Projektanci pracują nad przebiegiem obwodnicy Łęcznej w ciągu drogi krajowej numer 82. Wskazują na trzy możliwe warianty trasy i czekają na uwagi.
Nowa droga nie powstanie szybko, bo ma być gotowa dopiero w 2028 roku. Jednak już niemal równo rok temu została podpisana umowa na przygotowanie dokumentacji projektowej. – Pozwoli na wyznaczenie wariantu, uzyskanie decyzji środowiskowej, które później pozwolą na ogłoszenie przetargu na realizację tego zadania – mówił wówczas wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
Z kolei Mirosław Czech, dyrektor lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, dodał, że inwestycja jest jedną z ujętych w rządowym planie budowy 100 obwodnic. – Po to wykonujemy dokumentację, aby projektanci wyznaczyli trasę, którędy ta droga może przebiegać i wówczas powiadomimy wszystkich państwa, jakie będą warianty. Będą przynajmniej 3-4 warianty przebiegu tej drogi. Będzie się ona tylko łączyła z drogą 82. To będzie nowy przebieg po nowym szlaku – wyjaśnił przed rokiem.
W ciągu jednej doby przez Łęczną przejeżdża około 11 tysięcy samochodów. Sytuacja się znacznie komplikuje w letnie weekendy, kiedy ludzie jadą nad jeziora lub z nich wracają. Po powstaniu obwodnicy będą mogli skorzystać z nowej trasy.
Wiemy już, jakie warianty przebiegu drogi proponują projektanci. Wskazują na trzy możliwości.
Zgodnie z pierwszą opcją, obwodnica ma przebiegać stosunkowo blisko miasta od strony północnej, zaczynając się w Kolonii Trębaczów, na skrzyżowaniu DK82 z drogą wojewódzką nr 829. Ma się krzyżować z trasami wojewódzkimi nr 813 (okolice Witaniowa) i 820. Z DW 82 obwodnica ma się połączyć jeszcze na terenie miasta.
Wariant drugi to też kierunek północny, ale znacznie bardziej odsunięty od Łęcznej. Trasa ma się zacząć wcześniej, bo już w Zofiówce, na skrzyżowaniu DK82 z drogą powiatową nr 2017L, skąd pojedzie się do węzła na DK 82. Na północy przetnie DW 813, 820 oraz kilka pomniejszych dróg. Z krajową trasą połączy się w tym samym miejscu co w wariancie pierwszym.
Opcja numer trzy uwzględnia przebieg południowy. Trasa zacznie się w Zofiówce i omijając Łęczną, zakończy się nieco dalej od centrum miasta niż w poprzednich wariantach. W każdym przypadku obwodnica włączy się do istniejącej DK82 około 2,5 km na wschód od centrum Łęcznej.
W zależności od wybranej propozycji obwodnica ma mieć od 5,1 do 7,6 km. Ma być drogą jednojezdniową główną ruchu przyśpieszonego, dwupasmową, o szerokości jezdni 7 m.
– Obecny etap prac projektowych pozwoli wskazać najkorzystniejszy wariant przebiegu trasy oraz umożliwi złożenie wniosku o uzyskanie decyzji środowiskowej (DŚU). Kolejnym etapem będzie wykonanie elementów koncepcji programowej, która uszczegółowi rozwiązania dla wskazanego w DŚU wariantu trasy oraz określi wytyczne dla projektu budowlanego. W dalszej perspektywie, kolejne prace przygotowawcze obejmą zlecenie m.in. opracowania projektu budowlanego i uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Po jej uzyskaniu zostanie przeprowadzona procedura związana z wykupem nieruchomości pod planowaną inwestycję w wybranym wariancie – wylicza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Wszystkie materiały dotyczące inwestycji znajdują się na stronie internetowej lubelskiego oddziału GDDKiA. Zamieszczono tam także formularz wniosku. Dzięki niemu można składać pytania, uwagi i wnioski dotyczące przygotowanego planu. Wypełniony i podpisany formularz należy przesłać pocztą na adres Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Lublinie, ul. Ogrodowa 21 20-075 Lublin, bądź na adres e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl. Ostateczny termin to 22 czerwca.
Wcześniej, bo 8 czerwca, odbędzie się spotkanie dotyczące obwodnicy. Miejsce to sala Rady Miejskiej, czas; godz. 16.