Już na początku 2021 r. Chełm zyska szansę na nowe miejsca pracy i przyciągnięcie inwestorów. Zarząd PKP S.A. wyraził właśnie zgodę na utworzenie spółki zależnej pod nazwą PKP Linia Chełmska Szerokotorowa sp. z o.o. Centrum logistyczne które powstanie w Chełmie ma ułatwiać transport towarów na wschód dzięki szerokiemu torowi nr 63 i w przeciwnym kierunku, obsługiwać kontrahentów z Europy Zachodniej, którzy sprowadzają towary przez Ukrainę i Rosję.
– Na początku ubiegłego roku podjęłam działania na rzecz uruchomienia w Chełmie spółki córki Linii Hutniczej Szerokotorowej w Zamościu. Początkowo nie było łatwo przebić się z tym pomysłem, bo o tradycji i potencjale kolejowym Chełma za rządów PO-PSL dawno zapomniano – mówi eurodeputowana Beata Mazurek. – Udało się – nie ukrywam, że przy dużym uporze z mojej strony w maju 2019 roku podpisać w tej sprawie list intencyjny.
Jak podkreśla poseł Mazurek, ostateczne decyzje, to efekt pracy zespołów roboczych w PKP zakończona została generalnym wnioskiem, że utworzenie PKP LCHS jest korzystne dla PKP LHS w Zamościu, dla przedsiębiorców, ale przede wszystkim podniesie atrakcyjność inwestycyjną całego regionu. – Dla mnie osobiście jest też ważne, że dzięki moim staraniom w Chełmie nastąpi rozwój lokalnej przedsiębiorczości i powstaną nowe miejsca pracy dla mieszkańców – mówi Beata Mazurek.
Swą siedzibę nowa spółka ulokuje w Chełmie. Niewykluczone, że na wstępnym etapie PKP ulokuje swych pracowników w kompleksie dworca przy ul. Kolejowej. Jednak właściwe decyzje zapadną po ukończeniu przebudowy dworca kolejowego.
Spółka Linia Chełmska Szerokotorowa będzie zarządzać infrastrukturą liniową i usługową szerokotorowej linii kolejowej nr 63 liczącej 30,452 km z Dorohuska przez Chełm do Zawadówki oraz wykonywać kolejowe przewozy ładunków na tej linii. W drugim półroczu br. będą prowadzone niezbędne prace organizacyjne i towarzyszące, a rozpoczęcie przez nową spółkę samodzielnej działalności operacyjnej planowane jest na początku 2021 r.
Dzięki ulokowaniu w Chełmie tak ważnej spółki kolejowej zyska nie tylko miasto, ale także cały region – dla porównania Linia Hutnicza Szerokotorowa z siedzibą w Zamościu w 2016 roku odnotowała zysk netto na poziomie 72,2 mln zł. PKP LHS na koniec 2016 roku zatrudniała 1 307 osób.
– W powszechnej opinii specjalistów rynku kolejowego wschodnie kolejowe przejścia graniczne mają, z racji styku torów o szerokościach 1435 i 1520 mm, duży potencjał rozwojowy – powiedział dr Mirosław Antonowicz, członek zarządu ds. strategii i logistyki PKP S.A.
– Udowodniliśmy, że formuła zintegrowanego przewoźnika i zarządcy infrastruktury, w której działa LHS, jest korzystna zarówno dla przedsiębiorców – właścicieli ładunków, rozwoju gospodarczego, jak i państwa, ponieważ wszystkie inwestycje realizujemy ze środków własnych – mówi Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu spółki PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa. – Obydwie linie mają podobny profil techniczny i przewozowy, dlatego chcemy wykorzystać dotychczasowe doświadczenia, żeby sprostać wyzwaniom nowej spółki związanym z pozyskaniem nowych klientów, remontem infrastruktury oraz organizacją pracy – podkreśla prezes Tracichleb.