Mieszkańcy Białej Podlaskiej mogą już załatwiać urzędowe sprawy przez internet. Wszystko dzięki platformie ePUAP.
To elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej, którą bialski magistrat uruchomił dzięki dotacji z Ministerstwa Cyfryzacji.
– Chodzi o zwiększenie dostępu mieszkańców do usług publicznych drogą elektroniczną – tłumaczy Michał Romanowski, naczelnik Wydziału Polityki Gospodarczej, Rozwoju i Promocji. Co można załatwić przez ePUAP w Urzędzie Miasta? – Można złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego i prawa jazdy, zgłosić utratę dowodu, można wnioskować o wydanie wypisu i wyrysu z ewidencji gruntów i budynków, zgłosić wymeldowanie, wnioskować o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego czy o zezwolenie na usunięcie drzew i krzewów – wymienia Magdalena Mikołajczak z Bialskiego Centrum Wspierania Przedsiębiorczości. Powstało tu tzw. Centrum Aktywności Cyfrowej.
– Aby korzystać z platformy ePUAP musimy założyć tzw. profil zaufany. To zestaw danych które wprowadzamy na stronie epuap.gov.pl. Następnie w ciągu 14 dni musimy udać się do punktu potwierdzającego, a taki powstał przy Bialskim centrum Wspierania Przedsiębiorczości. W ubiegłym tygodniu 10 osobom potwierdziliśmy profil zaufany – precyzuje Mikołajczak.
Do tej pory, usługę ePUAP w Białej Podlaskiej oferował Urząd Skarbowy. – To usprawni życie mieszkańcom, nie tyle urzędnikom, którzy i tak będą musieli się zająć sprawą. A wszystko szybciej będzie przebiegało. Petent nie musi wychodzić z domu. Swoje pismo może wysłać o dowolnej porze – dodaje naczelnik Wydziału Polityki Gospodarczej, Rozwoju i Promocji.
W ramach projektu dofinansowanego przez ministerstwo cyfryzacji urząd miasta zakupił nowy sprzęt i oprogramowanie, a także odpowiednie certyfikaty dla osób obsługujących system.