Zwrot podatku przysługuje każdej osobie, która pracowała w Irlandii legalnie, a pracodawca odprowadzał za nią zaliczki.
Rok podatkowy w Irlandii pokrywa się z rokiem kalendarzowym. O zwrot podatku można się ubiegać zazwyczaj po zakończeniu roku podatkowego. Rozliczenie w trakcie trwania roku podatkowego jest możliwe pod warunkiem, że do końca danego roku nie podejmie się kolejnej pracy na terenie Irlandii.
- Obecnie można się rozliczać za rok 2005, 2006, 2007 - precyzuje Katarzyna Minkiewicz, specjalista ds. rozliczeń podatkowych z zagranicą.
Zbierz dokumenty
Najważniejszym dokumentem potrzebnym do ubiegania się o zwrot nadpłaty podatku jest formularz P45 lub P60. Po zakończeniu pracy pracodawca wystawia P45, natomiast po zakończeniu roku podatkowego dokument P60.
Oba dokumenty zawierają informację na temat wysokości osiągniętych dochodów, odprowadzonych zaliczek na podatek dochodowy, składek na ubezpieczenie społeczne itp.
- W przypadku braku dokumentu podatkowego wymagany jest ostatni payslip, który zawiera informację o łącznym dochodzie i zapłaconym podatku. Pracownik otrzymuje payslip wraz z cotygodniową wypłatą. Wtedy na podstawie ostatniego payslipu firma występuje do pracodawcy o P45 lub P60 - dodaje Minkiewicz.
Podatek dochodowy oraz składki na ubezpieczenia społeczne naliczane są z tytułu wszelkich dochodów osiągniętych przez podatnika w roku podatkowym z uwzględnieniem wyjątków i zwolnień. Płatność podatku dochodowego odbywa się w formie zaliczek płaconych w trakcie trwania roku podatkowego.
Kwota podatku zostaje obliczona, a następnie potrącona i odprowadzona przez pracodawcę, w zależności od systemu rozliczeniowego raz w tygodniu lub raz w miesiącu.
Gdy zaczynamy pracę
Podejmując po raz pierwszy pracę w Irlandii podatnik powinien:
1. Zwrócić się o nadanie PPS Number (Personal Public Service Number). Jest to numer przyznawany podatnikowi jednorazowo i służy identyfikacji podatnika dla potrzeb podatkowych. Numer ten jest odpowiednikiem polskiego NIP.
2. Dostarczyć pracodawcy PPS Number niezwłocznie po jego przyznaniu.
3. Wypełnić i przesłać do Irlandzkiego Urzędu Skarbowego - Revenue Office formularz From 12A.
Skorzystaj z ulgi
Podstawowym wymiarem zaliczki na podatek dochodowy jest 20 proc. dochodu osiągniętego podczas pracy w Irlandii. Wysokość potrąceń uzależniona jest w dużej mierze od przysługujących ulg podatkowych. Aby je uzyskać, należy wypełnić specjalny certyfikat zwany Certificate of Tax Credit. Jednak warunkiem uzyskania Tax Credit jest posiadanie numeru ubezpieczenia (PPS Number).
W przypadku certyfikatu ulg podatkowych pomocny może być pracodawca, jednak o PPS Number pracownik ma obowiązek ubiegać się samodzielnie. Tax Credits są to konkretne kwoty pieniężne, które w zależności od sytuacji podatnika są mu przyznawane i służą zmniejszeniu zobowiązania podatkowego o wysokość, która podatnikowi została przyznana.
- Uzyskanie Tax Credit jest ważne o tyle, że w przeciwnym razie, począwszy od drugiego miesiąca zatrudnienia, pracodawca często potrąca znacznie wyższy podatek, tzw. Emergency Tax (48 proc.) - zaznacza Minkiewicz.