

Do 22 marca można składać uwagi i wnioski do projektowanego przedłużenia ul. Zelwerowicza, które połączy Czechów ze Sławinem. Pod piły pójdzie około stu drzew.

„Brakujący” fragment Zelwerowicza pomiędzy ul. Bohaterów Września a Sławinkowską ma mieć 1,4 km długości. Miasto stara się o decyzję środowiskową. Wszyscy zainteresowani mogą składać uwagi i wnioski do raportu oddziaływania na środowisko (patrz ramka).
Zelwerowicza będzie się łączyć z ul. Zbożową pomiędzy Biedronką a Stokrotką przy ul. Sławinkowskiej. Ratusz informował wcześniej, że chce przyspieszyć inwestycję m.in. w związku rozwojem budownictwa mieszkaniowego pod Lublinem. Jako przykład podawano spółkę Centrum Zana, która chce wybudować Snopków Park. Z wizualizacji wynika, że w odległości 4 km od granic Lublina powstaną tam cztery bloki z kilkudziesięcioma mieszkaniami.
Ale brakujący fragment Zelwerowicza nie tylko przyspieszy przejazd ze Sławina na Czechów Północny. Umożliwi także dojazd z dwóch stron do planowanego cmentarza na północy Lublina, przy ul. Bohaterów Września. Nekropolia ma mieć 50 hektarów i pozwoli na ok. 120 tys. pochówków.

W tej chwili nowy odcinek Zelwerowicza wciąż jest w fazie projektowania. Przedłużające się prace mają się zakończyć pod koniec kwietnia. Wiadomo, że droga będzie miała po dwa pasy w każdym kierunku, chodniki i ścieżki rowerowe po obu stronach, a nad doliną pojawi się wiadukt.
– Planowana jest również przebudowa skrzyżowania z ul. Sławinkowską i ul. Zbożową. Nowe skrzyżowanie będzie miało formę ronda – informuje Justyna Góźdź z biura prasowego Ratusza. Z kolei na skrzyżowaniu przy stacji BP ma pojawić się sygnalizacja świetlna.
Przy okazji inwestycji nie obędzie się bez wycinek. Wstępne szacunki mówią o konieczności usunięcia 100 drzew i ponad hektara krzewów. Ratusz zastrzega jednak, że liczby te mogą się zmienić.
– Ostateczna liczba drzew będzie jednak wynikała z opracowanej dokumentacji projektowej. Podobnie jak w przypadku realizacji innych inwestycji, zawsze staramy się wdrażać takie rozwiązania, które pozwalają na ochronę i zachowanie jak największej liczby drzew i zieleni – dodaje Góźdź.
Na razie nie wiadomo, kiedy może zacząć się budowa ani ile będzie kosztować przedłużenie Zelwerowicza. Miasto będzie szukać pieniędzy w funduszach zewnętrznych.
Zgłoś uwagę
Od poniedziałku do 22 marca 2022 r. zainteresowani mogą składać uwagi i wnioski do raportu oddziaływania na środowisko tej inwestycji. Przyjmuje je Wydział Ochrony Środowiska UM Lublin przy ul. Zana 38; w dniach poniedziałek – piątek w godz. 7.30-15.30, tel. 81 466 26 22, e-mail: srodowisko@lublin.eu.
