Niedawno radni Zjednoczonej Prawicy zaproponowali, aby reaktywowany przystanek Biała Podlaska Rozrządowa zmienił nazwę. Ma nawiązywać do pobliskiej uczelni PSW. Okazuje się jednak, że kilka miesięcy temu władze miasta zaakceptowały już inną nazwę, którą przedstawiły PKP Polskie Linie Kolejowe.
– W porozumieniu ze społecznością akademicką radni Zjednoczonej Prawicy zgłosili wniosek o zmianę nazwy przystanku – potwierdza Jowita Grochowiec, dyrektor gabinetu rektora bialskiej uczelni. Nazwa, o której mowa, to PSW Biała Podlaska. Prezydent Michał Litwiniuk obiecał, że wystąpi do kolejowej spółki z wnioskiem o zmianę nazwy. Ale jak udało nam się ustalić, PKP Polskie Linie Kolejowe w marcu zaproponowały władzom miasta nadanie nazwy „Biała Podlaska Wschodnia” dla reaktywowanego przystanku.
– W kwietniu nazwa została zaakceptowana przez prezydenta miasta – zaznacza Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego spółki. Ale jednocześnie tłumaczy, że samorząd może oczywiście po raz kolejny wystąpić o zmianę. – Wówczas koszty z tym związane pokrywa wnioskodawca – dodaje Wilgusiak.
Na tym przystanku powstały już dwa jednokrawędziowe perony.
– Do wykonania zostały drogi dojścia do pociągów oraz wiaty i ławki. Planowane oddanie peronów do użytku podróżnym nastąpi w przyszłym roku – zapowiada Rafał Wilgusiak.
Przystanek znajduje się w pobliżu obiektów Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II. Zaczął funkcjonować w latach 90., ale w 2014 roku kolej wyłączyła go z rozkładu, chociaż zatrzymywało się tam 17 pociągów. Wówczas tłumaczono to kwestiami bezpieczeństwa. Przystanek był bowiem nieoświetlony, a peron za krótki. Studenci PSW nie kryli wtedy niezadowolenia, zwłaszcza ci dojeżdżający na uczelnię spoza Białej Podlaskiej.
Przypomnijmy, że w ramach inwestycji PKP PL buduje nowy peron wyspowy oraz przejście podziemne na dworcu w Białej Podlaskiej. Z kolei przy ulicy Lubelskiej powstaje nowy wiadukt kolejowy.
– Gotowa jest już główna konstrukcja wiaduktu, po której kursują pociągi. Obecnie, trwa budowa murów oporowych, które dodatkowo zabezpieczą wiadukt – podkreśla przedstawiciel zespołu prasowego.
– W ramach modernizacji stacja w Białej Podlaskiej zyskuje nowy układ torowy i sieć trakcyjną, które umożliwią przejazd dłuższych i cięższych składów towarowych o długości 740 metrów– dodaje Wilgusiak.
Po modernizacji linia kolejowa na odcinku Biała Podlaska – Terespol będzie dostosowana do prędkości 160 km/h. Wszystko za pół miliarda złotych.