Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Tomaszów Lubelski

11 lutego 2022 r.
19:00

Kto zyskał, kto stracił. Mieszkańcy Tomaszowa Lubelskiego o obwodnicy

Autor: Zdjęcie autora agdy sko
Ponad 2 miesiące TIR-y omijają Tomaszów Lubelski
Ponad 2 miesiące TIR-y omijają Tomaszów Lubelski (fot. Daniel Knap/Fotografia Dronem)

Miejsca pracy zatrzymujące młodych i obwodnica. To od dawna największe tomaszowskie marzenia. Jedno już się spełniło. Od ponad dwóch miesięcy jest droga, która miała komfortowo połączyć miasto z resztą świata i – przede wszystkim - zabrać ciężarówki z centrum. Zapytaliśmy mieszkańców, czy są zadowoleni

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

29 listopada 2021 było zimno, wietrznie, zacinał śnieg z deszczem. Ale uczestnikom uroczystości to nie przeszkadzało. – Mamy to. W końcu doczekaliśmy się, że Tomaszów ma obwodnicę i za chwilę podróżni będą nią mogli przejechać. Cieszmy się, bo to naprawdę epokowa chwila. Trasa jest sukcesem, który ma wielu ojców – mówił burmistrz Wojciech Żukowski, otwierając drogę.

Jak długo miasto czekało na obwodnicę, najlepiej świadczy fakt, że drogowcy złożyli wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia... czternaście lat wcześniej.

Lewa nitka obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego ma ok. 9,6 km nowej drogi, po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Trasa przebiega po wschodniej stronie miasta.

Łatwiej, ale co z tego

– Łatwiej się teraz dostać do mojej firmy, brak TIR-ów jest bardzo odczuwalny. To zmiana na dobre. Jeśli chodzi o sprawy biznesowe, otwarcie obwodnicy nie miało na nie wpływu. Negatywny wpływ na działalność ma pandemia – ocenia Ryszard Kałużyński, właściciel hurtowni Trax z artykułami chemicznymi i spożywczymi, który od około dziesięciu lat prowadzi firmę przy ul. Lwowskiej.

To główna i bardzo długa ulica Tomaszowa (ma dobrze ponad 130 numerów), która służyła za tranzytowy szlak przecinający miasto w stronę Zamościa i Hrebennego. Dla kierowców to krajowa „17”.

– Kiedy szukałem miejsca na hurtownię, lokalizacja była trochę przypadkowa. Wtedy to miejsce wyglądało inaczej, bo nie było stacji paliw – wspomina przedsiębiorca zadowolony z mniejszego ruchu koło swojej siedziby. Wychodzi z założenia, że jeśli ktoś chce do niego dojechać, to i tak przyjedzie.

Ogólnie kiepsko

– Jest dużo ciszej, zauważamy to w firmie i w domu, bo mieszkamy w centrum. Ale dopiero kiedy się pojawią znaki ograniczające tonaż, żadna ciężarówka nie wjedzie do miasta. Teraz jest ich mniej, lecz są. Kiedy widziałem ostatnio? Kwadrans temu – uśmiecha się przedsiębiorca, który przy ul. Lwowskiej prowadzi działalność w branży artykułów dla dzieci. On też nie zauważa wpływu nowej drogi na biznes, większość jego klientów to klienci lokalni.

– Z rozmów z przedstawicielami handlowymi wynika, że nie jest zbyt dobrze, ale to nie kwestia Tomaszowa czy obwodnicy, tylko tendencja w całym kraju i w wielu branżach. Może ludzie zobaczyli wyższe rachunki – zastanawia się właściciel firmy, która od trzech lat działa w miejscu, w którym dobrze jest eksponowana, ale za to kupujący mają kłopot z zaparkowaniem. Jak to w centrum, gdzie ruch aut jest spory, choć jak przyznaje mieszkaniec, teraz jeździ się płynnej.

