60-latka z gminy Podedwórze logując się do aplikacji mobilnej banku zauważyła reklamę, w której bank oferował jej bonus w wysokości tysiąca złotych. Postanowiła skorzystać z atrakcyjnej oferty.
– Kobieta kliknęła w link i została poproszona o podanie danych do bankowości elektronicznej. Kiedy to zrobiła, okazało się, że nie otrzymała żadnego bonusa. Zakończyła więc działanie aplikacji – relacjonuje sierżant sztabowy Ewelina Semeniuk.
Tydzień później kobieta próbowała zalogować się na konto ale to się nie udało. Wtedy zadzwoniła na infolinię.
– Pracownik banku poinformował ją o wykonywanych z jej konta kilku transakcjach bezgotówkowych w różnych kwotach od 20 zł do ponad 4 tysięcy złotych – dodaje Semeniuk.
Później okazało się także, że gdy na koncie nie było już złotówek oszuści sięgnęli także po znajdujące się na koncie walutowym 400 euro. Przewalutowali je i wyprowadzili.
– Pamiętajmy, że po kliknięciu w nieznany link i podaniu swoich danych istnieje duże ryzyko kradzieży danych osobowych oraz środków z konta w banku – podkreśla Ewelina Semeniuk.
Jeśli podejrzewamy, że doszło do wyłudzenia danych i pieniędzy należy niezwłocznie skontaktować się ze swoim bankiem używając zweryfikowanego kanału kontaktu oraz zmienić hasło do bankowości internetowej. Trzeba też wysłać SMS do CERT Polska – numer 799 448 084 oraz zgłosić zdarzenie na policji.