„Jak realizować postawy etyczne i wartości patriotyczne w biznesie lokalnym” to tytuł seminarium zorganizowanego przez Fundację „Dajemy Wam Słowo” oraz Corner Media sp. z o.o., wydawcę Dziennika Wschodniego. Projekt uzyskał dofinansowanie w ramach Programu Edukacji Ekonomicznej Narodowego Banku Polskiego.
Właściciele firm z województwa lubelskiego spotkali się, żeby mówić o lokalnym patriotyzmie w biznesie. Pokazywali, jak można go realizować i wskazywali dobre przykłady takich postaw.
– Patriotyzm w lokalnym biznesie ma dużo twarzy i budzi wiele skojarzeń. Etyczne zachowania w biznesie pozwalają nam oceniać przedsiębiorcę tak działającego jako osobę uczciwą, empatyczną, lojalną, opiekującą się pracownikami i oczekującą wzajemności w takiej relacji. Tak działający przedsiębiorca inspiruje środowisko do aktywności, obywatelskości, poświęcania wspólnej idei. Staje się lokalnym przywódcą – mówiła Ilona Skibińska-Fabrowska, Dyrektor Narodowego Banku Polskiego Oddziału Okręgowego w Lublinie. – Patriotyzm w lokalnym biznesie przejawia się też w realizacji obowiązków nakładanych na przedsiębiorcę przez państwo i to zarówno obowiązków finansowych, jak i tych pozapłacowych wynikających np. ze sprawozdawczości.
Narodowy Bank Polski od 25 lat prowadzi własne badania ankietowe przedsiębiorstw sektora niefinansowego. Uczestniczy w nich ponad 2300 przedsiębiorstw w całym kraju, w tym 140 w województwie lubelskim.
– Wśród naszych lubelskich respondentów znajdują się zarówno bardzo duże firmy, jak również te mniejsze z sektora MŚP. W ankietowaniu biorą udział reprezentanci wszystkich sekcji: przedsiębiorstwa produkcyjne, handlowe i usługowe, importerzy i eksporterzy – wylicza Ilona Skibińska-Fabrowska. – Badania, dotyczące kondycji finansowej przedsiębiorstw ze szczególnym uwzględnieniem tempa rozwoju, rentowności, aktywności inwestycyjnej, polityki płacowej, zatrudnieniowej oraz cenowej, prowadzone są głównie w dwóch cyklach: kwartalnym oraz rocznym. Pierwsze z nich tzw. Szybki Monitoring NBP koncentruje się na bieżącym rozpoznaniu zjawisk gospodarczych, które zachodzą w przedsiębiorstwie i jego otoczeniu. Z kolei Ankieta Roczna NBP koncentruje się na długookresowych tendencjach rozwojowych sektora przedsiębiorstw.
Badając wpływ pandemii COVID-19 na sytuację przedsiębiorstw NBP przeprowadzał też dodatkowo szybkie sondy telefoniczne.
– Rezultaty badań przedstawiane są Zarządowi NBP oraz Radzie Polityki Pieniężnej, a „Informacja o kondycji ekonomicznej sektora przedsiębiorstw ze szczególnym uwzględnieniem stanu i prognoz koniunktury” jest udostępniana na stronie internetowej NBP. Dane z badań wykorzystywane są wtórnie do analiz i prac badawczych prowadzonych w banku. Niektóre wyniki tych prac są publikowane w czasopiśmie „Bank i Kredyt” oraz są dostępne publicznie na stronie internetowej NBP. Dla swoich respondentów NBP organizuje cykliczne spotkania, na których wymieniane są opinie i poglądy oraz udostępniane zbiorcze zestawienia i opracowania dla regionu i kraju – tłumaczy Ilona Skibińska-Fabrowska. - Badania ankietowe są często jedynym źródłem informacji na tematy interesujące bank centralny. Służą również do jakościowej weryfikacji danych statystycznych. Dzięki nim można znacznie szybciej i dokładniej ocenić klimat koniunktury w sektorze przedsiębiorstw, a także prognozować jego rozwój w najbliższym okresie. Wszystko to sprawia, że badania prowadzone przez NBP stały się istotnym elementem analizy sytuacji gospodarczej Polski.
Podczas spotkania dyrektor Ilona Skibińska- Fabrowska podziękowała firmom, które przekazują ankiety do Narodowego Banku Polskiego, za poświęcony czas i wysiłek włożony w ich wypełnianie. Jednocześnie zachęciła nowe firmy do podjęcia takiej współpracy w trosce o rozwój gospodarczy naszego kraju i stabilność polskiego pieniądza.
NBP wspiera także projekty z zakresu edukacji ekonomicznej. Jednym z nich było seminarium dla przedsiębiorców „Jak realizować postawy etyczne i wartości patriotyczne w biznesie lokalnym”.
