PKP Polskie Linie Kolejowe SA kontynuują cykl warsztatów z instruktorami nauki jazdy. Dzięki temu tysiące początkujących kierowców jest lepiej przygotowanych do bezpiecznego pokonywania skrzyżowań torów z drogą.
Od czterech lat w ramach kampanii Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!” organizowane są specjalistyczne seminaria dla osób kształcących i egzaminujących przyszłych kierowców.
– PLK systematycznie zwiększają poziom bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych. Budowane są nowe, bezkolizyjne przejazdy nad i pod torami, a stara infrastruktura jest regularnie modernizowana. Prowadzimy też działania edukacyjne. Nasze szkolenia dla instruktorów to większe bezpieczeństwo przyszłych kierowców – mówi Włodzimierz Kiełczyński, dyrektor Biura Bezpieczeństwa PKP Polskich Linii Kolejowych SA.
Do tej pory, szkolenia odbyły się w ponad 20 miastach, a dodatkowe materiały dydaktyczne trafiły do 3 tysięcy szkół jazdy. W tym roku kolejna edycja warsztatów rozpoczyna się od spotkania w Zamościu. Uczestnikami warsztatów są instruktorzy i egzaminatorzy, którzy odpowiedzieli na zaproszenie PLK. Podczas spotkań uczestnicy otrzymują materiały z zakresu bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych, które mogą wykorzystać podczas zajęć z przyszłymi kierowcami.
W trakcie spotkań ekspert, dyrektor Biura Bezpieczeństwa PKP PLK, szczegółowo omawia zasady bezpieczeństwa na przejazdach z perspektywy kolei, bazując na doświadczeniu i analizach wielu zdarzeń. Przypomina też o ogromnym znaczeniu Żółtej naklejki, czyli nowego narzędzia wprowadzonego przez PLK i podnoszącego poziom bezpieczeństwa na kolei.
Na terenie województwa lubelskiego są 603 przejazdy i bezpieczne przejścia kolejowe. To 5 proc. wszystkich przejazdów w kraju. Każdy z tych obiektów jest zabezpieczony zgodnie z obowiązującymi przepisami. Przy właściwym zachowaniu kierowców oraz pieszych gwarantuje bezpieczeństwo przy przekraczaniu torów.
Żółta Naklejka
W ubiegłym roku na 14 tysiącach przejazdów umieszczono specjalne żółte naklejki ułatwiające kierowcom identyfikację przejazdu, na którym się znajdują. Na każdej z nich są trzy podstawowe dane: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego, numer alarmowy 112 oraz numery „awaryjne”.
W przypadku zagrożenia życia na terenie kolejowym i po połączeniu z numerem 112, kierowca podaje indywidualny numer identyfikacyjny z żółtej naklejki. Operator numeru 112 powiadamia – specjalnie stworzonym łączem – służby PKP PLK, które w przypadku zagrożenia mogą wydać polecenie wstrzymania ruchu pociągów na danej linii.