Musimy wierzyć, że każde dziecko, będzie dobre, szczęśliwe i inteligentne, jeśli tylko jako rodzice i nauczyciele damy mu na to uczciwą szansę. Musimy przestać rozkazywać naszym dzieciom. Zamiast tego powinniśmy je prowadzić – pisała Maria Montessori. Ten cytat stał się drogowskazem również dla placówek w Świdniku.
Metodę Montessori w 2003 roku wprowadziła do świdnickich placówek oświatowych Regina Madejska, ówczesna dyrektor przedszkola nr 4 wraz z nauczycielkami Beatą Kowalczyk, Kingą Sobiesiak i Jolantą Wierucką. W piątek odbyła się gala z okazji jubileuszu.
Dwudziestolecie to czas podsumowań i wspomnień.
Podczas uroczystości obecni byli absolwenci klas Montessori. Jedną z nich jest pani Kasia, która nagrała swoje wspomnienia. Uczestnicy wydarzenia mogli obejrzeć je na dużym ekranie.
– Czas przedszkola i szkoły, to czas, do którego zawsze chętnie wracam. Jest jednym z najwspanialszych w moim życiu. Był czas nauki, zabawy i pracy z materiałem pomocowym. Pamiętam jedną z pomocy, która była dla mnie niezwykle ważna. Służyła do nauki pisania. Były to tabliczki na których były kształty liter, oraz pudełka z piaskiem w których można było pisać palcem daną literę. Dzięki temu można było, poczuć jak wygląda w sensie dosłownym. Drugim wspomnieniem są lekcje ciszy, były dla mnie ważne pomagały mi sie skupić. Pamiętam, że bardzo starałam się nie wylać wody z miseczki jaką nosiłam wokół dywanu – opowiadała absolwentka Przedszkola nr 4 i Szkoły Podstawowej nr 7 w Świdniku.
– Metoda Montessori wyróżnia się charakterystyczną pracą z dziećmi, pomocami w nauce. Nauczyciel pracuje z najmłodszymi na kolanach, czyli schyla się do ich poziomu. Dziecko na zajęciach samodzielnie dobiera sobie pomoce, odpowiadające jego rozwojowi. Jest to metoda niezwykle rozwijająca młodego człowieka , niwelująca deficyty przedszkolaka, ponieważ pomoce są tak skonstruowane, że mają kontrolę błędów – tłumaczyła Beata Kowalczyk, dyrektor Zespołu Przedszkoli nr 2 w Świdniku.
Metoda Montessori to system edukacyjno-wychowawczy, którego celem jest stworzenie dzieciom warunków do zdobywania wiedzy merytorycznej, ale także rozwoju twórczego myślenia, samodzielności, ciekawości świata, a także indywidualizmu.
W Świdniku jest 10 oddziałów montessoriańskich: w przedszkolach nr 3, 4 i 5, a także w szkołach podstawowych nr 5 i 7. Jak wyliczono, przez 20 lat w Świdniku metodą Montessori wykształciło się 600 osób.