– Patriotyzm gospodarczy to coraz częściej pojawiające się pojęcie – mówił podczas spotkania z szefami lokalnych firm prof. dr hab. Marian Żukowski, z Katedry Polityki Gospodarczej i Bankowości, Wydziału Nauk Społecznych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. – Z punktu widzenia klienta polega on na częstszym wybieraniu polskich produktów, wspieraniu krajowej gospodarki oraz rodzimych firm, co przynosi dochody, umożliwia rozwój, generuje nowe miejsca pracy.
Takie świadome wybory mają wpływ na rozwój społeczeństwa poprzez wspieranie gospodarki krajowej. Jednak z badań CBOS wynika, że o zakupie towaru w Polsce decyduje aż w 81 proc. cena, w 76 proc. jakość, a polskie pochodzenie towarów lub usług jedynie 46 proc.
– Pojawiają się przy tym pytania co powinien zrobić obywatel, kupując rzecz - jeśli ma wybór - pomiędzy bardzo dobrym, ale zagranicznym produktem, a tylko dobrym lub przeciętnym i jednocześnie droższym wyrobem pochodzenia polskiego? Co powinno być ważniejsze – patriotyzm lokalny czy racjonalizm? Wsparcie polskiego producenta, czy może jednak zadbanie o własne potrzeby i domowy budżet? – pytał prof. Żukowski i dodawał, że ten dylemat każdy z nas inaczej rozwiązuje. Nie ma jednego uniwersalnego wzorca postępowania.
Na czym polega patriotyzm przedsiębiorców? Może przejawiać się na przykład w prowadzeniu firmy w swojej miejscowości, płaceniu tam podatków i zatrudnianiu członków lokalnej społeczności.
– Nasz patriotyzm lokalny wyraża się też m.in. w trosce o środowisko i o to jak możemy je ochraniać – mówi Kinga Flis, przedstawiciel firmy SuperDrob SA.
– Nasza firma bardzo aktywnie wspiera działania i programy dla studentów lubelskich uczelni. Staramy się żeby społeczność młodych ludzi miała możliwość pracy lub przynajmniej praktyki u nas. To jeden z elementów patriotyzmu – tłumaczy Piotr Fic, Członek Zarządu ds. Operacyjnych Biomed Lublin SA.- Osoby przechodzące na emeryturę coraz częściej zastanawiają się, co zostawią po sobie. Pracownicy naszej firmy zostawiają młodych ludzi, którym przekazali swoją wiedzę. To połączenie pokoleń, korzystające z lubelskich zasobów ludzkich, jest przykładem patriotyzmu lokalnego.
– W naszym przypadku patriotyzm wyraża się m.in. w byciu mecenasem w dziedzinie sportu, kultury, zdrowia – wylicza Artur Wasilewski, wiceprezes Lubelskiego Węgla Bogdanka SA. – Nie mamy też planów do przenoszenia się do „rajów podatkowych”. Płacimy podatki lokalnie, co sprawia że gmina i powiat, w którym działamy znajdują się na bardzo wysokim poziomie.
Konkurs „Społeczny lider lokalnego biznesu”
Fundacja „Dajemy Wam Słowo” oraz Corner Media sp. z o.o., wydawca Dziennika Wschodniego, wierząc w sens etycznych działań w biznesie chcą kontynuować promocję tych wartości w lokalnych przedsiębiorstwach. Dlatego też na łamach Dziennika Wschodniego i portalu dziennikwschodni.pl rozpoczynamy akcję „Społeczny lider lokalnego biznesu”. Jej celem jest wyłonienie najcenniejszych inicjatyw społecznych prowadzonych przez lubelskie firmy w ramach patriotyzmu gospodarczego. Inicjatywy mogą zgłaszać zarówno właściciele firm jak i czytelnicy.
Zasady konkursu
1. Fundacja „Dajemy Wam Słowo” oraz Corner Media sp. z o.o. chcą nagrodzić tytułem „Społeczny lider lokalnego biznesu” 6 firm z Lubelszczyzny, które kierują się wartościami etycznymi i działają w duchu lokalnego patriotyzmu gospodarczego.
2. Zadanie konkursowe polega na przedstawieniu cennej inicjatywy, przedsiębiorstwa promującego wartości patriotyczne i etyczne w lokalnym biznesie.
3. Aby wziąć udział w konkursie należy przesłać pracę konkursową (tekst max. 1000 znaków) pocztą na adres: Fundacja "Dajemy Wam Słowo", ul. 3 Maja 18/2, 20-078 Lublin lub skany mailowo na adres projekty.dw@gmail.com z dopiskiem „Konkurs Społeczny lider lokalnego biznesu” do dnia 16.10.2020 r.
Regulamin konkursu dostępny tutaj.