Praktyki przedstawicieli firmy Energa Obrót pod lupą Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Sprzedawcy energii postawiono szereg zarzutów związanych z naruszaniem praw konsumentów
Energa Obrót pod lupą Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Sprzedawcy energii postawiono szereg zarzutów związanych z naruszaniem praw konsumentów.
Poszkodowanymi byli m.in. mieszkańcy powiatu bialskiego. – Interweniowałam kilkanaście razy. Znacznie częściej osoby zgłaszały się z prośbą o poradę w tym zakresie. Problem pojawił się w naszym regionie w ubiegłym roku – mówi Ewa Tymoszuk powiatowy rzecznik konsumentów w Białej Podlaskiej.
Co UOKiK wytknął Enerdze Obrót?
- W trakcie wizyt przedstawiciele firmy informowali konsumentów że reprezentują dotychczasowego dostawcę energii i przekazywali m.in. nieprawdziwe informacje jakoby podpisanie nowej umowy było konieczne w celu kontynuowania dostaw prądu. Konsumentom nie wydawano także egzemplarza zawartej w ten sposób umowy. Z kolei w przypadku umów zawieranych przez telefon, Urząd zakwestionował stosowany przez Energa Obrót tryb uznawania tego rodzaju umów za skutecznie zawarte. W rezultacie takich działań konsumenci mogli być wprowadzeni w błąd, szczególnie w zakresie przysługującego im prawa do odstąpienia od umowy – precyzuje Ewa Tymoszuk.
Zastrzeżenia Urzędu dotyczą też pominięcia przez spółkę, w trakcie składania konsumentom propozycji skorzystania z oferty Gwarancja Stałej Ceny, istotnych informacji o dodatkowej opłacie handlowej doliczanej do rachunków. – Poszkodowanymi najczęściej okazywali się ludzie starsi, których przedstawiciele sprzedawcy energii odwiedzali pod nieobecność innych domowników. Może tak być, że część osób do tej pory nie wie, że zmieniła swojego dostawcę – przestrzega powiatowy rzecznik konsumentów.
Postępowanie UOKiK może zakończyć się przyjęciem przez spółkę zobowiązania do podjęcia działań zmierzających do zakończenia naruszenia lub usunięcia jego skutków. UOKiOK może np. uznać praktyki za naruszające zbiorowe interesy konsumentów i nakazać zaniechania ich stosowania z ewentualnym określeniem środków usunięcia ich trwających skutków. Na przedsiębiorcę może także zostać nałożona kara finansowa.
- W opisywanej sprawie trwa postępowanie, a spółka Energa Obrót dokłada wszelkich starań w przekazaniu rzeczowej i merytorycznej argumentacji oraz w wyjaśnieniu zarzutów podnoszonych przez UOKIK. Zostaną one przesłane do UOKiK we wskazanym przez Urząd terminie - odpowiada z kolei Beata Ostrowska Rzecznik Prasowy Grupy Energa. - Jednocześnie podkreślamy, że powołany z początkiem marca tego roku zarząd spółki Energa Obrót jest zdeterminowany do wyeliminowania wszelkich praktyk, które godziłyby w interes odbiorców energii elektrycznej, i bardzo poważnie podchodzi do wszelkich sygnałów od klientów dotyczących działań niezgodnych z powszechnie obowiązującymi standardami i dobrymi praktykami - dodaje rzecznik prasowy.
Grupa Energa to trzeci największy operator energii w Polsce.
Ewa Tymoszuk, powiatowy rzecznik konsumentów w Białej Podlaskiej, radzi: Jeżeli zawierasz umowę w domu za pośrednictwem przedstawiciela handlowego, masz prawo odstąpić od niej bez ponoszenia dodatkowych kosztów w ciągu 14 dni od zawarcia umowy. Wystarczy wysłać w tym terminie oświadczenie pocztą na adres przedsiębiorcy.
Jeśli wysokość rachunku budzi twoje wątpliwości, możesz złożyć reklamację. Przedsiębiorca powinien ją rozpatrzyć i udzielić odpowiedzi w terminie 14 dni, chyba że w umowie określony został inny termin. W razie nieuwzględniania twoich żądań możesz domagać się od dystrybutora m.in. laboratoryjnego sprawdzenia urządzeń służących do pomiaru zużywanej energii. Jednak gdy ekspertyzy nie wykażą nieprawidłowości, będziesz musiał pokryć ich koszty.
W przypadku niedotrzymania przez przedsiębiorstwo energetyczne standardów obsługi oraz parametrów energii elektrycznej, klientowi przysługują bonifikaty w wysokości określonej w taryfie lub umowie. Reklamacje dotyczące tej kwestii rozpatrywane są w terminie 14 dni od zakończenia odpowiednich kontroli i pomiarów.