

Zmodernizowane linie, stacje, przystanki. Nowe odcinki torów, nowoczesne systemy sterowania – tego wszystkiego na polskiej kolei nie byłoby, gdyby nie miliardowe dotacje z Unii Europejskiej. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A podsumowują największe inwestycje. Część z nich zrealizowano również w woj. lubelskim.

Od 20 lat jesteśmy członkami Unii Europejskiej. Jubileusz stał się okazją do wielu podsumowań. A także przypomnienia, że wielomiliardowe inwestycje na kolei w ciągu ostatnich 20 lat nie byłyby możliwe, gdyby nie wsparcie unijne z wielu programów, np. Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Programu Operacyjnego Polska Wschodnia, CEF „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility) oraz szesnastu Regionalnym Programom Operacyjnym w każdym województwie.
– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. aktywnie korzystały ze środków unijnych od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej. Po dwudziestu latach polska kolej jest już w zupełnie innym miejscu. Dzięki unijnemu wsparciu zrealizowaliśmy tysiące inwestycji. Dlatego odblokowanie środków z Krajowego Planu Odbudowy to zapowiedź, że kolej będzie mogła się dalej prężnie rozwijać – mówi Piotr Wyborski, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Między rokiem 2004 a 2023 nakłady na inwestycje kolejowe – również te współfinansowane przez Unię Europejską – wyniosły blisko 116 mld zł.
– Prace objęły ok. 17 tys. kilometrów torów. Efektem są dzisiaj krótsze czasy przejazdu na ważnych trasach jak m.in. Warszawa – Trójmiasto, Katowice – Kraków, Kraków - Rzeszów, Wrocław – Poznań, Warszawa – Białystok, Ełk – Szczytno – Olsztyn – wylicza Karol Jakubowski, rzecznik PKP PLK.
Przypomina, że wróciły połączenia kolejowe z Wieliszewa do Zegrza Południowego, z Ostrołęki do Chorzel, z Legnicy do Lubina i Rudnej Gwizdanowa, z Łukowa do Lublina, a także na trasach Lewki – Hajnówka, Świdnica – Jedlina Zdrój oraz Wrocław – Sobótka – Świdnica.
Podróżni zyskali też wyższy standard obsługi na przebudowanych stacjach i przystankach. Nowoczesne obiekty, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami powstały w każdym województwie. Co ważne, dostępność do kolei dzięki budowie nowych stacji zwiększyła się nie tylko w dużych, ale też mniejszych miastach, a nawet na terenach wiejskich.