(fot. Daniel Knap/Fotografia Dronem)

Wjadą czy nie wjadą

– Trzeba mieć na uwadze to, że w mieście znajduje się wiele ważnych urzędów czy firm, do których musi być zapewniony dojazd, między innymi kierowcom samochodów ciężarowych. Gdybyśmy zablokowali ten dojazd, wielce prawdopodobne jest, że niestety z powodu braku odpowiedniego ciągu komunikacyjnego, wiele firm by mogło upaść. A tego nie chcemy – wyjaśnia Kamil Jakubowski, rzecznik Zarządu Dróg Wojewódzkich w Lublinie, pytany o całkowite wyprowadzenie ciężkiego transportu na obwodnicę. I dodaje: by jednak zmienić organizację ruchu na przedmiotowym odcinku, musi do ZDW wpłynąć oficjalny wniosek, np. od starosty, z dokładnym uzasadnieniem. Zmiana organizacji ruchu, „od ręki” nie jest niestety możliwa.

Cudowna cisza

– O, właśnie widzę ciężarówkę, ale można normalnie pracować, jest ciszej! Już jest ciszej! Wiosną i latem będzie w sklepie można otwierać drzwi. Było to niemożliwe, z powodu hałasu. Nie dawało się wytrzymać w takim huku. Niemal wszystkie ciężarówki hamowały przed naszą witryną, bo jest przejście – opowiada jedna z pracownic w sklepie Papierek z ul. Lwowskiej, która wspomina, że z koleżankami łapały się na tym, że w połowie dnia robiły się nerwowe. Tak fatalny wpływ miał na nie uliczny ruch, gdy próbowały w ciepłe dni pracować przy otwartych drzwiach.

Cena ciszy

– Tomaszów musi się przygotować na to, że obroty spadną. O 10 proc.? Oczywiście będzie ciszej i spokojniej, coś za coś. Obwodnica to nie tylko TIR-y, ale mnóstwo samochodów, które wjadą do miasta albo nie wjadą. Kierowcy i pasażerowie zostawią pieniądze u nas, w Lubyczy Królewskiej czy gdzieś indziej. Albo się biznes dostosuje do obwodnicy, albo padnie. Komis samochodowy przy dawnej głównej drodze straci wszystko. Właściciel działki, która teraz znalazła się, na przykład, przy zjeździe z obwodnicy, wystawi reklamę i zacznie handlować samochodami, zyska 300 procent. Każda nowa droga wprowadza zmiany – uważa Ryszard Mazurek, właściciel sklepu Papierek, który od 30 lat prowadzi działalność przy głównej ulicy. I podaje przykład remontu skrzyżowania ulic Piłsudskiego i Piekarskiej w Tomaszowie. Przedsiębiorcy, którzy tam od wielu lat prowadzili działalność, stracili, bo po zamontowaniu sygnalizacji nie ma jak zaparkować. Klienci zniknęli.

– Moje przedsiębiorstwo bezpośrednio braku ciężarówek nie odczuwa, bo przychodzą tu klienci indywidualni. Ale ich zakupy zależą od sytuacji gospodarczej w mieście i okolicy, więc jednak wpływ będzie – przewiduje.

Rondo w centrum Tomaszowa Lubelskiego (fot. Daniel Knap/Fotografia Dronem)

Groźba drugiej nitki

Zasadę, że każda nowa droga wprowadza zmiany już w Tomaszowie widać.

– Wiosną albo latem będę mógł powiedzieć więcej, jaki jest wpływ obwodnicy. Z pewnością będzie gorzej. Zimą jest zawsze mniejszy ruch. Wiosną rolnicy wyjadą, ruszy budowlanka, drogowcy, ale nie wiem, ilu wówczas będę miał klientów – mówi Wiesław Dziura, który od 2007 roku prowadzi stację paliw OK przy drodze z Tomaszowa Lubelskiego na Zamość. Teraz mieszkańcy mówią „starej drodze na Zamość” w odróżnieniu od obwodnicy.

– Na mojej stacji będzie ruch, do momentu otwarcia drugiej nitki obwodnicy. Teraz ludzie jadą pobliską ul. Świergotka, ale to się zmieni. Dla mieszkańców, którzy mają ruchliwą drogę za oknem będzie lepiej. Ja bym chciał, żeby drugą nitkę otworzyli jak najpóźniej – dodaje przedsiębiorca, który liczy się z koniecznością wprowadzania oszczędności, bo przenoszenie takiego biznesu jak stacja paliw nie jest w ogóle możliwe.

Narzeka na pandemię, z powodu której musiał zmniejszyć kadrę. Mówi o wysokiej cenie hurtowej paliwa i małej marży, z której żyje stacja, czy odejściu transportowców. Przepisy umożliwiają zamawianie paliwa do zbiorników montowanych na terenie baz i auta nie muszą tankować na stacjach.

Z deklaracji GDDKiA wynika, że stacja OK może zacząć mieć kłopoty jesienią.

– Będzie to zależeć od postępów robót. Robimy wszystko, by w IV kwartale tego roku udostępnić drogę kierowcom – mówi Łukasz Minkiewicz, rzecznik prasowy GDDKiA w Lublinie, pytany o termin otwarcia drugiej nitki obwodnicy.

Syndrom ulicy Świergotka

Jak relacjonują mieszkańcy i przedsiębiorcy, którzy przy ul. Świergotka mają domy i firmy, ich lokalna droga stała się jedną z bardziej uczęszczanych, bo jest dojazdówką do pierwszej nitki obwodnicy. I to tak, że dawni użytkownicy martwią się o stan nawierzchni. Opowiadają, że zdezorientowani kierowcy wjeżdżają im na posesje, zawracają na podwórkach. Duży ruch komplikuje dojazd klientom i domownikom.

Formalnie ul. Świergotka należy do miejscowości Rogóźno, ale realnie związana jest z Tomaszowem Lubelskim. Mieszkańcy i pracownicy krążą między miastem a miejscem w którym po pierwsze jest kłopot z powodu gwałtownego wzrostu natężenia ruchu, a po drugie słychać jadące górą, po nowej drodze, auta.

To się zmieni ale nie szybko.

– Ulicą tą nie zarządza GDDKiA. Natomiast zmiany w organizacji ruchu w tej okolicy, również te związane z dostępem ul. Świergotka do DK17, zapewne pojawią się w trakcie budowy S17 na odcinku Zamość – Tomaszów Lubelski. Za wcześnie mówić, jaka będzie organizacja ruchu w tym miejscu. Takie szczegóły będą bliżej znane po opracowaniu projektu budowlanego przez wykonawcę robót (obecnie jesteśmy na etapie przetargu na wyłonienie wykonawcy) – wyjaśnia rzecznik GDDKiA.

A rzecznik ZDW dodaje: – Kwestia ulicy Świergotka i jej przeznaczenie uzależnione jest, między innymi, od decyzji, jaką podejmie jej zarządca, czyli miasto. Bo nie jest to także droga wojewódzka. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Lublinie nie może decydować o tym, w jaki sposób ta droga jest użytkowana. Do momentu powstania S17 najprawdopodobniej będzie użytkowana tak jak do tej pory.

A co ze „starą drogą na Zamość”, która na tej wysokości jest ślepa? W planach jest zmiana. Będzie miała ciągłość i będzie drogą lokalną.

I rondo też

– Bez TIR-ów jest lepiej, zdecydowanie widać to w mieście, choć nie zauważam, żeby kurs trwał krócej. Korków nie ma, może w godzinach szczytu, koło godz. 15, kiedy ludzie wracają z pracy i dojeżdżają do ronda. Ale jest dobrze. Z samej obwodnicy właściwie się nie korzysta, może jadąc na Bełżec. Jeździmy głównie po mieście – mówi pan Olek, który od 43 lat jest tomaszowskim taksówkarzem.

Zaczynał pracę, jeżdżąc warszawą w czasach, gdy jeszcze nie było głównego ronda na środku Tomaszowa.

– Rondo całkiem zmieniło ruch w mieście. Wcześniej to była krzyżówka, wiadomo, różnie ją traktowano, były wypadki. Chyba w latach 70. czy może wcześniej zrobili rondo i wszystko jedzie prawidłowo – dodaje kierowca, który już jest na emeryturze, ale nadal pracuje.

