowych kraju. Tymczasem w Belgii na taką samą powierzchnię przypada 37 urządzeń, a w Niemczech 10.

Zdaniem Najwyższej Izby Kontroli fotoradarów powinno być więcej, przy drogach należy stawiać maszty ze skrzynkami na urządzenia rejestrujące, które byłyby tam umieszczane raz na jakiś czas. Według NIK zasadne jest zniesienie w pewnych sytuacjach (np. w obszarze zabudowanym) obowiązku stawiania znaków informujących o automatycznej kontroli prędkości. Izba wnioskuje również o możliwość rejestrowania przekroczeń prędkości przez inteligentne systemy transportowe.

Policja

Według Najwyższej Izby Kontroli policja zbyt dużą wagę przykłada do karania pieszych, chociaż większość wypadków z ich udziałem nie była ich winą. – Piesi w sposób nieproporcjonalnie wysoki w stosunku do zagrożenia, które powodowali, objęci byli działaniami represyjnymi ze strony policji – czytamy w sprawozdaniu NIK.

Do służby na drogach wciąż kierowani są policjanci, którzy nie przeszli odpowiedniego przeszkolenia (w skali kraju to jedna trzecia funkcjonariuszy drogówki). Policja posługiwała się też alkomatami, które nie zostały poddane obowiązkowemu kalibrowaniu lub wzorcowaniu. – Mogło to mieć negatywny wpływ na wyniki pomiarów, a w przypadku urządzeń wykorzystywanych do celów dowodowych na ważność pomiaru – twierdzi Izba.

W Polsce szwankuje też nadzór nad szkoleniem i sprawdzaniem umiejętności kierowców. – Wystąpiły przypadki przeprowadzania egzaminów przez egzaminatorów, którzy nie spełniali wymagań dotyczących posiadania orzeczeń lekarskich i psychologicznych – pisze NIK w swym raporcie. Ma również zastrzeżenia do nadzoru nad badaniem stanu technicznego pojazdów. – Na stanowiskach diagnosty mogły pracować osoby, które nie uczestniczyły w okresowych kursach doszkalających lub były skazane za przestępstwa przeciw wiarygodności dokumentów.

Polskie drogi

Stan szos, co nikogo nie zdziwi, raczej nie zachwyca. Nawet w sieci dróg krajowych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad aż 40 proc. było pod koniec 2020 r. „w stanie złym lub niezadowalającym”.  – Dużo gorsza sytuacja panuje na trasach niższych kategorii, które stanowiły ponad 95 proc. całości dróg publicznych w Polsce – zauważa NIK. Nie podaje jednak liczb obrazujących tę mizerię, bo brakuje baz danych. – Pomimo, że każdy samorząd powinien posiadać takie dane z terenu, którym administruje, to nie ma możliwości ich prostego zebrania i porównania, a tym samym utrudnione może być chociażby oszacowanie potrzeb finansowych na niezbędne prace remontowe.

Izba wzięła pod lupę również mosty i przepusty. Także tutaj jest źle. – Bardzo duża część skontrolowanych obiektów, za które odpowiadały jednostki samorządowe, była w stanie niepokojącym, niedostatecznym lub przedawaryjnym. Szczególnie zła sytuacja miała miejsce w przypadku zarządców na szczeblu powiatowym, gdzie żaden skontrolowany obiekt tego typu nie osiągnął stanu zadowalającego.

Poza tym oznakowanie polskich dróg w wielu miejscach jest niezgodne z przepisami. Co czwarte sprawdzone przejście dla pieszych jest oznakowane niezgodnie z zatwierdzonym projektem organizacji ruchu.
Problemem jest także to, że Polacy niewiele wiedzą o udzielaniu pierwszej pomocy: 67 proc. mówi, że umie to robić, ale tylko 19 proc. jest tego pewnych. Poza tym zespoły ratownictwa medycznego mają kłopoty z dotarciem na miejsce wypadku (NIK upomina się o rozbudowę Lotniczego Pogotowia Ratunkowego), brakuje też kompleksowej pomocy ofiarom w leczeniu i rehabilitacji.

