Jeszcze w tym roku rząd ma przyjąć program budowy największego w Europie parku logistycznego w Małaszewiczach. Inwestor, spółka Cargotor ma już projekt budowlany, złożyła też wniosek o pozwolenie na budowę. Wszystko za 4 miliardy złotych.
Pod koniec stycznia odbyły się konsultacje inwestorskie tego ambitnego projektu nadzorowanego przez Ministerstwo Infrastruktury. Park powstanie na terenie kilku gmin powiatu bialskiego. Łącznie to ponad 30 kilometrów kwadratowych.
– Docelowo ma być najnowocześniejszym i największym hubem przeładunkowym w Europie. To kluczowe miejsce na trasie Nowego Jedwabnego Szlaku łączącego Azję ze Starym Kontynentem – tłumaczy Andrzej Sokolewicz, prezes Cargotoru.
Teraz w Małaszewiczach jest już port przeładunkowy, który obsługuje towar przyjeżdżający koleją ze wschodu, w tym z Chin, i jadące na zachód. Ale jednym z najważniejszych celów projektu jest poprawa przepustowości kolejowego przejścia w Terespolu do 55 par pociągów na dobę po torze 1520 mm.
– Służy temu szereg inwestycji, takich jak poprawa dostępności przejścia granicznego, rozbudowa układu torów, budowa nowego mostu na Bugu oraz modernizacja infrastruktury kolejowej – zaznacza Cezary Mitrus, kierownik projektu z ramienia kolejowej spółki.
Inwestor zdążył już podpisać porozumienia z samorządami kilku gmin m.in. odnośnie inwestycji drogowych. – Jest to pierwsza przebudowa Małaszewicz po latach 50–tych ubiegłego stulecia. Budowa wiaduktu w Kobylanach ułatwi naszym mieszkańcom z największej miejscowości wyjazd, ale i komunikację dla wszystkich firm, których mam nadzieję będzie jeszcze więcej w rejonie Małaszewicz – przyznaje Krzysztof Iwaniuk wójt gminy Terespol.
– Harmonijne współdziałanie z samorządami jest niezbędne dla powodzenia całego przedsięwzięcia, ponieważ spółka Cargotor jako zarządca infrastruktury kolejowej nie prowadzi działalności w zakresie zarządzania publiczną infrastrukturą drogową – przyznaje Mitrus.
Nowe rozwiązania drogowe mają „wchłonąć ” wzmożony transport związany z działalnością portu logistycznego. Spółka szacuje, że całe to przedsięwzięcie wykreuje ponad 300 nowych stanowisk pracy. – Wniosek o pozwolenie na budowę został już złożony. Po jego uzyskaniu, a także po zapewnieniu pełnego finansowania projektu ze środków publicznych i wyłonieniu wykonawców robót, budowa może ruszyć w pierwszym kwartale 2023 roku – zapowiada Cargotor.
Plany zakładają, że inwestycja ma się zakończyć w 2026 roku.
Kolejowa spółka nie wniesie żadnego wkładu finansowego w inwestycję – w 100 proc. ma ona zostać zrealizowana ze środków unijnych i budżetowych państwa.