Wschodnia obwodnica Białej Podlaskiej – to zdaniem posła Dariusza Stefaniuka (PiS) powinna być jedna z kluczowych inwestycji miasta i regionu. Dlatego były prezydent wnioskuje o ujęcie jej w budżecie województwa lubelskiego Z kolei obecne władze miasta przekonują, że lobbują o obwodnicę również w MON.
– Wschodnia obwodnica Białej Podlaskiej to realne i jedyne rozwiązanie, które wyprowadza ruch ciężarowy z miasta, a także pozwala na szybką komunikację dla wszystkich którzy mieszkają po jego południowej części – uważa parlamentarzysta, który wspólnie z senatorem Grzegorzem Biereckim skierował w tej sprawie pismo do władz województwa lubelskiego. Pomysł jest bowiem taki, aby budowę takiej trasy wpisać w ciąg dróg wojewódzkich nr 811 i 812. – Jest to projekt, który składałem w poprzedniej kadencji będąc prezydentem Białej Podlaskiej, wtedy koalicja PO-PSL była głucha na nasze apele – wytyka Stefaniuk.
Politycy proponują, aby władze województwa ujęły przedsięwzięcie w kolejnym budżecie inwestycyjnym. Tym bardziej, że obecnie Fundusz Rozwoju Dróg ma do rozdania 30 mld zł, m.in. na dofinansowanie obwodnic. Zdaniem byłego prezydenta taka droga jest miastu potrzebna również ze względu na powrót wojska do Białej Podlaskiej, na tereny byłego lotniska. – Obecny dojazd do terenów jednostki jest możliwy tylko przez miejską ulicę Łomaską, która nie spełnia norm i warunków do prawidłowej komunikacji wojska – zaznacza poseł.
Marszałek województwa Jarosław Stawiarski odpowiada, że „idea powstania tej obwodnicy jest, jak najbardziej zasadna”. – Pozwoli ona na wyprowadzenie części ruchu tranzytowego z miasta, co wpłynie korzystnie na komfort mieszkańców i na jakość środowiska – zauważa Stawiarski, podzielając opinię posła, że to również strategiczna inwestycja w kontekście powstającego w Białej Podlaskiej Batalionu 18. Dywizji Zmechanizowanej. – Jest szansa na pozytywną realizację – stwierdza marszałek.
Z kolei prezydent Białej Podlaskiej niedawno wyjawił plany budowy mostu na Krznie, który miałby upłynnić ruch w mieście i wyprowadzić tranzyt z centrum. W przyszłorocznym budżecie zaplanowano środki na przygotowanie projektu, a budowa miałby potrwać do 2023 roku. Według wstępnych założeń, most przebiegałby w ciągu ulic Artyleryjskiej i Dalekiej. Poprawki do budżetu państwa chciał złożył w tej sprawie poseł Riad Haidar (Inicjatywa Polska). Ale na ostatnim posiedzeniu sejmowej Komisji Finansów zostały one odrzucone. Władze miasta szacują budowę mostu na ok. 20 mln zł.
Prezydent Michał Litwiniuk przyznaje, że cieszy się ze wsparcia parlamentarzystów z regionu, zarówno z wniosku posła Riada Haidara do budżetu państwa oraz listu pana posła Dariusza Stefaniuka. – Uzupełniają one prowadzone przeze mnie działania w tej sprawie – przekonuje Michał Litwiniuk. – Staram się wielowątkowo pozyskać możliwe źródła finansowania tak strategicznej potrzeby naszego miasta. Aktywne uczestnictwo w pracach nad nową Strategią Rozwoju Województwa Lubelskiego do 2030 roku już poskutkowało umieszczeniem budowy wschodniej obwodnicy Białej Podlaskiej wśród przedsięwzięć priorytetowych – podkreśla prezydent. W sierpniu złożył też wniosek o włączenie projektu do Krajowego Planu Odbudowy.
– Poza tym, nasza współpraca z wojskiem i z Ministerstwem Obrony Narodowej zaowocowała uzgodnieniami w zakresie budowy wschodniej obwodnicy miasta, która zapewni komunikację powstającego kompleksu wojskowego z systemem dróg krajowych i wojewódzkich – przyznaje Litwiniuk. Samorząd wspólnie z wojskiem lobbuje w MON o zabezpieczenie środków na tę inwestycję w resortowym funduszu na budowę dróg o znaczeniu strategicznym dla obronności państwa. Jednocześnie władze miasta tłumaczą, że budowa obwodnicy nie koliduje z pomysłem na nowy most w Białej Podlaskiej.