Twój szef otacza się pupilkami, niesprawiedliwie dzieli pracę i wynagrodzenia? Czujesz, że koleżanka z pracy jest "z innej planety”, a musicie współpracować przy jednym projekcie? To jedne z przyczyn utajonych, bądź jawnych konfliktów w pracy.
Umiejętność radzenia sobie z konfliktami w psychologii nazywana jest zarządzaniem konfliktem.
W literaturze przedmiotu wymienia się pięć głównych strategii rozwiązywania sytuacji konfliktowych:
Unikanie
Unikanie czasami jest najlepszym rozwiązaniem. Niekiedy "czas” sam naprawi problem, a wszelkie próby rozwiązywania samemu mogą tylko pogorszyć sytuację. Ale unikanie działa tylko czasami, niestety rzadko. Unikanie bywa często przejawem braku umiejętności zarządzania konfliktami. Ten kto unika konfliktu, buduje sobie racjonalne uzasadnienie powodów, unika spotkań i rozmów na ten temat, mając nadzieję, że problem zniknie sam.
Przystosowanie jest strategią, która rzadko kiedy prowadzi do rozwiązania problemu. Na początku przystosowanie prowadzi do lepszego zrozumienia problemu, w konsekwencji jednak nie poszukuje żadnych rozwiązań kryzysowej sytuacji. Unikanie i przystosowanie to podobne techniki. Obie strategie bazują na strachu przed zmierzeniem się z problemem wprost. Techniki unikania i przystosowania "udają”, że problemu nie ma. Czasem lepiej, żeby konflikt wypłynął na wierzch, niż żeby trwał w ukryciu.
Zwalczanie
Zwalczanie jest opozycją dla przystosowania. Menedżer zmusza strony konfliktu do wypracowania rozwiązania i zażegnania sporu. Ten sposób może być nawet agresywny. Taki sposób niestety rzadko kiedy rozwiązuje problem, zamiast tego prowadzi do pogłębienia konfliktu, wzmaga agresję i frustrację. Strony zmuszane są do akceptacji rozwiązania, którego same nie wybrały.
Kompromis
Kompromis jest często określany jako najlepszy sposób rozwiązywania konfliktu. Doprowadzając obydwie strony do porozumienia szukamy najlepszego wyjścia z zaistniałej sytuacji. Kompromis wiąże się jednak również z tym, że obie strony muszą z czegoś ważnego dla nich zrezygnować. Dzieje się tak, w przypadku kiedy o zasadach kompromisu decyduje menedżer.
Rozwiązanie problemu
Aby rozwiązać problem z sukcesem trzeba zrozumieć że:
- współpraca jest lepsza niż rywalizacja,
- strony mogą sobie zaufać,
- różnice i nieporozumienia można zminimalizować,
- możliwe jest znalezienie rozwiązań obustronnie akceptowalnych.
Aby rozwiązanie konfliktu było możliwe wszystkie strony muszą przyznać, że problem istnieje. Menedżer powinien stworzyć atmosferę zaufania i przekonać pracowników, że konflikty to coś normalnego. Optymalnie jest wskazać kilka możliwych rozwiązań konfliktu i wspólnie wybrać jedno z nich.