Zwiększanie kompetencji pracowników i odpowiednie zarządzanie zasobami ludzkimi to ważny punkt rozwoju firmy. Kompetentny zespół jest bardziej efektywny, a to przynosi zyski. Z tego powodu, zarówno dla właścicieli firm, jak i menadżerów ważne jest ciągłe podnoszenie kwalifikacji kadry i wykorzystywanie potencjału każdego pracownika. Przeczytaj, w jaki sposób dbać o rozwój pracowników.
Metody zwiększania kompetencji pracowników
To, w jakiej branży będziemy pracować, zależy od naszych umiejętności i kierunku, w jakim chcemy się rozwijać. Szukając pracy zwracajmy uwagę nie tylko na to, jakie będziemy mieć zadania. Weźmy pod uwagę to, co oferuje pracodawca. Pracodawca, któremu zależy na jakości i ciągłym doskonaleniu, będzie wspierał osoby, które zatrudnia, aby podnosić ich kwalifikacje. Dobrą motywacją do samodoskonalenia są m.in. premie i inne dodatki. Te często przyznaje się na podstawie oceny pracowników, którą każda firma określa w inny sposób. Trzeba przy tym pamiętać, aby błędy wskazywać w sposób konstruktywny. Chcemy przecież zmotywować do większych działań, a nie zniechęcić.
Jeśli jednak brakuje wiedzy, to nie możemy liczyć na wzrost efektywności, dlatego też firmy oferują:
-
szkolenia i kursy zawodowe dopasowane do branży i konkretnego stanowiska, odbywające się w siedzibie firmy lub zewnętrzne;
-
programy mentoringowe i coachingowe pomogą odkryć słabe i mocne strony pracownika, co ułatwi przydzielenie każdemu zadań, w których najlepiej się odnajdzie. Coach zwiększy też motywację do pracy;
-
dostęp do zasobów edukacyjnych jest szczególnie istotny tam, gdzie zmiany są dynamiczne - księgowość, kancelaria prawna, branża IT;
-
rotacja stanowisk i projekty międzydziałowe zwiększają doświadczenie, poszerzają wiedzę i poprawiają współpracę między działami;
-
wsparcie finansowe na edukację dla pracowników, którzy chcą indywidualnie poszerzać swoją wiedzę i prowadzić badania naukowe;
-
Innowacyjne metody nauczania, jak wykorzystanie technologii takich jak VR czy AR, do przeprowadzania szkoleń i symulacji.
Każda z tych metod działa inaczej, a to, którą się stosuje, może zależeć od polityki firmy lub indywidualnych potrzeb. W każdym przypadku rozwój pracowników będzie przebiegał innym tempem. Ważne jest, aby nasz zespół zyskał motywację i nauczył się nowych rzeczy.
Rozwój pracowników ma znaczenie dla całej firmy
Zwiększanie kompetencji zatrudnianych osób jest ważne dla każdego. Pracownik zdobywa umiejętności, które mogą mu się przydać nie tylko w obecnej pracy, ale też dają szansę na rozwój. Pracodawca ma większe zyski, wynikające z lepszej efektywności, a menadżer zarządzający dobrze wyszkolonym zespołem ma mniej zmartwień, a jego wyniki mogą przynieść zyski w postać premii i nowych projektów. Dlatego właśnie coraz więcej firm dba o rozwój pracowników.