Na wiosnę Centrum Kultury w Lublinie jak zawsze stawia na mocne propozycje teatralne. Lubelski Teatr Tańca zaprezentuje „Stalking Paradise”, który powstawał pod kierunkiem norwesko-estońskiego duetu choreografów Roosna i Flak. Do Lublina zawita spektakl "Wszechświat w pigułce". To odsłona projektu teatralno-edukacyjnego ”Teatr 13 plus”, którego celem jest tworzenie spektakli teatralnych dla nastoletnich widzów. Z kolei w spektaklu "Liza" zobaczymy Mariusza Bonaszewskiego nagrodzonego za tę rolę przez Publiczność XVII Festiwalu "Oblicza Teatru" w kategorii Najlepszy Aktor.
Już w najbliższą środę propozycja taneczna w wykonaniu Lubelskiego Teatru Tańca. „Stalking paradise” jest rodzajem scenicznego eseju poświęconego kwestiom wiary. To skierowane do widzów zaproszenie do refleksji i dialogu, do których skłaniają padające ze sceny pytania: w co wierzymy; dlaczego wierzymy w to, co robimy; dlaczego tak trudno jest pogodzić ze sobą różne przekonania? Wreszcie – czy wiara jest doświadczeniem indywidualnym czy zbiorowym? Spektakl jest jednak przede wszystkim fascynującym widowiskiem ze świetnie wykreowaną przestrzenią, znakomitymi wizualizacjami współgrającymi ze światłem i dźwiękiem.
Na zaproszenie Lubelskiego Salonu Artystycznego na scenie Centrum Kultury pojawi się Teatr im. J. Słowackiego z Krakowa ze spektaklem "Wszechświat w pigułce". Sztuka autorstwa młodego brytyjskiego dramaturga Simona Burta zwanego przez krytyków "nowym Czechowem" opowiada o trudnym, rozpaczliwym wychodzeniu z traumy złych doświadczeń w szkole i domu rodzinnym. Spektakl niesie ze sobą niesamowity ładunek emocjonalny – z jednej strony ukazuje agresję i przemoc młodych ludzi, z drugiej – bezradność i poczucie całkowitego osamotnienia. Bohaterami jest para problematycznych uczniów Dave i Lauren oraz ich nauczyciel – obserwator rodzącej się między nastolatkami przyjaźni i samoistnie przebiegającej terapii. Po spektaklu odbędzie się spotkanie z zaproszonym psychologiem, który odpowie na pytania publiczności i omówi problemy poruszane w sztuce.
Po inny świetny tekst teatralny sięgnęła z kolei Maria Kwiecień. Reżyserka przygotowała pierwszą inscenizację jednego z najlepszych dramatów Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk – "Burmistrza". Mieszkańcy Miasta, w którym rozgrywa się akcja dramatu, wiodą spokojne i ustabilizowane życie pod rządami cieszącego się nieskazitelną opinią Burmistrza. Symbolem panującego w Mieście niezmiennego porządku rzeczy jest Pomnik wykonany z najszlachetniejszych kamieni. Przedstawia nieskazitelnego bohatera, z którym z dumą utożsamiają się wszyscy mieszkańcy. Niestety, pewnego dnia zdarza się wypadek, dawno zapisany w górze: Burmistrzowi wypada z ręki gazeta, w której piszą, "że Prawda cały świat okrąży i do kogo trzeba dotrze". Czy Miasto gotowe jest na weryfikację wojennej przeszłości i zmierzenie się z bolesną Prawdą? Spektakl został zakwalifikowany do I etapu 22. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
Temat Zagłady, ale w zupełnie inny sposób, porusza też spektakl neTTheatre "The Hideout / Kryjówka". Opiera się on na osobistej historii reżysera Pawła Passiniego opowiedzianej mu przez ciotkę Apolonię Starzec. Udało się jej opuścić getto poprzez wyjście przy Sądach na Lesznie, a następnie ukryć w domu słynnej aktorki Ireny Solskiej. Ukrywane Żydówki farbowano tam na "Aryjki", wyposażano w fałszywe dokumenty, a następnie wysyłano do dostarczania wełny na swetry, z których sprzedaży czerpano środki na utrzymanie wielu osób. Spektakl opowiada też o procesie zbierania materiałów w postaci wywiadów z ludźmi, którzy ukrywali się podczas wojny; o nieoczekiwanym problemie z odmowami wywiadów, popartych pytaniami: "A po co ci to wszystko?", "Po co ci ta wiedza?". Jak podkreśla reżyser: "opowiadamy o Polakach, którzy nagle w czasie wojny zostali oddzieleni od innych Polaków, bo byli Żydami. To oddzielenie pokutuje do dziś. W Polsce z jakiegoś powodu w odniesieniu do bycia Żydem mówi się 'przyznać się'. A nasi rozmówcy często mówili: a ja jeszcze nie wyszedłem w szafy...". Jednak nie tylko sama historia robi wrażenie na widzach, ale także niesamowita scenografia Zuzanny Srebrnej, dzięki której trafiamy do "kryjówki", pod podłogę...
W marcu do repertuaru Centrum Kultury powraca "Liza" Sceny Prapremier InVitro. W trakcie jednej z bezsennych nocy do drzwi Aleksy Iwanowicza Wielczaninowa zakrada się Paweł Pawłowicz Trusocki, przypominając mu bolesną przeszłość. Intruz, powołując się na dawną "przyjaźń" jego zmarłej żony Natalii z Wielczaninowem oraz nim samym, wciąga go w pokrętną, przewrotną grę, w której stawką jest kilkuletnia dziewczynka, Liza – owoc romansu Aleksy Iwanowicza z żoną Trusockiego. Liza, krzywdzona, dręczona, zastraszana, wyrwana siłą ze znanego jej środowiska i porzucona, staje się ofiarą niezrozumiałego dla dziecka konfliktu dorosłych. Spektakl Łukasza Witt-Michałowskiego to thriller psychologiczny, który angażuje widza emocjonalnie w najwyższym stopniu.
Lubelski Teatr Tańca – Stalking Paradise
16.03.2016 godz. 19:00
Sala Widowiskowa
bilet: 20/30 zł
Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie – Wszechświat w pigułce
18.03.2016 godz. 16:00
Sala Widowiskowa
bilet: 20/25 zł
bilety grupowe: 15 zł
Burmistrz
21.03.2016 godz. 18:00
22.03.2016 godz. 18:00
Oratorium
bilety: 20/30 zł
neTTheatre – The Hideout / Kryjówka
21.03.2016 godz. 19:00
22.03.2016 godz. 19:00
23.03.2016 godz. 19:00
Sala Czarna
bilet: 20/30 zł
Scena Prapremier InVitro – Liza
30.03.2016 godz. 19:00
31.03.2016 godz. 19:00
Sala Widowiskowa
bilet: 30/40 zł
kup bilet online: https://ekobilet.pl/ck-lublin
Rezerwacje biletów tylko w kasie:
pon. - pt. w godz. 10.00-19.00 oraz na godzinę przed wydarzeniem
tel.: 81 466 61 40
e-mail: kasa@ck.lublin.pl