Drogowcy szukają projektanta i budowniczego drogi ekspresowej od Zamościa do granicy z Ukrainą. To na razie początek długiego marszu, który ma się zakończyć tym, że kierowcy pojadą nowymi częściami S17.
Dwujezdniowa droga ekspresowa plus kolejne pasy awaryjne i drogi do obsługi ruchu lokalnego. Przebudowane skrzyżowania, węzły i wiadukty. Tak ma wyglądać obecna droga krajowa numer 17, kiedy zamieni się w trasę S17. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad właśnie ogłosiła przetargi na zaprojektowanie i wybudowanie drogi ekspresowej od Zamościa do przejścia granicznego w Hrebennem. – Inwestycja została podzielona na kilka odcinków – dodaje Łukasz Minkiewicz, rzecznik prasowy GDDKiA w Lublinie.
To pierwsze, tak znaczące działanie jeśli chodzi o S17 na wschód od Lublina. Obecnie tą trasą można sprawnie dojechać do Warszawy, a ostatnie części drogi zostały oddane w tym roku. Teraz przyszedł na wschodni kierunek. Chodzi o blisko 50 km.
Pierwsza część (12,5 km) zacznie się na węźle Zamość Wschód, który powstanie na przecięciu z drogą krajową nr 74, w okolicach miejscowości Jarosławiec. Nowa nitka będzie przebiegać na wschód od obecnej „krajówki” i ominie Barachaczów oraz Łabunie. Trasa dotrze do węzła Zamość Południe w okolicach Wólki Łabuńskiej.
Tam rozpocznie się kolejna część (18,5 km) prowadząca do Tomaszowa Lubelskiego. Będzie przebiegać wzdłuż obecnej drogi. – W ramach inwestycji powstanie m.in. węzeł Tarnawatka na skrzyżowaniu z drogą prowadzącą w kierunku Łaszczowa. Za Tarnawatką trasa przebiegać będzie w korytarzu obecnej DK17 i zakończy się w okolicach Dąbrowy Tomaszowskiej, przed obwodnicą Tomaszowa Lubelskiego, która jest w eksploatacji – tłumaczy w komunikacie GDDKiA.
Mający 17,5 km długości odcinek od Tomaszowa do Hrebennego będzie poprowadzony na zachód od obecnej „krajówki”. Ekspresówka ominie Lubyczę Królewską i wróci na szlak obecnej DK17. – Zakończenie odcinka zaplanowano na włączeniu do istniejącej obwodnicy Hrebennego – dodają drogowcy, a Minkiewicz uzupełnia: – Jeżeli wszystkie prace będą przebiegały zgodnie z harmonogramem i nie wystąpią nieprzewidziane przeciwności, to okres realizacji to lata 2023–2025.
Nie oznacza to jednak, że już wtedy będziemy mieli do dyspozycji całą S17 od wschodniej granicy, przez Lublin, do Warszawy. Na realizację czeka odcinek od końca obwodnicy Piask do Zamościa. – Ta część jest w przygotowaniu – mówi rzecznik GDDKiA w Lublinie.
Tę inwestycję podzielono na pięć odcinków realizacyjnych. Z najnowszych informacji wnika, że części Piaski – Łopiennik, Krasnystaw – Izbica oraz Izbica – Zamość Sitaniec są już mocno zaawansowane. – W przyszłym roku planujemy ogłosić na nie przetargi – mówi Minkiewicz, a to oznacza, że realne prace mogą się rozpocząć w 2024 roku a zakończyć dwa lata później. Kolejne części (Łopiennik – Krasnystaw oraz Zamość Sitaniec – Zamość Wschód) powstaną w mają być gotowe na w latach 2027/2028
Kalendarium S17
2004 r.
- węzeł Piaski Zachód - Piaski Wschód
2012
węzeł Lublin Felin - węzeł Piaski Zachód
2013
- węzeł Kurów Zachód - węzeł Jastków
2014
- węzeł Jastków - węzeł Lublin Sławinek
- węzeł Lublin Sławinek - węzeł Lublin Rudnik
- węzeł Lublin Rudnik - węzeł Lublin Felin
2019
- węzeł Skrudki - węzeł Kurów Zachód
- koniec obwodnicy Kołbieli - początek obwodnicy Garwolina
- koniec obwodnicy Garwolina - koniec obwodnicy Gończyc
- koniec obwodnicy Gończyc - gr. woj. mazowieckiego i lubelskiego
2020
- Węzeł Lubelska - pocz. obwodnicy Kołbieli
- obwodnica Kołbieli
- granica woj. mazowieckiego i lubelskiego - węzeł Skrudki
2021
- Część obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego