Polski Standard Płatności, operator systemu BLIK, ostrzega przed wyłudzaniem pieniędzy przez oszustów - osoby podszywające się pod znajomych na Facebooku.
Takiego wyłudzenia bardzo łatwo uniknąć:
- Jak najszybciej zabezpiecz swój profil na Facebooku – zastosuj dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania (wówczas zauważysz, gdy oszust będzie chciał zalogować się na twoje konto, gdyż będzie do tego konieczne wpisanie kodu z SMS-a, który otrzymasz na swój telefon).
- Zawsze potwierdzaj tożsamość „ZNAJOMYCH”, którzy piszą do Ciebie na Messengarze i proszą o pieniądze – najlepiej zadzwoń do nich.
- Uważnie sprawdzaj dane płatności PRZED jej zaakceptowaniem w aplikacji bankowej (przestępca nie wypłaci pieniędzy, dopóki nie zaakceptujesz płatności PIN-em w swojej aplikacji bankowości mobilnej).
- Bezwzględnie chroń swój telefon - hasłem, odciskiem palca lub biometrią twarzy. Chroń również PIN do akceptacji mobilnej banku.
Jak dokładnie przebiega przestępstwo?
- Oszuści włamują się na źle zabezpieczone konta na Facebooku. Wykorzystują socjotechnikę i manipulują nieświadomymi zagrożenia ofiarami. Podają się za ich znajomych lub rodzinę i proszą o przekazanie pieniędzy w trudnej sytuacji. Określoną kwotę chcą wypłacić za pomocą BLIKA. Ofiara musi podać kod BLIK, a następnie zaakceptować płatność w swojej aplikacji bankowej. W ten sposób sama daje przestępcy pieniądze.
- Niestety, wiele osób myśli, że koresponduje ze swoim znajomym. Podaje kod BLIK, a następnie w aplikacji mobilnej banku akceptuje PIN-em transakcję. Nie sprawdza szczegółów tej płatności: np. wysokości kwoty, którą wypłaca „znajomy” lub miasta (lokalizacja bankomatu), w którym rzekomo miał się znajdować. Godząc się na realizację transakcji, użytkownicy tracą pieniądze na rzecz oszusta.
- Jak najszybciej zabezpiecz swoje konto na Facebooku, a kiedy ktoś „znajomy” pisze, że potrzebuje szybkiej pomocy finansowej i prosi o podanie kodu BLIK, zweryfikuj jego tożsamość. Zadzwoń i sprawdź, czy to realny znajomy. Nie podawaj kodu BLIK, jeśli nie masz 100% pewności, że rozmawiasz z właściwą osobą.
Wszelkie przypadki prób wyłudzenia należy zawsze zgłaszać na Policję.
Źródło: Polski Standard Płatności