Megaraport

NIK nie po raz pierwszy bije na alarm, obszerny raport sporządziła również siedem lat temu, ale zawarte w nim zalecenia niekoniecznie doczekały się realizacji. Przykładem jest chociażby wniosek, że należy połączyć policję i Inspekcję Transportu Drogowego. – Zaawansowane prace w tym kierunku zostały zaniechane bez wskazania przyczyn – zauważa NIK.

W Polsce, jak ocenia NIK, brak jednej instytucji, która całościowo odpowiadałaby za bezpieczeństwo na drogach, bo dziś odpowiedzialność jest mocno rozproszona, zarówno na szczeblu centralnym, jak i lokalnym. Izba oczekuje stworzenia nowej instytucji, umocowanej ustawowo.

e-Wydanie

Pozostałe informacje

Obywatel Rumunii jechał na Białoruś, ale wpadł w Polsce

Obywatel Rumunii jechał na Białoruś, ale wpadł w Polsce

Co obywatel Rumunii na przejściu granicznym w Terespolu miał? Fałszywe prawo jazdy i kradzione BMW. Miał też spotkanie z funkcjonariuszami z Nadbużańskiego Oddziału Straży Granicznej.

Wypadek w Chełmie

Tragiczny wypadek nastolatków. Chełm pożegna Filipa i Mateusza

Chełm pożegna nastolatków, którzy zginęli tragicznie w wypadku samochodowym w niedzielę. Pogrzeby odbędą się w środę i czwartek.

Małopolska Hodowla Roślin i Krajowa Grupa Spożywcza strategicznymi sponsorami KPR Padwa Zamość

Małopolska Hodowla Roślin i Krajowa Grupa Spożywcza strategicznymi sponsorami KPR Padwa Zamość

Zamojska piłka ręczna posiada silne wsparcie ze strony liderów polskiego sektora rolniczego i spożywczego. Małopolska Hodowla Roślin sp. z o.o. oraz Krajowa Grupa Spożywcza S.A. to strategiczni sponsorzy Klubu Piłki Ręcznej Padwa Zamość. To ważny krok dla rozwoju klubu i promocji piłki ręcznej w regionie.

Jan Paweł II na tronie papieskim na dziedzińcu KUL w czasie spotkania ze społecznością akademicką
galeria

Już 20 lat nie ma z nami Jana Pawła II. Miał dużo wspólnego z Lublinem

Dzisiaj przypada 20. rocznica śmierci św. Jana Pawła II – papieża, wykładowcy i profesora Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Lubelski ratusz przypomina, że był Honorowym Obywatelem Lublina.

zdjęcie ilustracyjne

Linia 18 pojedzie dzisiaj objazdem

Linia 18 pojedzie dzisiaj objazdem. Ma to związek z przebudową drogi w Elizówce.

Dwie wyjątkowe inwestycje Gęsia 26 i Zielona 5A w ofercie Biura Ciesielczuk Nieruchomości
galeria

Dwie wyjątkowe inwestycje Gęsia 26 i Zielona 5A w ofercie Biura Ciesielczuk Nieruchomości

Biuro Ciesielczuk Nieruchomości oferuje możliwość zakupu mieszkań na rynku pierwotnym w dwóch prestiżowych inwestycjach znajdujących się na mapie Lublina: Gęsia 26 oraz Zielona 5A. Obie propozycje wyróżniają się nowoczesnymi, funkcjonalnymi mieszkaniami, które spełnią różne oczekiwania klientów.

Miasto rozdaje pieniądze na imprezy w dzielnicach. Projekt może złożyć nawet 10-latek

Miasto rozdaje pieniądze na imprezy w dzielnicach. Projekt może złożyć nawet 10-latek

Nawet 7 tysięcy złotych wsparcia na projekt. A do wydania jest 400 tysięcy złotych. W Lublinie rusza tegoroczna edycja programu „Dzielnice Kultury/Młodzież Inspiruje Dzielnice”.

