To tutaj będą krzyżować się dwie ważne trasy – przyszła autostrada A2 i będąca częścią Via Carpatii, droga ekspresowa S19. W środę w Międzyrzecu Podlaskim podpisano umowę na zaprojektowanie i budowę prawie 14 kilometrów „dziewiętnastki”.
Już wiadomo, że za inwestycję wartą 391,5 mln zł odpowiadać będzie firma Strabag. Ta oferta spośród siedmiu okazała się najtańsza.
– Wschodnie rejony kraju zasługują na sprawą komunikację – przekonywał w Międzyrzecu Rafał Weber, wiceminister infrastruktury.
Jego zdaniem, S19 stanie się „silnikiem rozwoju gospodarczego dla całego województwa lubelskiego”. W ramach tego odcinka powstanie 13,7 kilometrów drogi ekspresowej od pogranicza dwóch województw – lubelskiego i mazowieckiego do obwodnicy Międzyrzeca Podlaskiego. Sama obwodnica zostanie rozbudowana do dwóch jezdni na odcinku liczącym 6,2 kilometrów. Zaplanowano także przebudowę węzłów Międzyrzec Podlaski Północ oraz Południe. Zadaniem Strabag, będzie również wykonanie obiektów inżynierskich, w tym m.in. dwóch nowych wiaduktów oraz przejść dla dużych zwierząt czy dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych. Ze wszystkim wykonawca ma się uporać do 2025 roku.
W Międzyrzecu Podlaskim już od kilku lat czuć biznesowy impuls. W 2019 roku duży zakład drobiarski otworzył tu Wipasz, największy polski producent pasz dla drobiu, trzody i bydła, a także producent świeżego mięsa z kurczaków. A w 2016 roku Dr Gerard, firma produkująca m.in. ciastka przeniosła tu swoją siedzibę i wybudowała kolejne hale produkcyjne.
– Każda inwestycja w infrastrukturę, a szczególnie w drogi, zwiększa atrakcyjność regionu dla potencjalnych inwestorów stwarzając możliwość jego rozwoju. Międzyrzec Podlaski jest szczególnym miejscem dla nas – podkreśla Józef Wiśniewski, prezes Wipaszu. – Tu zlokalizowaliśmy nasze największe inwestycje o łącznej kwocie 600 milionów złotych. Planujemy kolejne inwestycje za kilkaset milionów. To miejsce ma stać się perłą polskiego przemysłu rolno-spożywczego – przekonuje Wiśniewski.
Z kolei władze miasta wierzą, że nowe drogi zwiększą dostępność do terenów inwestycyjnych. – Liczymy na to, że bliskość dużego węzła komunikacyjnego z projektowaną autostradą A2 spowoduje napływ kolejnych inwestorów, głównie z branży technologicznej – mówił nam już wcześniej Paweł Łysańczuk, zastępca burmistrza Międzyrzeca.
Ta sama firma, Strabag ma zaprojektować i wybudować blisko 16-kilometrowy odcinek S19, między końcem obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej a węzłem Lubartów Północ. W tym przypadku wybrana została najkorzystniejsza oferta.
Budowa dwujezdniowej „dziewiętnastki” od pogranicza województw do Lublina podzielona została na sześć odcinków o łącznej długości ok. 100 km.