Dzięki nowemu tunelowi pod torami będzie można dojechać jednym ciągiem dróg z ul. Głębokiej na Dziesiątą. Budowę podziemnej trasy, ale też poszerzenie ul. Wojennej i postawienie nowych bloków, ma umożliwić proponowany plan zagospodarowania terenu.
W piątek Urząd Miasta ogłosił swój projekt planu zagospodarowania terenów leżących pomiędzy Nowym Światem i ul. Kunickiego, a torami kolejowymi przyległymi do dworca Lublin Główny. Obecnie ten obszar nie ma planu, który określałby szczegółowo przeznaczenie nieruchomości.
Tu mieszkania, tam usługi...
Proponowany plan ma objąć m.in. zespół bloków mieszkalnych przy Nowym Świecie 5a-5k. Ten obszar ma być określony jako strefa zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej z dopuszczeniem usług.
Za ogrodzeniem tego osiedla, na terenie spółki KZA przy Pochyłej 9, plan zagospodarowania ma wyznaczać miejsce pod usługi. W projekcie planu mowa jest m.in. o administracji i biurach (wliczając w to siedzibę sądu), gastronomii, handlu, kulturze, ochronie zdrowia, oświacie, drobnych usługach i usługach publicznych.
Na wspomnianym terenie usługowym dozwolone miałyby być budynki mające najwyżej dwa piętra i nie więcej niż 16 m wysokości. Jednak naprzeciw wjazdu w osiedle zabudowa mogłaby mieć tylko jedną kondygnację i najwyżej 9 m, aby nie zasłaniać „osi widokowej” pozwalającej spojrzeć stąd na dworzec.
Przygotowywany w Urzędzie Miasta plan zagospodarowania ma objąć też nieruchomość z budynkiem dawnego Domu Kultury Kolejarza. Projekt pozwoli wyburzyć istniejący budynek i zastąpić go nowym, mającym maksymalnie dwa piętra i 15 m wysokości. Te same gabaryty mają być dozwolone obok, także w miejscu parterowego budynku Nowy Świat 5.
Tereny między ul. Nowy Świat a drogą obsługującą wspomniane już osiedle przy torach, mają być oznaczone jako strefa zabudowy mieszkaniowej lub usługowej. W tym miejscu inwestor swobodnie określałby proporcje między mieszkaniami a usługami.
A tutaj planowana jest droga
Planiści z Ratusza narysowali na mapie także nową, dużą ulicę. Miałaby ona być przedłużeniem dzisiejszej ul. Wojennej, która przecięłaby Nowy Świat i przeszła tunelem pod torami kolejowymi. Za nimi biegłaby wprost do ronda Sportowców u zbiegu Krochmalnej, Młyńskiej i Stadionowej.
– Trasa ma na celu zabezpieczenie obsługi i strategicznego dojazdu do wielofunkcyjnego dworca metropolitalnego od południowej strony miasta – wyjaśniają planiści z Ratusza.
Jednak nowa droga pozwoliłaby też na szybszy przejazd między dzielnicami. Kierowcy mogliby się przedostać od al. Kraśnickiej jednym ciągiem przez ul. Głęboką, Muzyczną, Stadionową, tunel pod torami i Wojenną aż do ul. Wyścigowej.
Zaprezentowana w piątek mapa wyznacza miejsce na poszerzenie ul. Wojennej, by mogła pełnić taką rolę. – W obecnym kształcie nie spełnia parametrów technicznych wymaganych dla drogi zbiorczej, jest zbyt wąska – tłumaczą planiści Ratusza.
Ratusz już przyjmuje opinie
Do 31 maja można zgłaszać Urzędowi Miasta (ale nie anonimowo) swoje uwagi do projektu planu zagospodarowania terenu. Trzeba przy tym podać oznaczenie działki, której dotyczy uwaga. Można to robić wysyłając list (Prezydent Miasta Lublin, pl. Łokietka 1, 20-109 Lublin) lub mail (planowanie@lublin.eu), bądź skorzystać ze skrzynki w systemie ePUAP.
Można też porozmawiać z planistami podczas dyskusji publicznej (10 maja, godz. 13, Ratusz, sala 2), ale trzeba się do tej dyskusji zapisać nie później niż 6 maja (planowanie@lublin.eu, 81 466 23 00). Spotkanie może się odbyć przez internet.