Bogdanka LUK Lublin wygrała na wyjeździe z ZAKSĄ Kędzierzy-Koźle 3:0

Bogdanka LUK Lublin pozostaje w grze o półfinał

W drugim meczu ćwierćfinałowym play-off Bogdanka LUK Lublin pokonała ZAKSĘ Kędzierzyn-Koźle 3:1. Tym samym do wyłonienia półfinalisty konieczne będzie trzecie spotkanie, w niedzielę, w Lubinie. Początek o godzinie 14.45

Przemysław Kusiak to jeden z liderów Matematyki

LNBA: Potrzebne będą trzecie mecze

W sobotę rozegrano drugie mecze półfinałowe w Konferencji A. Zwycięstwa odniosły w nich zespoły Patobasket i Matematyki, co oznacza, że do wyłonienia finalistów będą potrzebne trzecie spotkania.

Duch Seattle w Lublinie ! Grunge’owy hołd w Zgrzycie
koncert
5 kwietnia 2025, 19:00

Duch Seattle w Lublinie ! Grunge’owy hołd w Zgrzycie

W lubelskiej Fabryce Kultury Zgrzyt w sobotę, odżyje duch Seattle lat 90. Ze sceny popłyną brudne gitarowe brzmienia i chropowate wokale – zupełnie jak w klubach Seattle sprzed trzech dekad. Znów powrócą wspomnienia przy takich utworach jak: „Smells Like Teen Spirit”, „Would”, „Jeremy”, „Alive”, „Black Hole Sun” i innych. To nie będzie zwykły koncert, lecz muzyczna podróż w czasie: w rocznicę śmierci Kurta Cobaina i Layne’a Staleya Lublin odda im szczególny hołd.

Moto Session 2025: Samochody, pokazy i goście specjalni

Moto Session 2025: Samochody, pokazy i goście specjalni

Szybkie, drogie i luksusowe. Przerobione i dopieszczone. Plus pokazy stuntu i driftu, czyli dwa dni z motoryzacją w najlepszym wydaniu. W weekend w Lublinie: Moto Session 2025.

Filip Wójcik to kolejny zawodnik, który zostaje w Motorze na następny sezon

Kolejny piłkarz Motoru Lublin podpisał nowy kontrakt

W ostatnich dniach Motor Lublin przedłużył umowy z trzema piłkarzami. Najpierw nowe kontrakty podpisali: Michał Król i Mathieu Scalet, a we wtorek żółto-biało-niebiescy poinformowali, że w klubie zostaje także Filip Wójcik. Wszyscy związali się z beniaminkiem PKO BP Ekstraklasy na kolejny rok.

Premiera w Teatrze Osterwy: Niewiarygodna historia Małej S.
foto
galeria

Premiera w Teatrze Osterwy: Niewiarygodna historia Małej S.

Trwają przygotowania do sobotniej premiery „Niewiarygodnej historii Małej S.” w lubelskim Teatrze im. J. Osterwy. Będzie to pierwszy – po dłuższej przerwie – spektakl przeznaczony dla najmłodszej widowni.

"Najważniejszy egzamin w ich życiu". Przyszli adwokaci mierzą się z zagadnieniami prawnymi
ZDJĘCIA

"Najważniejszy egzamin w ich życiu". Przyszli adwokaci mierzą się z zagadnieniami prawnymi

Egzamin jest bardzo długi i trudny - mówi przewodniczący komisji. Po studiach i trzech latach aplikacji przyszedł czas na cztery dni egzaminów z różnych zagadnień prawa. W Lublinie rozpoczął się egzamin adwokacki.

Koniec negocjacji z wykonawcami pierwszej polskiej elektrowni jądrowej

Koniec negocjacji z wykonawcami pierwszej polskiej elektrowni jądrowej

Zakończono negocjacje umowy pomostowej z wykonawcami pierwszej elektrowni jądrowej – poinformował we wtorek premier Donald Tusk. Obecny plan zakłada, że prąd z pierwszej polskiej elektrowni jądrowej popłynie do sieci w 2036 roku.

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!