Tomaszowskie rondo, do którego zaczyna się ul. Lwowska, to twór, który od wielu dziesięcioleci dominuje w centrum kosztem dawnego, historycznego Rynku. Pojawienie się obwodnicy daje miastu okazję, by to zmienić. Oddać przestrzeń pieszym. Trwają prace przy przygotowaniu całego procesu rewitalizacji tej części Tomaszowa Lubelskiego. Na ostatniej sesji radni jednogłośnie przyjęli uchwałę w sprawie wyznaczenia obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji na terenie miasta.

Fotografie udostępnił Daniel Knap z Fotografie Dronem.

e-Wydanie

Pozostałe informacje

Zderzenie czterech samochodów. Droga krajowa nr 17 zablokowana

Zderzenie czterech samochodów. Droga krajowa nr 17 zablokowana

Dwie osoby zostały ranne w wypadku w miejscowości Krasne po zderzeniu czterech aut. Droga krajowa nr 17 ma być zablokowana do godziny 18.

Koniec gry. Nalot na 35 nielegalnych salonów gier

Koniec gry. Nalot na 35 nielegalnych salonów gier

35 nielegalnych salonów gier, 196 automatów i prawie 358 tysięcy złotych. To efekt ostatniej akcji Krajowej Administracji Skarbowej. W działaniach brali udział funkcjonariusze z Lubelskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Białej Podlaskiej.

Caroline Martins od nowego sezonu będzie zawodniczką PGE MKS FunFloor Lublin

Reprezentantka Portugalii zagra w PGE MKS FunFloor Lublin

Kolejne zagraniczne wzmocnienie w drużynie z Lublina. PGE MKS FunFloor w środę ogłosił, że od kolejnego sezonu będzie miał nową bramkarkę. To reprezentantka Portugalii Caroline Martins. 33-latka zastąpi w zespole Pawła Tetelewskiego Antoniję Mamić.

Pluszak lekiem na całe zło? Lubelscy studenci organizują wyjątkowy turniej
Pollub Misia
26 kwietnia 2025, 9:00

Pluszak lekiem na całe zło? Lubelscy studenci organizują wyjątkowy turniej

„Pollub Misia” to cykliczna akcja, której celem jest promocja aktywnego stylu życia, ale przede wszystkim wsparcie dla najmłodszych w trudnych chwilach. Zabawki trafią do radiowozów, karetek i wozów strażackich.

Miał gdzieś dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów. Złapali go z łysą oponą i pod wpływem

Miał gdzieś dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów. Złapali go z łysą oponą i pod wpływem

W ciągu czterech dni został złapany dwa razy przez policjantów za jazdę pod wpływem alkoholu. Jakby tego było mało, 36-latek posiadał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów. Teraz nie pojeździ, bo najbliższe 3 miesiące spędzi w policyjnym areszcie.

Grill w Świdniku czeka na majówkę

Świdnik zaprasza na grilla

Było wysypisko, a teraz jest zagospodarowany plac rekreacji z grillem. To nowa atrakcja dla mieszkańców Świdnika.

Stracony w Niemczech volkswagen nie wjechał na Białoruś

Stracony w Niemczech volkswagen nie wjechał na Białoruś

Funkcjonariusze NOSG zakazali dalszej podróży kierowcy volkswagena. Jak się okazało, auto było poszukiwane.

Rząd obiecuje szybkie wypłaty odszkodowań dla rolników po nawałnicach na Lubelszczyźnie

Rząd obiecuje szybkie wypłaty odszkodowań dla rolników po nawałnicach na Lubelszczyźnie

Wiceminister rolnictwa Jacek Czerniak w rozmowie z Radiem Lublin zapowiada szybkie wsparcie finansowe dla poszkodowanych. Straty w niektórych miejscach sięgają 100%.

