Już w najbliższych dniach Rada Miasta ma głosować nad proponowanymi przez prezydenta Lublina zmianami w Strefie Płatnego Parkowania, która ma być podzielona na trzy części z różnymi cennikami (dziś podstrefy są dwie). Na przeważającym obszarze opłaty mocno wzrosną, a kara za brak biletu ma być aż trzykrotnie wyższa.
Dzisiaj płatna strefa jest podzielona na droższą część „A” i tańszą „B”. Prezydent chce wykroić z tego obszaru jeszcze jedną część, nazwaną podstrefą „C”, w której zachowane byłyby obecne ceny biletów. Wszędzie indziej opłaty miałyby wzrosnąć.
W najdroższej części pierwsza godzina postoju kosztuje dzisiaj 3 zł, a prezydent chce podnieść stawkę do 3,90 zł. Jeszcze bardziej miałaby tu zdrożeć druga godzina parkowania, za którą dzisiaj płaci się 3,60 zł, a po zmianach byłoby to już 4,60 zł. Najbardziej wzrosnąć ma stawka za trzecią godzinę postoju w najdroższej podstrefie: dziś jest to 4,30 zł, a prezydent proponuje wywindować stawkę do 5,50 zł.
Dlaczego parkowanie ma zdrożeć tak bardzo?
Krzysztof Żuk przekonuje, że obecne opłaty nie skłaniają kierowców do tego, by parkowali jak najkrócej, przez co miejsca postojowe są zajęte przez długi czas i kierowcy przyjeżdżający do centrum nie mają gdzie zaparkować. – To jest dla nas problemem – wyjaśniał prezydent na konferencji prasowej, na której przedstawiał proponowaną podwyżkę.
Radykalnie podniesiona ma być kara za parkowanie na gapę. Kierowca, który zapłaci za postój naraża się dzisiaj na wydatek 50 zł. Po zmianach kara ma wynosić aż 150 zł. Prezydent wyjaśnia, że parkowanie bez biletu powinno być równie ryzykowne, jak jazda na gapę komunikacją miejską. Należy tu przypomnieć, że według nowych zasad postój miałby być płatny od poniedziałku do piątku od godz. 8 do 18, czyli o godzinę dłużej niż obecnie.
Nowe mają być również reguły wydawania abonamentów parkingowych dla mieszkańców, uprawniających do postoju na trzech ulicach koło domu. Nie zmieni się to, że karnet typu „M” będzie ważny maksymalnie przez rok, ale nie dłużej niż okres zameldowania. Nowa ma być za to cena (150 zł zamiast obecnych 100 zł), a karnet będzie sprzedawany wyłącznie tym mieszkańcom płatnej strefy, którzy rozliczając się z podatku dochodowego wpisują Lublin jako miejsce zamieszkania do swoich zeznań podatkowych PIT.
Kolejna zmiana dotyczy pojazdów z napędem hybrydowym. Ich kierowcy nie będą już zwolnieni z opłat za postój, ale zostanie dla nich wprowadzony nowy abonament typu „E” w cenie 60 zł za miesiąc, uprawniający do postoju we wszystkich częściach płatnej strefy. Abonament „E” będą mogli kupić wyłącznie mieszkańcy Lublina (nie tylko strefy), którzy właśnie tutaj płacą podatek dochodowy od osób fizycznych. Takiego ograniczenia nie będzie natomiast w przypadku abonamentów „N” dla osób niepełnosprawnych w cenie 5 zł za miesiąc i uprawniających do postoju w całej strefie.
Wszystkie wspomniane stawki i zasady, jeżeli zostaną zatwierdzone w czwartek przez Radę Miasta, zaczną obowiązywać od 1 kwietnia 2020 r.
Podstrefa A (czerwona)
• pierwsza godzina: 3,90 zł
• druga godzina: 4,60 zł
• trzecia godzina: 5,50 zł
• każda następna: 3,90 zł
• bilet 24-godzinny: 25 zł
• bilet miesięczny: 220 zł
• bilet półroczny: 1 000 zł
• bilet roczny: 1 800 zł
• koperta: 1 000 zł/miesiąc
Podstrefa B (zielona)
• pierwsza godzina: 2,50 zł
• druga godzina: 3 zł
• trzecia godzina: 3,60 zł
• każda następna: 2,50 zł
• bilet 24-godzinny: 20 zł
• bilet miesięczny: 180 zł
• bilet półroczny: 850 zł
• bilet roczny: 1 500 zł
• koperta: 700 zł/miesiąc
Podstrefa C (niebieska)
• pierwsza godzina: 2 zł
• druga godzina: 2,40 zł
• trzecia godzina: 2,80 zł
• każda następna: 2 zł
• bilet 24-godzinny: 15 zł
• bilet miesięczny: 150 zł
• bilet półroczny: 750 zł
• bilet roczny: 1 300 zł
• koperta: 600 zł/miesiąc