Miasto zamawia projekt budowy 450-metrowego odcinka ul. Berylowej, która ma ułatwić komunikację na nowym blokowisku Węglina Południowego. Projekt ma przewidywać m.in. zatoki przystankowe dla autobusów i dodatkową sygnalizację świetlną. Dokumentacja powinna być gotowa przed Wigilią.
Przetarg na zaprojektowanie ulicy został ogłoszony przez Zarząd Dróg i Mostów. Zamówienie dotyczy odcinka ul. Berylowej pomiędzy Jantarową a skrzyżowaniem z Onyksową i Kryształową wraz z zaprojektowaniem „skrzyżowań z drogami bocznymi”. Z warunków przetargu wynika, że planowana ulica będzie mieć jedną, asfaltową jezdnię z dwoma pasami ruchu, a na skrzyżowaniach może być szersza o dodatkowe pasy dla skręcających pojazdów. Projekt ma też przewidywać obustronne, asfaltowe drogi dla rowerowe, zaś chodniki będą z kostki brukowej. Wzdłuż ulicy planowane jest oświetlenie.
Miasto wymaga również zaprojektowania dodatkowej sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ul. Granitowej z Berylową i Agatową. Nowa sygnalizacja ma być skoordynowana z tą u zbiegu ul. Granitowej i ul. Jana Pawła II, gdzie ze względu na spodziewany wzrost natężenia ruchu planowane jest zamontowanie obrotowej kamery miejskiego monitoringu.
Zmiana planowana jest też na wyjeździe z os. Poręba przez Agatową. Dzisiaj jeden pas ruchu służy na Agatowej do jazdy na wprost lub w prawo, a drugi przeznaczony jest dla skręcających w lewo, czyli w stronę pętli autobusowej. Po zmianie jeden pas ma służyć tylko do skrętu w prawo, czyli do ul. Jana Pawła II, zaś drugim podzielą się jadący na wprost w ul. Berylową i skręcający w lewo.
Projekt ma też przewidywać budowę kilku przystanków, co ma stworzyć „możliwość skierowania linii komunikacji miejskiej z ul. Roztocze w Jantarową i dalej w ul. Berylową”. – Skróci to drogę dojścia z osiedla na autobus – wyjaśnia Justyna Góźdź z Zarządu Transportu Miejskiego. Która linia miałaby tędy pojechać? – Naturalnym wyborem na dzień dzisiejszy jest linia 57, choć oczywiście będziemy chcieli to skonsultować z radą dzielnicy.
Dwa przystanki mają powstać dla autobusów jadących w stronę os. Poręba: pierwszy na początku Jantarowej (tuż za ul. Jana Pawła II), drugi na Berylowej za skrętem z Jantarowej. Również dwa przystanki wyznaczono dla autobusów jadących od strony ul. Granitowej: pierwszy na początku Berylowej, drugi na Jantarowej zaraz za Berylową.
Zamawiane przez miasto projekty budowlane miałyby powstać do 30 października tego roku. Razem z nimi powinny powstać też wszystkie materiały niezbędne do wydania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Reszta, czyli projekt wykonawczy, ma być gotowy do 18 grudnia. Takie terminy narzuca Zarząd Dróg i Mostów, który oczekuje, że firmy zainteresowane zleceniem złożą swoje oferty do najbliższej środy. Przy wyborze oferty w 60 proc. ma się liczyć cena, zaś w 40 proc. doświadczenie projektanta drogowego.
W ramach tej samej umowy i tej samej zapłaty firma będzie musiała również sprawować nadzór nad późniejszą budową ulicy, jednak „nie później niż do upływu czterech lat od daty zawarcia umowy”. Oznacza to, że projektowana droga nie musi powstać w przyszłym roku, choć oczywiście może.
Budowa ma się wiązać z wycinką części drzew, choć nie wiadomo jeszcze, jak wielu. Ich jedyne skupisko znajduje się dzisiaj bliżej skrzyżowania z Onyksową i Kryształową, gdzie są nawet duże dęby, reszta terenu przyszłej drogi to pylące klepisko.