Nie będzie nowej przeprawy przez Wisłę łączącej Kazimierz z Janowcem. Oba samorządy nie zdecydowały się na udział w rządowym programie „Mosty dla regionów”
W ubiegłym roku premier Mateusz Morawiecki podpisał program „Mosty dla regionów”. Jedną z 21 proponowanych inwestycji był most łączący Kazimierz z Janowcem.
Rządowy program zakładał, że przeprawy mogą powstawać w ciągach dróg zarządzanych przez samorządy, czyli na drogach gminnych, powiatowych czy wojewódzkich. Nabór wniosków od samorządów ruszył pod koniec sierpnia minionego roku. Teraz Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju opublikowało listę zainteresowanych.
Na liście nie ma ani Kazimierza, ani Janowca. A właśnie most przez Wisłę łączący obie te miejscowości premier Morawiecki wymieniał, jako jedną ze sztandarowych inwestycji programu.
– To był „most wyborczy” – mówi bez ogródek Jan Jacek Gędek, wójt Janowca. – Nikt z rządu nie rozmawiał z nami na temat tej inwestycji. Poza tym wymagania techniczne były olbrzymie. Most m. in. miał spełniać wymogi militarne. A to są olbrzymie koszty, na które gminy nie stać – mówi wójt.
– Pozostaje też kwestia braku dróg dojazdowych do tego mostu. To byłyby kolejne inwestycje. Nie bez znaczenia są też kwestie ekologiczne, bo przeprawa miałaby wpisać się w Kazimierski Park Krajobrazowy – dodaje Dariusz Wróbel, zastępca burmistrza Kazimierza.
Szacuje się, że most Kazimierz – Janowiec kosztowałby od 200 do 300 milionów zlotych. Planowano go w okolicach przeprawy promowej w Janowcu, nad olbrzymim rozlewiskiem Wisły.
Z naszego regionu do programu zgłosiły się dwa samorządy. Powiat zamojski zamierza opracować dokumentację projektową „Budowa mostu w ciągu drogi powiatowej nr 3227L Sulmice – Zawoda, w miejscowości Zawoda”. Z kolei Krasnystaw chce zbudować most na Wieprzu.
W sumie do programu wpłynęło 75 wniosków. O dofinansowanie dokumentacji projektowej ubiegają się samorządy wszystkich szczebli z 14 województw, w tym najwięcej z Małopolski – 22. W ramach naboru samorządy wnioskowały o ponad 86 milionów złotych dofinansowania na przygotowanie dokumentacji niezbędnej do realizacji inwestycji. Szacowany przez wnioskodawców późniejszy koszt budowy przepraw, dla których złożono wnioski, wynosi ponad 4 miliardy złotych.
Na realizację programu „Mosty dla regionów” rząd przeznaczył około 2,3 miliarda złotych. Jednostki samorządu terytorialnego mogą otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości inwestycji.