Kosiarka spalinowa w ogrodzie – wygoda w czystej postaci

Kosiarka spalinowa w ogrodzie – wygoda w czystej postaci

Zadbany trawnik to wizytówka każdego ogrodu, a jego pielęgnacja wymaga odpowiednich narzędzi. Posiadanie własnej kosiarki spalinowej to inwestycja, która zwraca się w postaci oszczędności czasu i energii. Nowoczesne kosiarki spalinowe oferują znacznie więcej niż tylko podstawowe koszenie – wyposażone są w systemy napędowe, regulację wysokości cięcia oraz pojemne kosze na trawę. Dzięki nim możesz cieszyć się pięknie przystrzyżonym trawnikiem bez nadmiernego wysiłku, a zróżnicowane modele pozwalają dopasować urządzenie do indywidualnych potrzeb każdego ogrodu.

Marta Wcisło przed sądem w Opolu Lubelskim

Szarpał i groził lubelskiej europosłance. Sąd utrzymał w mocy wyrok dla Adama H.

Adam H. szarpał i groził europosłance Marcie Wcisło (KO) na miejskim targowisku w Opolu Lubelskim. Sąd Okręgowy w Lublinie utrzymał w mocy wyrok skazujący 56-latka na pół roku więzienia w zawieszeniu na rok.

Co zużywa najwięcej prądu w domu? Oto 10 największych winowajców!

Co zużywa najwięcej prądu w domu? Oto 10 największych winowajców!

Z roku na rok rośnie nasza świadomość energetyczna. Coraz więcej osób zadaje sobie pytania: co zużywa najwięcej prądu w domu, jak obniżyć rachunki i jednocześnie działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Okazuje się, że wiele popularnych sprzętów AGD i RTV może odpowiadać za lwią część zużycia energii elektrycznej w gospodarstwie domowym. Warto wiedzieć, które z nich są najbardziej energochłonne – i jak je obsługiwać, by oszczędzać nie tylko prąd, ale i pieniądze.

Jakie ubezpieczenie pojazdu jest obowiązkowe?

Jakie ubezpieczenie pojazdu jest obowiązkowe?

Masz samochód? Pamiętaj o badaniu technicznym – bez niego auto nie powinno być użytkowane. Zgodnie z zaleceniami wymieniaj oleje i filtry, kontroluj stan poszczególnych układów – szczególnie napędowego i hamulcowego. Co jeszcze jest twoim obowiązkiem? Musisz posiadać polisę OC! Dlaczego trzeba ją wykupić i co daje?

Rekordowe długi wobec ZUS. Płatnicy toną w zaległościach, średnia już 34 tys. zł

Rekordowe długi wobec ZUS. Płatnicy toną w zaległościach, średnia już 34 tys. zł

Rekordzista winien 818 milionów złotych, a statystyczny przedsiębiorca zalega już na ponad 34 tys. zł. ZUS ostrzega: sytuacja się pogarsza. Eksperci apelują o reformy.

Norweski black – metal. Taake, Asagraum, Heimland w Fabryce Kultury Zgrzyt
Koncert
24 kwietnia 2025, 18:00

Norweski black – metal. Taake, Asagraum, Heimland w Fabryce Kultury Zgrzyt

W najbliższy czwartek (24 kwietnia) lubelska Fabryka Kultury Zgrzyt zamieni się w świątynię mrozu i muzycznego mroku. Do Lublina zawita legendarna norweska formacja Taake, wspierana przez dwa znakomite supporty: Asagraum oraz Heimland. Szykuje się noc pełna surowych riffów, mrocznej atmosfery i hołdu dla klasyki gatunku.

Zielony azyl przy Hospicjum Dobrego Samarytanina. W Lublinie powstaje Artystyczny Ogród Społeczny

Zielony azyl przy Hospicjum Dobrego Samarytanina. W Lublinie powstaje Artystyczny Ogród Społeczny

Sztuka, ekologia i wspólnota – te trzy wartości będą fundamentem nowego miejsca w Lublinie. Przy Hospicjum Dobrego Samarytanina już wkrótce zakwitnie Artystyczny Ogród Społeczny.

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium