Tematem przewodnim pierwszej edycji Lubelskiego Forum Turystyki był marketing i innowacyjność w budowaniu marki turystycznej. Zwrócono również uwagę na potrzebę współpracy w budowaniu sieciowych ponadlokalnych atrakcji, przyciągających do regionu gości z kraju i z zagranicy.
Forum odbyło się w dniach 22-23 października w Lubelskim Centrum Konferencyjnym, zgromadziło ponad 200 gości zainteresowanych rozwojem turystyki w naszym regionie.
„Pierwsze Lubelskie Forum Turystyki to bardzo cenna inicjatywa. Turystyka jest bowiem od lat jednym z kół zamachowych gospodarki. Już teraz przynosi blisko 6% krajowego PKB. Dynamicznie rozwijająca się branża buduje markę regionu w kraju i na świecie” – mówi Jarosław Stawiarski, Marszałek Województwa Lubelskiego.
- Potencjał jest ogromny, bo jak przyznał Dominik Borek, zastępca dyrektora Departamentu Turystyki w Ministerstwie Sportu i Turystyki, sami Polacy na turystyczne podróże po kraju wydadzą w tym roku blisko 30 mld złotych. Z roku na rok rośnie liczba rodaków podróżujących po Polsce, mamy też więcej turystów zagranicznych – w ubiegłym roku przyjechało ich 19,6 mln, a w tym będzie już powyżej 20 milionów. Polska plasuje się obecnie w pierwszej dwudziestce najpopularniejszych turystycznych krajów świata.
Jacek Janowski, dyrektor Departamentu Promocji Turystyki Krajowej w Polskiej Organizacji Turystycznej zalecał, zgodnie z przewodnim tematem forum, marketing 360 stopni, czyli zintegrowane działania w różnych kanałach komunikacji. Najbardziej efektywne wydają się być aktywności internetowe storytelling i influencer marketing. Polegają na tworzeniu emocjonalnych więzi z ludźmi, marką, produktem, ideą poprzez rekomendacje, relacje blogerów, vlogerów, youtuberów zamieszczane na YT, IG, FB, TT i w innych internetowych kanałach. Podstawowym argumentem za takimi narzędziami marketingu, poza niekwestionowanym zasięgiem, jest żywotność zamieszczanych treści, znacznie dłuższa niż w wykupionej kampanii telewizyjnej czy radiowej z określonym czasem emisji. Dla podkreślenia rosnącej roli nowych mediów w turystycznym marketingu Polska Organizacja Turystyczna od dwóch lat organizuje Turystyczne Mistrzostwa Blogerów, w których rywalizują najlepsi internetowi mistrzowie opowiadania, reprezentujący wszystkie regiony Polski.
O nowych trendach i innowacyjności rynku turystycznego mówiła dr hab. Magdalena Kachniewska – prof. w Katedrze Turystyki SGH. Nowe wyzwania branży stawiają „milenialsi” – młodzi ludzie urodzeni w ostatnich kilkunastu latach XX wieku. Dla nich najważniejszy jest wypoczynek krótki i aktywny, z maksymalną ilością przeżyć angażujący fizycznie, emocjonalnie i intelektualnie. Raczej unikają zamkniętych ośrodków typu all inclusive, wybierają miejsca mało znane, w których jednak oczekują wysokich standardów i nowoczesnych narzędzi komunikacji i udostępniania informacji, jak aplikacje MAR - poszerzonej mobilnej rzeczywistości, wzbogacone o wirtualne rekonstrukcje ulubione przez pokolenie mobile-kracji.
Potencjał turystyczny naszego regionu w postaci wybranych miast i obszarów przedstawili Paweł Wójcik - prezes Lubelskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej i Dorota Lachowska - dyrektor biura LROT, podkreślając rangę komplementarnych miejsc jakimi niewątpliwie są Lublin, Zamość oraz Kraina Lessowych Wąwozów, skupiająca m.in. gminy popularnego turystycznego trójkąta: Kazimierz Dolny – Nałęczów – Puławy.
Problemy i wyzwania branży, szczególnie dotyczące potrzeby współpracy w budowaniu sieciowych ponadlokalnych atrakcji, poruszone zostały podczas panelowej dyskusji, a drugiego dnia forum ok. 120 uczestników wzięło udział w warsztatach z promocji turystycznej w social mediach (m.in. na fanpage’u i Instagramie) oraz z tworzenia, modernizacji i konserwacji szlaków pieszych i rowerowych.